Mannen med ljåen Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Hei! Jeg var ute og kjørte tur på en lånt moped i dag. Jeg kjørte på måfå på gamle grusveier som jeg vanligvis bare feier forbi i bilen min, for å bli bedre kjent i lokalmiljøet. Etter å ha kjørt et stykke, kom jeg til et bolighus. Veien fortsatte videre innover, men var noe smalere. Det hang et skilt der, hvor det stod "Privat veg". Hva betyr det for meg? Har jeg lov å kjøre der? Veien fører til et sted hvor jeg ønsker å gå tur. Men det er langt, så jeg må kjøre et stykke på den private veien om det er lov. Jeg lurer derfor på hva "Privat veg" innebærer, og hvorfor noen har ment at jeg bør vite at vegen er privat. Endret 30. juli 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Antageligvis er det privat eiendom. Privat vei er som regel laget av den som eier tomten. Om du drar på fjelltur noengang vil du se at enkelte steder er det avgift for å bruke privat vei. Dette er for vedlikehold av denne. Vinter - snømåking, sommer - påfylling av grus/oppbygging og lignende. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Det er såvidt jeg kan se ikke noen bompenger involvert. Kun en gammel grusvei langt ute i bondelandet, der kun spesiellt interesserte på 30 år gammel moped ville finne på å kjøre. Det er ikke et typisk "turområde". Hvis det var et skilt om bompenger, hadde jeg ikke spurt om jeg hadde lov til å kjøre der. Da hadde jeg bare betalt og kjørt. Saken er at her står det kun "Privat veg", ikke noe "Innkjøring forbudt", stengsel eller bompenger. Trenger jeg å bry meg om veien er privat eller offentlig? Lenke til kommentar
satchman Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Veien ligger vel sannsynligvis på privat område, og det er vel ikke lov å ferdes på andres eiendom sånn helt uten videre. Men i praksis er vel det verste som kan skje at du får kjeft av grunneieren vil jeg gjette på Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Men er du helt sikker på dette? Det står jo kun "Privat veg", ikke "Adgang forbudt" eller tilsvarende. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Står ikke adgang forbudt på plenen til naboen din heller. Men tror ikke han setter helt pris på at du legger deg ned å soler deg der for eksempel uten å spørre. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Står ikke adgang forbudt på plenen til naboen din heller. Kan du være så snill å komme med relevante eksempler? Jeg snakker om en privat-eiet veg som jeg vil kjøre på. Du snakker om å sole seg i naboens hage! Å sole seg på naboens eiendom er forresten fullt lovlig, bare du holder deg på en viss avstand fra selve huset, om jeg husker riktig. Og jeg har ikke tenkt å kjøre i ring rundt huset halve dagen. Kun passere det, og kjøre inn på den private vegen. Endret 31. juli 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 jeg tror da det skal gå fint an, så lenge det ikke er til bry for eieren Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 I virkeligheten, ja. Men jeg snakker om jussen. Jeg lurer på om jeg bryter noen lov ved å kjøre inn på en "Privat veg". Selvsagt ville jeg ha sluppet unna med det. vi er jo langt ute på bondelandet. Ingen politipatrulje sitter klar til å arrestere meg så snart jeg kjører inn. Men for fremtiden ønsker jeg å vite om jeg egentlig kan kjøre inn på en vei som er merket "#Privat veg". Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Har du vurdert å google selv?http://dnweb10.dirnat.no/Strandsone/dokumenter/3_Allmennhetens%20ferdselsrett%20p%C3%A5%20private%20veger.pdf Spørsmålet må vurderes med utgangspunkt i lov om friluftsliv 28. juni 1957 nr. 16 § 1 bokstav a. Sentralt ved vurderingen står spørsmålet om veien ligger i innmark eller utmark. Privat vei i utmark Utgangspunktet ifølge friluftsloven § 1 bokstav a er at utmark er alt som ikke er innmark eller like med innmark. Private veier er ikke uttrykkelig nevnt i loven. Det kan likevel ikke være tvil om at ferdselsretten gir rett til å ferdes på privat vei i utmark. Dette må kunne utledes av øvrige bestemmelser i loven, i § 2 om riding, sykling m.v. på ”veg eller sti” og § 4 om kjøring på privat veg. Videre har miljødepartementet i rundskriv T-6/97 ”Om lov om friluftslivet av 28. juni 1957 nr. 16” s. 12 lagt til grunn at: ”Så lenge private veger ikke går inn under definisjonen av innmark, blir slike veger som utgangspunkt å likestille med utmark (selv om betegnelsen ”mark” ikke passer særlig godt på veger)”. At man har rett til å ferdes på privat veg i utmark kommer i tillegg til uttrykk i juridisk litteratur, blant annet i boken ”lov og rett i utmark”, utgitt på Landbruksforlaget i 1992 s. 79: ”Ferdsel på private veier. Ferdselsretten gir rett til – også med sykkel, kjelke eller hest, å ferdes på privat vei i utmark.” Setter du ifra deg kjøretøyet ditt foran skiltet som angir at det er privat vei så har du ditt på det tøre om du går videre på fots. Kjører du på veien så spørs det Dette reguleres ved loven om friluftsliv. http://www.lovdata.no/all/tl-19570628-016-001.html#4 § 4. (Ferdsel med motorvogn og hestekjøretøy.) Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvogn, (derunder sykkel med hjelpemotor) og parkering av motorvogn på eller langs vegen. Rent praktisk, så anbefaler jeg at du faktisk spør grunneier pent om lov til å kjøre moped på veien der til turbruk. Det er bedre å være proaktiv og spørre før du bruker veien enn å plutselig møte en sint grunneier som står midt i veien når du er på vei tilbake fra tur. Om du hadde eid veien selv, ville ikke du foretrukket å bli spurt først, når du står for kostnadene, og eventuelle ulemper med trafikk forbi? Jus er en ting, men glem ikke vanlig folkeskikk - er man hyggelig og grei så kan man få lov til mer enn man har krav på rent juridisk sett, og da bør man være glup nok til å forsøke det selv. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Tja... Om jeg eide veien, ville jeg satt pris på om mopedister dreit i å spørre først, da alt maset ville avbrutt middagsluren. De sliter ikke nok på veien til at det er verdt det at de skal måtte spørre først. Jeg tviler også på at grunneier noen gang har fått spørsmålet før... _Som sagt er dette en grusveg ute på bondelandet, ikke en veg man kan anta at noen gidder å kjøre på (unntatt særinger som meg) Om jeg eide veien selv, og absolutt ikke kunne fordra mopedister på tur, ville jeg satt opp et skilt som sa "Innkjøring forbudt" i stedet for bare "Privat veg". Endret 31. juli 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
satchman Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Om jeg eide veien selv, og absolutt ikke kunne fordra mopedister på tur, ville jeg satt opp et skilt som sa "Innkjøring forbudt" i stedet for bare "Privat veg". Hvis vedkommende ikke brydde seg om at folk brukte veien tror jeg neppe de hadde giddet å sette opp et skilt... 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Privat vei er vell privat uansett om det er midt i oslo eller ute på Finnmarksvidda... Spør grunneier før du tar deg tilrette. 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Kan man ikke bare sette opp "privat veg"-skilt over alt da? Hvordan kan TS vite om denne vegen faktisk ER privat eid? Bare en tanke. Jeg personlig ville bare kjørt på vegen, men det skader jo ikke å spørre om lov. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Skiltet er ikke offentlig godkjent, men det er enda privat eiendom som ikke er tilgjengelig for offentligheten uten videre. Du kan jo tenkte selv om noen tok seg til rette på din tomt. 1 Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Skiltet er ikke offentlig godkjent, men det er enda privat eiendom som ikke er tilgjengelig for offentligheten uten videre. Du kan jo tenkte selv om noen tok seg til rette på din tomt. Nå er det ikke akkurat en hagetomt det dreier seg om her. Pga. allemannsretten er det vel snarere grunneierne som ikke uten videre kan sperre folk ute. De har rett til å forby kjøring på sine egne veier, men hovedregelen er jo at man har lov til å kjøre der. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Det handler også om respekt, jeg er ganske sikker på at du ikke hadde likt noen suse rundt på din tomt. uansett om det er 100m2 eller 10,000m2 privat er privat. enste er jo denne strandsone loven men det er en helt annen sak... Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Det handler også om respekt, jeg er ganske sikker på at du ikke hadde likt noen suse rundt på din tomt. uansett om det er 100m2 eller 10,000m2 privat er privat. enste er jo denne strandsone loven men det er en helt annen sak... Nei, det dreier seg om akkurat samme prinsipp. La oss si at jeg eier en skog på 10 000 mål. Bør jeg ha rett til å hindre folk i å ferdes til fots eller på ski her, siden dette er mitt private område? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Man må huske på at i enkelte tilfeller er det mulig å få bedre vilkår enn jussen krever om man bare går frem på rett måte. Å spørre pent bør forsøkes før man kommer dragende med paragrafer i et slikt tilfelle som dette, når man vet at det kan gi bedre resultat. 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Det handler også om respekt, jeg er ganske sikker på at du ikke hadde likt noen suse rundt på din tomt. uansett om det er 100m2 eller 10,000m2 privat er privat. enste er jo denne strandsone loven men det er en helt annen sak... Nei, det dreier seg om akkurat samme prinsipp. La oss si at jeg eier en skog på 10 000 mål. Bør jeg ha rett til å hindre folk i å ferdes til fots eller på ski her, siden dette er mitt private område? Ja. selvfølgelig har du rett til og hindre folk gå inn der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå