Gjest Gjeldslave Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei. For å beholde en anonymitet rundt mitt innlegg så skriver jeg her istedet for i økonomi forumet. Det har seg slik at jeg skal studere neste år men jeg har gått på en krafitg smell. Jeg har nemlig alt for mye gjeld. Når jeg ble 18 år ble jeg storforbruker. Med min egnetlig lave inntekt som var på 5-6 tusen i månden. Da gikk jeg på videregående og bodde hjemme. Det har ettervert påløpt seg mer og mer gjeld i form av kredittkort og et forbrukslån. Bankene har vert meget "snille" med meg med lånene. Om jeg kalkulerer all gjeld totalt. Så er det 50 000. Nå høres sikkert dette ikke ut som noen krise for dere som er etablerte osv. Men akuratt i min situasjon nå som jeg må leve meget stramt med lån ifra lånekassen og i tilegg så skal jeg jobbe litt ekstra for å få inn penger til mat. Ja da har jeg ikke kontroll på resten av gjelden. Det skal sies at jeg klarer faktisk å holde gjelden i sjakk så den har ikke gått til inkasso, enda. Men nå som jeg flytter ut og jeg må leve på studielån og deltidsjobb. Så blir det andre tider og jeg må stramme inn. Jeg har lært meget av dette men jeg er veldig fortvilet over hvordan jeg skal klare å leve med denne gjelden ved siden av. Gjelden fordeler seg slik: DNB Nor Kredittkort i kundeprogram: 15 000 Regningskonto: 5 000 Kredittkort 2: 10 000 Forbrukslån i nordea (check-in) 20 000. Alle disse lånene er noe jeg må betale lite inn for å unngå innkasso. Men det blir aldri noe særlig nedbetalt for det har jeg ikke råd til. Derfor lurer jeg på hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Jeg skal ikke be foreldrene mine om hjelp fordi dette har jeg klart å fått til selv. Så er det bare hva som kan være løsningen for meg. Jeg har tenkt på flere ting: 1. Gjøre en refinansiering i banken, der de tar over alt gjelden og gjør et fast trekk på meg i måneden. 2. Besøke NAV eller ringe gjeldstelefonen for råd. 3. Slå meg selv konkurs å bare la dette gå avgårde. Det siste hørtes sikkert litt barnselig ut, men for meg så er dette så mye å dra på at jeg trenger litt hjelp på veien. Ja jeg ar vært ung og dum osv. Men det var gjerne like greit at jeg gjorde denne feilen med 50 000. Enn med flere hundre tusen som mange godt voksne mennesker gjør. Min hovedbankforbindelse er dnbnor. Hva ville dere gjort her? Jeg trenger gode og seriøse råd Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Nå er det vel ikke så enkelt å slå seg selv personlig konkurs som det er for firma, du mister alle eiendeler du måtte, de kreves inn for å dekke mest mulig av gjeld og evt fremtidig lønn vil tvangsinnkreves for å dekke gjelden. Stå for det du har gjort og jobb litt ekstra, en samtale med banken for å samle alt i et lån er nok ikke dumt. Endret 30. juli 2010 av Actibus Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Begynn på et offentlig universitet/høyskole. Gjelden din er høy, og det medfører visse ulemper. Men helt ærlig: Den er ikke sååååå høy. Tenk deg at et år på BI koster omtrent det samme. Og siden vi har en latterlig regjering får vi ikke støttet dette. Dermed vil du ende opp med like mye gjeld etter et år på skole som jeg har (jeg går på BI). Få deg en jobb på siden, så klarer du deg greit. Jeg hadde en inntekt på 6500 (stip og lån) uten jobb på siden. Det gikk helt greit, men jeg skal få meg jobb på siden til høsten. Hvis du får lån + jobb tipper jeg du klarer deg greit. Ikke la "den dumme tiden" ødelegge for fremtiden! Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Du kunne jo eventuelt tatt et jobbår hvor du jobber heltid og betaler ned så mye som mulig på lånet. Får du en ok jobb burde du jo tjene rundt 250 000 i løpet av året (minus skatt selvfølgelig), og kunne betale ned en god del av forbruks- og kredittlånet ditt. Ikke minst kan det være nyttig å ha et år med arbeidserfaring. Lenke til kommentar
Gjest Gjeldslave Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Hei. Det blir ikke noe friår. Jeg har signert boligkontrakten for lenge siden og betalt semester avgift. Jeg føler meg alikevell låst. Jeg skal jobbe deltid uansett men jeg trenger en muliget til å samle alt av gjelden i et lån. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) På det meste av gjelden din har du vel en skyhøy rente ? Så du må starte der, tror jeg. Vet ikke helt hva Bank2.no har å tilby som hjelp, men det står: "Vi hjelper folk med problemgjeld. Kanskje vi kan hjelpe deg også ?" Det jeg antar er at du må stille en kausjonist for at de tar over lånene dine til en mye gunstigere rente og avdrag. Vet din mor/far om din situasjon - så kan de hjelpe deg på en slik "passiv" måte ? Andre greie slektninger eventuelt ? Har ikke vært i samme situasjon selv , men "gjeldstelefonen" høres også smart ut å starte med. Refinansiér kredittkortgjelden hvis du betaler 20 % + i rente. Det er kanskje litt sent, men en annen mulighet hadde vært å ta et jobbeår og bli ferdig med hele greia - så kan du konsentrere deg om studier etterpå uten dette i bakhodet. Endret 31. juli 2010 av geirm Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Du burde ikke slå deg selv personlig konkurs, men samle alt lånet i ett lån og skaffe deg en nedbetalings plan. Det tar litt tid å betale det ned, men du slepper å tenke på at det bygger seg opp hvertfall, og ting bare går sin gang i banken sitt system med fast trekk fra konto i mnd. Å slå seg selv Personlig konkurs gjør det fattigere en det du allerede er med 50 000 i gjeld, som sagt over her er det ikke såå veldig mye og du har mulighet til å betale det ned over tid, noe som er mye bedre en å gjøre seg selv til en eiendom av staten (Litt brutal påstand, men det er sånn jeg ser det). Du har ikke lov til å få penger av noen, du kan ikke betale noen penger, du må leve på minstelønn til alt er betalt, du mister hus og alt av ting (ALT hvis boehaveren er jævlig nok). Lykke til med lånet Lenke til kommentar
Gjest Gjeldslave Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Nå holder jeg lånene i sjakk til jeg har flyttet for meg selv og til studiebyen. Så får jeg snakke med dnbnor. Kansje de vil hjelpe en fattig student. Faren min har alltid sakt at dnbnor har alltid vært glade i å tjene penger på folk. Å det kan de gjøre nå viss de refinansierer gjelden min. Da tar de rentene på alt utestående som jeg har. På en annen side så har jeg hørt at de er veldig strenge på lån. Jeg vet ikke. Men jeg må uansett ta tak i situasjonen slik at det kommer under kontroll. Jeg hadde klart å levd med dette viss jeg hadde hatt et fast trekk i månden som de tok automatisk. Når pengene ifra jobben og lånekassen kom. Det hadde gått helt fint å for eksempel betalt ned 1500 - 2000 i måneden. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Hvis du kan klare å betale inn 1500-2000 så burde ikke dette være noe problem, eneste er at banken kanskje vil ha noen til å kausjonere lånet. Da jeg kjøpte bilen tok jeg opp et lån på 80'000 og kunne velge å betale ned dette på 4 eller 5 år (husker ikke helt hva max-grensen var), jeg vil tippe det hadde blitt noe rundt 1500-2000 i måneden, jeg valgte å betale det ned på 2.5 år og betaler 3100,- hver måned. Snakk med foreldrene dine eller andre du tror som vil hjelpe deg og kausjonere og snakk med banken. 50'000,- er ikke så ille som det ser ut som. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jepp, dette klarer du uten problemer hvis du jobber 1-2 dager i uka ved siden av studiene. Hvis du i tillegg er så smart at du setter hele lønna inn på en egen konto som bare går til nedbetaling av gjeld, bør du være gjeldsfri i løpet av to semestere. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Hva ville dere gjort her? Jeg trenger gode og seriøse råd Blitt kriminell. Det er et seriøst råd, jeg tenker mange ganger på det selv. Samfunnet ber jo om det. Man gjør det man kan for å få det bedre mens man lever, selv om det innebærer litt risiko. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 1. Gjøre en refinansiering i banken, der de tar over alt gjelden og gjør et fast trekk på meg i måneden. Et godt forslag. Ta kontakt med ulike banker og forklar at du har 50 000 i kredittkortgjeld ulike steder som du ønsker å samle. Regner med at noen banker er villige til dette iom at beløpet er lavt. Velg så det med lavest rente/gebyr. 2. Besøke NAV eller ringe gjeldstelefonen for råd. Tror ikke NAV vil kunne hjelpe deg spesielt, men det kan ikke skade. Å ringe gjeldstelefonen for tips er helt sikkert lurt, kanskje de har bedre ideer enn hva du/vi kommer med 3. Slå meg selv konkurs å bare la dette gå avgårde. Vil fraråde dette på det sterkeste. Dersom du som privatperson skal slå deg selv konkurs, så vil du måtte selge alt du eier. I tillegg så vil du i de neste 5 årene måtte leve på veldig lite penger mens alt over dette går til kreditorene. Se her for litt mer info. Totalt sett burde du kunne betjene gjelden dersom du får en fornuftig rente. Dersom du får 10% rente blir det ca 400 kr i måneden, noe som ikke bør være uoverkommelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå