anaconda Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Hva gjør man? Jeg legger meg til samme tid hver kveld, og står opp til samme tid hver morgen. Men noen ganger får jeg ikke sove. Uansett hvor trett jeg er når jeg legger meg. Kan ligge i flere timer, før jeg til slutt gir opp og står opp. Da blir det vanligvis noe usunn nattmat, og surfing på nettet, før jeg legger meg og prøver igjen. Men hva bør man gjøre? Bare ligge å vente? Stå opp, gjøre noe annet? Gå tur? Noen tips? Er så irriterende når dette skjer. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Slit deg ut før du legger deg. Joggetur for eksempel Lenke til kommentar
Kazumo Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 kan hende du tenker veldig på noe som hindrer deg i å sovne, hvis du prøver å slappe av helt, og ikke tenke på noe går det mye fortere. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 kan hende du tenker veldig på noe som hindrer deg i å sovne, hvis du prøver å slappe av helt, og ikke tenke på noe går det mye fortere. Hvis jeg prøver å slappe av og ikke tenke på noe, blir hodet fylt av alle mulige tanker jeg helst ikke vil ha der. Da er det bedre (ihvertfall for min egen del) å sette på noe rolig musikk, helst uten tekst, og sovne inn til det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Sovne til musikk klarer jeg ikke. Klarte det fint før da. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Sovne til musikk klarer jeg ikke. Klarte det fint før da. Kanskje du hører på feil type musikk? Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Sovne til musikk klarer jeg ikke. Klarte det fint før da. Kanskje du hører på feil type musikk? "Drøndøndøndøndøndøn YAAAAAARRRRRGGGHHH!!!" Noe sånt kanskje? Lenke til kommentar
Promise Kept Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Det er forskjell på om kroppen din er sliten og trenger hvile, enn om hjernen din trenger en god natts søvn. Hvis du har problemer med at du ikke klarer å ligge stille og ikke får sove av den grunn, er litt styrketrening (situps, armhevinger) en veldig enkel måte å slite seg selv ut på. Jeg er ganske svak da ( ) men etter kanskje 30 stk armhevinger og situps er jeg ganske utslitt og faller i søvn med en gang etterpå. En midnattstur med frist luft hjelper også veldig på! For å få hodet i hvilemodus pleier jeg å lukke øynene forsiktig og puste tungt ut og inn. Jeg prøver liksom å forestille meg at hver utpust drar med seg ut energien fra kroppen min. Det høres litt rart ut kanskje, men det pleier å fungere bra for meg! Det ender i et stort hjesp, som leder til *zzzzzzzzz* En annen ting jeg gjør hvis det ikke fungerer, er å laste ned en kjedelig podcast fra P1 sine nettsider å sette på. Det gjør meg fryktelig trøtt plutselig. Anbefales! Hvis ingenting fungerer og du har hatt problemer lenge med å sove, ville jeg tatt meg en tur til legen. Han/hun vil gi deg noen innsovningstabletter for et par uker, slik at du får inn en skikkelig døgnrytme. Lykke til Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Trening rett før leggetid anbefales ikke. Selv om man føler seg sliten så tar det noen timer før kroppen girer skikkelig ned. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Trening rett før leggetid anbefales ikke. Selv om man føler seg sliten så tar det noen timer før kroppen girer skikkelig ned. Jeg har samme erfaringen, spessiellt hvis treningen er hard. Jeg ligger i senga til jeg sovner uansett, å stå opp fikser ingenting. Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Varm melk fungerer til noen. Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Les til søvnen tar deg. Funker veldig bra for meg. En god kos med deg selv eller partneren slår aldri feil. Man skal ikke bagatellisere en god utløsning før leggetid. Det får tankene over i andre baner og man slapper mer av etterpå. Endret 31. juli 2010 av Blodsbaronen Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Hvis jeg ikke får sove: Så legger jeg meg ned i senga, finner en god liggestilling og lukker øynene. Til slutt sovner man Ellers så kan jeg ta noen glass whisky dersom jeg ikke skal på jobb dagen etterpå Du kansje liker å ha det mørkt på soverommet? Noe som kan være vanskelig på sommeren. Kjøp mørke persienner og mørke gardin. Trekk ned persiennene og trekk for gardinene. God natt! Endret 1. august 2010 av KattaErDau Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Er på ferie i Danmark nå, og i natt så spilte de jævla idiotene som bor under sånn dritt techno musikk fra kl 22 i går kveld og helt til kl 3 i natt. De satt utafor i hagen her, fikk så jævla lyst til å ta en ti-liters bøtte med iskaldt vann og kaste ned på dem. Jævla kukkuer. Holdt meg våken i hele natt de idiotene. Endret 1. august 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg har funnet ut at hvis jeg ikke sovner etter 15 minutter, kan jeg like godt stå opp og gjøre andre ting. Jeg sovner enten med en gang, eller så kan det ta timesvis med snuing og vridning. Titte litt på TV, eller ta seg noe lett å spise/drikke hjelper. Lenke til kommentar
Nipaw Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Sove med musikk på er ingen god ide, er alltid like gøy da det kommer på no superhardcoreawesomerock/metal som vekker hele nabolaget >_< Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Sove med musikk på er ingen god ide, er alltid like gøy da det kommer på no superhardcoreawesomerock/metal som vekker hele nabolaget >_< inatt spilte de bare sånn "dunk.dunk" musikk konstant... Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Sove med musikk på er ingen god ide, er alltid like gøy da det kommer på no superhardcoreawesomerock/metal som vekker hele nabolaget >_< Du velger da selv hvilken musikk du vil høre på, og om volumet er høyt nok til at andre hører det... Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Å sove til musikk fungerer fint hvis du har en radio med "1hour radio" knapp, der radioen er på 1 time så skrur den seg av, fordi hvis man sover med lyd rundt seg så går man aldri inn i en ordentlig søvn fase Jeg sliter med noe som heter "Forsinket søvn fase syndrom" uansett hvor trøtt jeg blir så sovner jeg ikke før langt på natt. eneste som kan hjelpe meg er en alt for dyr tur til Bergen søvnsenter for å stirre inn i en lampe i 24 timer non stop Prøver man å bare ligge der og ikke tenke, så begynner man jo å tenke alt for mye og man ligger med angstanfall i 1mnd etterpå Prøv en kopp varm te eller noe 1time før du skal legge deg, skru av alt av tv og data, sett deg i god stolen med en bok og en liten leselampe, ha det generelt mørkt rundt deg, og les boken og drikk teen din i 1times tid, da har hodet begynt å slappe av etter all konsentrasjonen på tv og data, og du sovner og sover mye bedre om nettene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå