Gå til innhold

Hva betyr egentlig opplysningene/advarslene man får før man innstallerer en Android app?

Anbefalte innlegg

Når man skal innstallere en Android app, så får man en rekke opplysninger, eller advarsler om man vil, om hva slags info den spesifikke app'en får tilgjengelighet til.

Jeg har desverre ikke en Android mobil foran meg nå, så kan ikke skrive av hva som kan stå der, men de som har en Android mobil vet hva jeg tenker på.

Jeg finner det litt "suspekt" at f.eks NY Times app'en trenger tilgang til samtale logg, kontakter, meldinger og lignende ting, da det bare er en app for å lese nyheter fra NY Times.

Spesielt etter at det kom frem at en app som gav flere bakgrunnsanimasjoner/wallpapers, samlet opp sensitiv info og sendte til en server i Kina.

Så kan noen vennligst forklare meg hva advarslene egentlig betyr, hvor omfattende info som hentes og hva som er nytten ved det? Er det grunn til bekymring?

Slike ting får jo Apple sin lukkede verden til å bli mer attraktiv. selv om det sikkert er smutthull der også. Men enn så lenge har ingen virkelige alvorlige sikkerhetsglipp skjedd for iPhone brukere?

Endret av norMain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett er det nok ikke grunn til bekymring. Du får opp advarslene om hva programmet får tilgang til, så kan du selv velge om du vil innstallere det eller ikke.

Det med wallpaper app'en var også litt dårlig forklart i media, den sendte ikke sensitiv informasjon til "en server i Kina", men den sendte noe telefonspesifikk informasjon slik at den lagde en profil for wallpaper programmet. På denne måten visste programmet hvilke wallpapers du likte og anbefalte ting i samme gate osv, selv om du skulle slette alt på telefonen.

For det meste er det nok bare late programmerere som setter opp unødvendige tilganger til programmet sitt og på den måten slipper å tenke på det når de programmerer. Du får i hvert fall opp hva programmet har tilgang til i motsetning til på iOS der det eneste man får vite er om det bruker gps/location eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...