Gå til innhold

Hjelp til valg av 8-strengers gitar.

Munty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Uff, 7- og 8 strengs elgitar er bortkastet. Ikke kan du bruke det som vanlig gitar, og ikke låter det bra i drop tuning heller. Strengelengden blir rett og slett for kort, og lydbilde blir grøtete.

Vær litt mann, og kjøp en skikkelig baritone gitar isteden. Da har du en enkel gitar som låter fett som juling.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke drop tuning når du har en streng ekstra. Dessuten er det mange som spiller Drop A på 7-strenger. Strengelengden på en gjennomsnitts 7-strenger er akkurat den samme som en gjennomsnitts 6-strenger.

Nå vet jeg heller ikke hva du mener med "vanlig" gitar, men det går fint an å bruke 7-strenger til det meste.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke drop tuning når du har en streng ekstra. Dessuten er det mange som spiller Drop A på 7-strenger. Strengelengden på en gjennomsnitts 7-strenger er akkurat den samme som en gjennomsnitts 6-strenger.

Nå vet jeg heller ikke hva du mener med "vanlig" gitar, men det går fint an å bruke 7-strenger til det meste.

Hva? Du bruker ordet dessuten når du skal bygge opp mot ditt eget argument. Jeg har heller ikke sagt du trenger å droptune når du har en ekstra streng.

Drop A på en 7-strenger låter grellt, kort og enkelt. Det er en grunn til at en ikke setter .125 sett på en ukulele og spiller bass. Samme grunnen som at det låter grellt med drop A på en 7 og 8 strengers gitar. Du som matematiker bør ta en titt på hvorfor strengelengden (normalt) øker desto tykkere strenger og mørkere frekvenser en spiller på.

Du kan 'fint' bruke en 7 og 8-strenger til det 'meste', men det betyr ikke at den gjør det 'meste' bra. Låter en gitar bra dersom du går opp til .090 strenger og dropper en oktav? Kort og enkelt: nei.

14-15 åringer synest 7- og 8-strenger er fett. Baritone gitarer derimot har hår på brystet og med god grunn ; )

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med å bruke ordet "dessuten"?

Kredibiliteten heves ikke akkurat av at du går på et privat plan. Jeg er ikke matematiker; jeg studerer matematikk. Dessuten har proposjonalitet mellom strengelengde og tykkelse mer å gjøre med bølgefysikk.

Når det er sagt gjør du jo poenget ditt tydelig. Jeg ser det, jeg gjør jo det. Jeg er bare ikke helt enig med at 7-strenger er synonymt med grell lyd. (Kanskje i Drop A, men det ville jeg aldri funnet på å gjøre selv). Jeg har dessverre for liten erfaring med baritonegitar til at jeg kan uttale meg om det. Men det virker plausibelt at lyden vil være bedre.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med å bruke ordet "dessuten"?

Kredibiliteten heves ikke akkurat av at du går på et privat plan. Jeg er ikke matematiker; jeg studerer matematikk. Dessuten har proposjonalitet mellom strengelengde og tykkelse mer å gjøre med bølgefysikk.

Når det er sagt gjør du jo poenget ditt tydelig. Jeg ser det, jeg gjør jo det. Jeg er bare ikke helt enig med at 7-strenger er synonymt med grell lyd. (Kanskje i Drop A, men det ville jeg aldri funnet på å gjøre selv). Jeg har dessverre for liten erfaring med baritonegitar til at jeg kan uttale meg om det. Men det virker plausibelt at lyden vil være bedre.

Beklager dersom jeg gikk på personlig plan, det var ikke hensikten. Jeg tror dog at du sikkert finner lydfysikk interessant. Er mye spennende relatert til interferens når vi snakker i strenger : )

Istedenfor at jeg skal forklare prinsippet i ny og mentè, ber jeg om at trådstarter stikker innom nærmeste gitarsjappe og tester vreng på en 7/8-strenger og en baritone gitar i samme tuning, forutsatt de har slike gitarer i butikken. Ikke bare spill en streng om gangen, men kjør 2 eller 3 strenger samtidig. En lengre hals gjør mye på lyden.

Lenke til kommentar

Ellers kan man jo alltids dra en Josh Homme og koble gitaren sin til en bassforsterker? Riktignok stemmer han gitarene i C i tillegg (hvertfall på de fleste Kyuss-låtene), men det blir da riktig grom lyd.

Eksperimentering er alltid moro, og mange artister bruker utstyr som ikke alltid høres klokt ut. Det er gjerne for å få en egen sound og det er det ingenting galt i.

Jeg sier dog at en baritone gitar høres vesentlig bedre ut enn en 7/8 strengs gitar som dropper like mye som en baritone gitar. Det er tydeligere og har mer bite. Derfor mener jeg at å gå for en 7/8 strengs gitar er et dårlig valg, dersom en ønsker god lyd og vil ha litt baller og hår på brystet.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Beklager dersom jeg gikk på personlig plan, det var ikke hensikten. Jeg tror dog at du sikkert finner lydfysikk interessant. Er mye spennende relatert til interferens når vi snakker i strenger : )

Ingen skade skjedd! :) Og joda, jeg skal vel muligens ta bølgefysikk etterhvert. Kanskje også se nærmere på baritonegitarer.

Lenke til kommentar

Jeg sier dog at en baritone gitar høres vesentlig bedre ut enn en 7/8 strengs gitar som dropper like mye som en baritone gitar. Det er tydeligere og har mer bite. Derfor mener jeg at å gå for en 7/8 strengs gitar er et dårlig valg, dersom en ønsker god lyd og vil ha litt baller og hår på brystet.

+1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...