Gå til innhold

[Løst] Acer Aspire TimelineX 5820TG vs ASUS U45JC

23 stemmer

1. 1. Hvilken pc ville du valgt?

• Acer Aspire TimelineX 5820TG
      13
    • ASUS U45JC
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville helt klart gått for Asus'en. Det er en god grunn til dette. Asus har langt bedre byggekvalitet på sine bærbare enn det Acer kan skilte med. Man ser på alle statistiske undersøkelser at Acer-laptoper langt oftere leveres inn til reperasjon innen det første året enn det Asus-laptoper gjør. Toshiba og Asus topper statistikken over de mest driftssikre bærbare.

Acer gir riktignok mer maskinvare for pengene enn sine konkurrenter, men det er det altså en god grunn til. De lager chassiet i billig plastikk, og jeg tror ikke komponentene er mye bedre. Nå skal det jo sies at Timeline-serien til Acer ikke er så halvgærn. Den har vel noe bedre bbyggekvalitet enn den gjennomsnittlige Acer'en. Men jeg tror fortsatt Asus er bedre på byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Hvordan måler GF 310m skjermkortet seg mot Radeon HD 5650 som Aceren har?

HD5650 gir rundt 7500 3dmark06 poeng, 310M gir rundt 3500 poeng.

HD5650 gir rundt 48fps i CoD Modern Warfare 2 på medium, 310M gir rundt 17-18fps på medium.

Med andre ord, HD5650 er godt over dobbelt så kraftig.

Lenke til kommentar

Hvordan måler GF 310m skjermkortet seg mot Radeon HD 5650 som Aceren har?

HD5650 gir rundt 7500 3dmark06 poeng, 310M gir rundt 3500 poeng.

HD5650 gir rundt 48fps i CoD Modern Warfare 2 på medium, 310M gir rundt 17-18fps på medium.

Med andre ord, HD5650 er godt over dobbelt så kraftig.

Stemmer bra. Med min 5820TG fikk jeg 7518 i 3dmark06. Dette med alt av innstillinger på standard (ingen klokking). Og min versjon har en corei5 430m ikke 450m.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart gått for Asus'en. Det er en god grunn til dette. Asus har langt bedre byggekvalitet på sine bærbare enn det Acer kan skilte med. Man ser på alle statistiske undersøkelser at Acer-laptoper langt oftere leveres inn til reperasjon innen det første året enn det Asus-laptoper gjør. Toshiba og Asus topper statistikken over de mest driftssikre bærbare.

Acer gir riktignok mer maskinvare for pengene enn sine konkurrenter, men det er det altså en god grunn til. De lager chassiet i billig plastikk, og jeg tror ikke komponentene er mye bedre. Nå skal det jo sies at Timeline-serien til Acer ikke er så halvgærn. Den har vel noe bedre bbyggekvalitet enn den gjennomsnittlige Acer'en. Men jeg tror fortsatt Asus er bedre på byggekvalitet.

Nåja, det kommer veldig an på hvilken modell du velger fra ASUS. Har selv en Eee 1008HA som plastikken rundt skjermen har sprukket på allerede, samt at lakken har fått masse merkelige merker.

Poenget jeg skal frem til, er at når du velger toppmodellene, så tror jeg du blir fornøyd overalt. Acer sin TimelineX har fått MASSE bra omtale rundt om kring, og det er tydelig at dette er en bra serie.

-

Var det ikke du som klokket opp 5820TG til nesten 10.000 i score i 3dMark06? Det er altså ytelse som tilsvarer å dra Crysis på max!

Ville definitivt gått for 5820TG om jeg var deg, trådstarter. ASUS maskinen er lekker å se på, men ytelsen forsvarer ikke prisen vil jeg nå si. Skal kjøpe 5820TG jeg også, tror jeg! :) (Og jeg er ASUS fan, faktisk)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Acer TimelineX kommer, såvidt jeg har sett, kun med 6cellers batteri eller 9 cellers batteri.

Med 6 cellers får du OK batteritid, mens med 9 cellers får du batteritid opp mot 12 timer. Eneste ulempen er at det 9 cellers batteriet er STORT, og bygger rundt en tomme ekstra i bakkant (PCen blir på en måte tiltet opp). Dette kan jo være greit når man jobber en del, med tanke på vinkling av keybord og lufting, men er upraktisk når man skal frakte den.

Har selv hatt Acer i noen år nå, og er skuffet over byggingen deres. Mye varmeproblematikk blant annet. Asus har de mest pålitelige laptopen i Verden/Europa.

BTW: Kanskje mer presist å sammenligne Asus U45JC med Acer TimelineX 4820TG, da de begge er 14". 5820 er 15,4".

For meg er skjermkortet den eneste fordelen for Acer.

Lenke til kommentar

Trådstarter her... Takk for alle svar :)

Jeg har nå bestemt meg for en pc, og sitter nå med en Acer Aspire TimelineX 5820TG på fanget. Hittil er jeg ganske fornøyd, så håper jeg ikke kommer til å angre på valget! :)

Lenke til kommentar

Trådstarter her... Takk for alle svar :)

Jeg har nå bestemt meg for en pc, og sitter nå med en Acer Aspire TimelineX 5820TG på fanget. Hittil er jeg ganske fornøyd, så håper jeg ikke kommer til å angre på valget! :)

Er det med 6cellers eller 9cellers batteri? Hvordan har du erfart batteritiden forløpig?

Lenke til kommentar

Du kommer vel ikke til å angre akkurat! Driver selv å lurer rundt på nettet for å finne en bra pris på denne. Var akkurat litt for treig til å kjøpe på Lefdal sitt tilbud på 6700kr, men veit ikke om dette var den heftigste versjonen (den med i5-450M)

Hva betalte du trådstarter, og hvilken versjon fikk du tak i?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne versjonen:

Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED, Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB RAM,500GB HDD,DVD±RW,67 Wh batteri,kamera,BT,W7H

Denne betalte jeg 6790 kr for.

Har altså 6-cellersbatteriet. Ville ikke hatt 9-cellersbatteriet da det hadde gjort at pcen hadde blitt tyngre+mer upraktisk. Har ikke fått testet batteritiden så veldig mye ennå, men tror den iallefall klarer 4 timer med vanlig bruk.

Jeg er ganske fornøyd med den, men er fortsatt ikke helt vant til tastaturet og touchpaden.

Lenke til kommentar

Jøss, det var jo en knallpris må jeg si! Var det denne de hadde på Lefdal?

Kjøpt akkurat samme modell og versjon nå, og betalte 7300kr inkl frakt hos NetonNet. Er spent! :)

Jeg kjøpte hos mpx, men tror det var lik pris på Elkjøp og Lefdal på tidspunktet da jeg kjøpte. Har du bestilt 6-cellers eller 9-cellersbatteri?

Lenke til kommentar

Jøss! Det må jeg si! Meget billig pris det! Ingen av de er inne lengre, så tydeligvis at den ble meget attraktiv med så lav pris!

Jeg kjørte med 6 cellers batteriet, fordi 9 cellern ser så stygg ut, og vanskelig å drasse rundt på.

Har forøvrig akkurat tatt opp Acern nå, og meget bra førsteinntrykk! Kjørte en rask runde med 3dmark06 og fikk 8100 i score. :) Overrasket over hvor tynn den var også!

Lenke til kommentar

Hei, jeg har sett på AS5820TG til ca 7000, men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes skjermen er bra nok. I butikken synes jeg ikoner og tekst blir litt kornete og utydelig på utstillingsmodellen. F.eks. testet jeg kalender app'en og Word/Excel. Fikk da inntrykk av at tall og bokstaver ble utydelige. Noen som har erfaringer med skjermen på AS5820TG ? Tenker f.eks på hvordan det er å bruke den til tegning, fotoredigering. Prøvde Paint, men her blir det tydelig pixelering når jeg prøver å tegne kurver eller trekanter med de innbygde verktøyene via mousepad'en. Regner med at photoshop eller lignende gir bedre resultater, evt. via tegnebrett.

Sammenligner 5820TG med AS5741G som virker som et bra kjøp.

Har også sett på HP8440p som er omtalt i en annen tråd. Sistnevnte kan jeg få for ca 9300,- via skolen. Den har mindre skjerm (14"), men ellers samme maks oppløsning som AS5820TG tror jeg. Mulig at den gir et bedre bilde enn AS5820TG ?

Endret av momax
Lenke til kommentar

5820TG har en knallbra skjerm. Det er egentlig ikke mer å si. Da tror jeg du har vært uheldig med utstillingsmodellene, eller stiller høye krav, for jeg har ikke annet å si enn at skjermen er meget god. Den er LED belyst, noe som betyr mindre strømbruk men også knallbra lysstyrke.

Eneste minuset med den skjermen som går igjen hos mange, er at den er litt for glossy. Jeg er ikke så veldig plaget at dette selv, men merker det noen ganger.

Bottomline: Jeg personlig kan ikke se noen svakheter med den skjermen ihvertfall! :)

Lenke til kommentar

5820TG leveres med forskjellige skjermer. Den jeg hadde kom med en Samsung SEC4040 skjerm som etter min mening var en bra skjerm klar og tydelig og klart blant de bedre "billigskjermene". Dog den har ikke samme detaljgjengivelse som en dyr skjerm og fargene føltes litt kalde med en tanke mye blåskjær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...