Gå til innhold

"Privat veg" -Hva så?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veien ligger vel sannsynligvis på privat område, og det er vel ikke lov å ferdes på andres eiendom sånn helt uten videre.

Men i praksis er vel det verste som kan skje at du får kjeft av grunneieren vil jeg gjette på :)

Allemansretten gir enver rett til å ferdes i utmark, privat eller ei, kun begrenset av visse hensyn.

Men en vei defineres neppe som utmark, så der trenger han nok grunneiers tilatelse for å kjøre. Men han kan altså ferdes til fots, på ski etc utenfor veien om han skulle ha lyst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I virkeligheten, ja. Men jeg snakker om jussen.

Jeg lurer på om jeg bryter noen lov ved å kjøre inn på en "Privat veg".

Selvsagt ville jeg ha sluppet unna med det. vi er jo langt ute på bondelandet. Ingen politipatrulje sitter klar til å arrestere meg så snart jeg kjører inn.

Men for fremtiden ønsker jeg å vite om jeg egentlig kan kjøre inn på en vei som er merket "#Privat veg".

Hvorfor gjør du ikke som alle andre som innehar normal folkeskikk... og spør grunneier om lov til å kjøre der?

De fleste setter faktisk pris på dette, og i 9 av 10 tilfeller sier de ja. Og kan tilogmed komme med gode råd om steder å overnatte, telte, fiske eller ha du skal gjøre på turen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men en vei defineres neppe som utmark, så der trenger han nok grunneiers tilatelse for å kjøre. Men han kan altså ferdes til fots, på ski etc utenfor veien om han skulle ha lyst.

Dette reguleres av friluftslovens §4:

Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen.

Så kan man jo diskutere om bare teksten "privat vei" i seg selv antyder/tilsier at ferdsel med motorvogn er forbudt, eller om eieren burde ordlagt seg mer i klartekst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...