Gå til innhold

oppgradere fra gtx 285

Anbefalte innlegg

Heisann

Sitter for tiden og ønsker meg ett nytt skjermkort for å få mest mulig ut av spill som battlefield bc2 og lignende.

Først som sist kan jeg vel si at pc'n min er som følger:

*Windows 7 64

*Intel q9400 @ 2.66Ghz, Klokka til 3.33Ghz(stock vifte)

*xfx gtx 285 gpu, klokka til 715/1400/1590

*MSI P35 Neo-F MOBO

*Corsair TX 650W PSU

*Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB RAM

*SB X-Fi Xtreme Audio

*Trådløst nettverkskort av tvilsomt slag...

*Ben Q 1920x1080 @60Hz

*Samsung SpinPoint F1 750GB HD + en gammel harddisk på 300gb av en eller anen type.

*Antec 900 two midi tower

Det var vel alt tror jeg.

Som sagt så er jeg på utkikk etter skjermkort som drar BFBC2 og lignende en god del bedre enn gtx 285. Der minimums fps'n ofte faller under 30fps.

jeg er lei av å måtte klokke kortet og få mye støy og varme igjen for bare noen få fps. har vifta på 75% og tempen ligger rundt 70c. liker ikke temp mer enn d(nå er vel cpu'n min rundt 70c klokka òg faktisk, men det får bare være for nå)

Uten å ha så veldig mye peiling på skjermkort og slikt for tida har jeg vel kommet fram til at de aller feteste skjermkorta som radeons 5970 og nvidias 480 er for dyre da psu'n min sikkert må byttes ut samtidig for å dra de.

Hvilke alternativer vil da være gjeldende for meg? Vil helst dra BFBC2 osv på full oppløsning med sånn passe AA og AF + det der HBAO på, med best mulig fps uten å måtte cranke opp vifte for å slippe sauna tendenser.

Ble en vegg av tekst, men det får så være =)

Venter i spenning

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativene du har er da Radeon HD 5850 eller Radeon HD 5870.

Har du råd, er det beste valget selvsagt et HD 5870 skjermkort, ettersom et HD 5850 antaglivis ikke vil gi særlig mye mer fps enn GTX 258. Jeg har sett gjennom noen tester, og det viser seg at ATi er å foretrekke til BFBC2. Nå skal man ikke bruke slike tester på nett som et universalt fasitsvar. Er du nVidia fan og ønsker helst et nVida skjermkort, kan du godt vurdere et GeForce GTX 470 skjermkort. GTX 470 vil legge seg på omtrent lik linje som HD 5850, både på pris og på ytelse.

http://www.komplett....0548&sku=592619

EDIT: Nå vet ikke jeg hvordan det er med din PC. Men du kan faktisk få litt mer ytelse i spill ved å holde orden og ikke bruke mer enn du trenger. Det vil med andre ord si -->

> Kontroller at maskinen er fri fra Malware

> Fjern søppelfiler

> Defragmenter

> Deaktiver prosesser/programmer du ikke trenger.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

HAr du masse penger du vil kaste vekk på et skjermkort, så er kanskje Asus ARES 4GB midt i blinken for deg. Vet dessverre ikke om noen selger det i Norge da, pris er vel ca 8-10 000 kr for det kortet.

Som Svenni212000 sier så jo GTX 470 absolutt et kort som er bra. Zotac GTX 470 er et kort som har en spesiell kjøler som skal holde kortet kjøligere enn stock kjøleren. Bakdelen med den Zotac kjøleren er jo at den stjeler et kort sport, så SLI blir vanskelig å få til med en vanlig SLI bru.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

takker for forslag. Asus Ares er helt utelukket, fant det på komplett. zotac sitt 470 får jeg ikke plass til tror jeg, uten å måtte fjerne lydkort eller wifi kort(avhengig av trådløst nett der jeg bor).hovedkortet støtter ikke sli/cf

Er det slik å forstå at ett 5870 yter bedre enn 470? har bare brukt nvidia tidligere og fulgt mer med på utviklingen der enn jeg har fulgt ATI's utvikling.

kan legge til at jeg ved neste skatteoppgjør forhåpentlig kommer til å gå til innkjøp av kompletts i7 930 oppgraderings pakke, slik at jeg får mulighet til å kjøre 2 skjermkort etterhvert.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

HD 5870 yter bedre enn GTX 470, HD 5870 slår til og med GTX 480 i noen spill, men taper i andre. Dessuten er HD 5870 normalt sett blilligere enn GTX 480, mens GTX 470 er billigere enn HD 5870. HD 5850 slår GTX 470 i noen spill, men GTX 470 slår HD 5850 i andre spill. Så det er litt vanskelig å anbefale et kort framfor et annet.

En liten pris sammenligning mellom de nevnte kortene.

Jeg er jo ATI fanboy, men har også hatt 3 Nvidia kort. Dessverre "døde" alle tre kortene etter en stund, så litt skeptisk til Nvidia. På en annen side var jo de kortene av 8xxx serien som var/er beryktet for å "dø" tidlig.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Allright =) Etter å ha sett gjennom en del omtaler av HD 5870 og sammenligninger mellom det og gtx470/480, kommer jeg også fram til at gtx 480 drar fra hd 5870 på rå ytelse, samtidig at hd 5870 er billigere, støyer mindre, bruker mindre strøm og er kjøligere. gtx 470 er et fint kort også men det er nok hd 5870 som er veien å gå.

er det riktig at hd 5870 er det tredje raskeste kortet for tida? slått av gtx 480 og HD 5970?

lurer også på om prisen på hd 5870 kommer til å falle noe i nærmeste framtid, da jeg har brent meg på slikt før. kjøpte for en del år tilbake gtx 8800 for en dyr penge, også falt prisen betraktelig på det like etter da det kom ut nye nvidia kort...

noen spesielle produsenter av hd 5870 som er gode? dette kortet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585757 ligger på en pris som er bra syns jeg.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

HD 5870 er det tredje raskeste kort, eller det andre som jeg sa. Jeg har lest en haug med tester og de varierer mye med hensyn til hvilket kort er raskest av GTX 480 og HD 5870. Men dette avhenger av om spillet er optimisert for Nvidia kort eller ikke. Mange spill er jo laget for at Nvidia kort skal ha fordel, mens andre spill for at ATI kort skal virke best. Men generelt kan man si at GTX 480 er raskere enn HD 5870, mens HD 5970 er nesten i en klasse for seg,. Men husk at HD 5970 har 2 x 5870 GPUer, så det er egentlig to HD5870 i Crossfire, men klokket lavere enn et HD 5870 kort.

XFX kortet er ikke noe bedre eller noe dårligere enn andre produsenter sine kort så lenge det blir brukt referanse PCB, altså selve kortet hvor alle kretsene er trykt. Noen produsenter lager sine egne kretskort og pumper opp både core og minne hastighet i forhold til referansekortet fra ATI.

Akkurat det XFX kortet har en bedre kjøler enn referanse kortet, så kortet burde holde seg en del kaldere enn med standard kjøler. Ellers er tror jeg ikke det er noen produsenter som er dårligere enn andre, hverken når det gjelder Radeon kort eller Geforce kort.

Dette kortet fra XFX er det som de kaller Black Edition er overklokket en del, men er litt dyrere da.

Lenke til kommentar

tusen takk for innsikten =) har nok ikke bruk for black edition, går heller for ett normalt ett fra xfx som jeg kan klokke selv hvis jeg føler for det.møter vel ikke på store problemer med å klokke det opp mot black edition?

litt artig når jeg leser bruker anmeldelser om kortet på komplett og de sier de kjører mw2 lagfritt....det skal jo ikke så mye til =P

Lenke til kommentar

XFX kortet kan sikkert overklokkes en god del, har lest en god del tester hvor et HD 5870 kort har blitt overklokket til over 1000 MHz core og 5000 MHz på minne og kjørt stabilt, og det er ikke dårlig i det hele tatt. Men vær obs på at dette kan variere mye fra kort til kort. Husk bare på at minne hastighet er 1200 MHz x 4 normalt, altså 4800 MHz.

MSI Afterburner er fin å bruke til klokking.

Nei, det skal ikke så mye til å kjøre MW2 laggfritt, tror du kan gjøre det med et 8800 GTX kort. Mener jeg gjorde det før kortene mine gikk ad dundas. :whistle:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...