DaddyYankee Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Hvis dere tar en titt på den denne videoen: Så dere at han kan se gjennom LCD skjermen til kamera. Er dette her mulig med alle slags speilrefleks, eller er det bare de nyeste? Med tanke på at jeg eier en Canon 400d, og der har jeg enda ikke funnet ut hvordan man ser gjennom skjermen. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Funksjonen kalles Liveview og er ganske standard på nyere kameraer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 400D har ikke muligheten for liveview. Den kom på den etterfølgende modellen (450D). Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Det er bare mulig med nyere kameraer med live-view funksjon. Speilreflekskameraet fungerer på den måten at lyset som kommer inn gjennom objektivet blir dirigert til søkeren (hølet du ser gjennom). Dette gjøres ved hjelp av speil. Når du trykker på utløseren, så vipper det nederste speilet (det grå), slik at lyset heller treffer bildebrikken i kameraet. Endret 31. juli 2010 av jale Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Ah, skjønner. Lærer mer og mer for hver dag som går. Takk! Da fikk jeg med meg det, takk skal dere ha! edit: dere som fotograferer ofte, har det noe å si for dere om kamera har liveview eller ikke? Bruker dere Liveview ofte? Gjør det noe forskjell på bildene? Endret 31. juli 2010 av Lightpixel 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Bruker dere Liveview ofte? Gjør det noe forskjell på bildene? Jeg bruker det ofte, fordi mitt kamera (Olympus E-P1) kun har live-view (med unntak av en optisk søker til 20mm). Så nå bruker jeg det hele tiden. Den STORE fordelen med speilrefleks er at du kan se i søkeren nøyaktig det som vil havne på bildet, og du får god støtte for kameraet ved å se i søkeren framfor å holde kameraet ut foran deg. Live-view er god hjelp når du må løfte kameraet over hodet for å ta bilde av noe som skjer foran alle menneskene rett foran deg, eller når du vil ta et bilde fra bakkenivå uten å legge deg ned. Også ekstremt god hjelp ved makrofoto. Det har ellers absolutt ingen effekt på bildene. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg bruker Liveview av og til. Mest når jeg skal prøve meg på macro av ting som er vanskelig å komme til. Da er det kjekt å kunne se på skjermen i stedet for i søkeren. Men sånn til vanlig så bruker jeg søkeren mest. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Live View er veldig nyttig til macro og noen få ganger når man tar bilder i klønete vinkler osv, men til "generell" foto er det mye bedre å bruke optisk søker - man får et mye stødigere grep, og på de fleste kameraer (med et par unntak fra Sony og Oly) blir AF uutholdelig treg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå