vidarkri Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Netgear RadyNAS støtter uPnP så det skal ikke by på noe problem. Jeg vet at hvis man har enorme media bibloteker så kan ting ta litt tid første gangen men utenom det så skal det etter det jeg ser funke. Disse streaming funksjonene er støttet på Netgear ReadyNAS: SqueezeCenter, enables streaming of music to SqueezeBox digital music players. iTunes Streaming Server, enables iTunes clients to stream media files from the ReadyNAS. ReadyDLNA, enables playback of videos, music and pictures from DLNA/UPnP AV network media players. Den støtter disse discovery funksjonene: Bonjour service, allows Mac OS X and Windows clients running Bonjour to automatically detect services advertised by the ReadyNAS. UPnP, allows other UPnP-enabled devices on the network to automatically detect the ReadyNAS. Noen greie tillegstjenester: BitTorrent, enables peer-to-peer file sharing and allows the ReadyNAS to queue file downloads. ReadyNAS Photos, allows sharing of photos from the ReadyNAS to your family and friends on the Internet. You will need to install the ReadyNAS Photos application on your PC or Mac to import your photos to the ReadyNAS for sharing. ReadyNAS Remote allows secure remote access to shares on the ReadyNAS without complicated router or VPN setup. Access from Windows and Mac are over File Explorer and Finder, so you can easily drag & drop files like you would normally do in your LAN environment. To use ReadyNAS Remote, you will need to enable this option here and install a small client on your PC or Mac. For more information on ReadyNAS Remote, click here. Filprotokoller supportert i ReadyNAS: CIFS, or Common Internet File System, used predominantly by Windows. Mac OS X also supports this protocol though it may be referred to as SMB. NFS, or Network File System, widely used in Unix or Linux environments. Mac OS X also supports this protocol. AFP, or Apple Filing Protocol, popular in Mac environments. AFP provides better support for a larger range of characters in filenames and is preferred where this is important. FTP, or File Transfer Protocol, used extensively for basic file upload and downloads. If you will be making FTP service available to this device outside the firewall, you can specify a custom port for added security. HTTP, or Hypertext Transfer Protocol, used everywhere web browsers exist. Default access to the ReadyNAS over HTTP will show a share list. If you want to use the ReadyNAS as a web server, you can specify a share where access will be redirected and you can enable or disable login authentication to that share. Please keep in mind that you will only be allowed to redirect to a share that is set up for read-only access over HTTP. HTTPS, or HTTP with SSL encryption, used where secure web access is desired. If you will be making HTTPS service available to this device outside the firewall, you can specify an additional port for this purpose for added security. Rsync, a popular incremental backup protocol used in Unix and Linux environments. Den støtter også OSX Time Machine backups, og standard printserver. Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 har du kikket på Qnap sine? har du kikket på Qnap sine? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Noe spesifikt du tenkte på ved Qnap? Lenke til kommentar
Stian-89 Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Sendte tilbake min WD Green Caviar disk til Netonnet, pga at jeg har lest mye rundt på nettet at de ikke egner seg til verken NAS eller som RAID disk. Er heller ikke på kompatibilitetslisten til Netgear.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Detta er egentlig litt flaut, men jeg så at du hadde bestillt den disken, men glemte å fortelle deg at du måtte sjekke lista til Netgear. Sorry. Lenke til kommentar
Stian-89 Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Ikke noe problem. Netonnet sponser frakt tilbake, og har fjernet den fra tilbehørslisten sin. Men dersom jeg kjører NASen først med kun 1 TB, og senere setter inn 1 TB. Må jeg da formatere begge diskene for å få kjørt de i RAID? Og er det mulig å kjøre uten RAID, for da å få 2 TB lagring? Uten å formatere? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Du kan godt kjøre ReadyNas med bare 1 disk for så å sette inn en identisk disk senere. Den vil da automatisk sette opp Raid 1 uten at du merker noen ting. For nte gang, denne boksen fungere ikke som JBOD, kun med Raid 1. Skal du ha 2Tb fysisk lagring så må begge diskene være 2Tb. Endret 4. august 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Stian-89 Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=66&t=42045 ? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg ser hva det står men var av den oppfatning at denne boksen ikke støtter Raid 0. Du må gjerne slappe meg hvis jeg har missa så grådig. Det er mulig at dette har blitt enablet i en ny Firmware versjon som jeg har gått glipp av. Vær også obs på at Raid 0 er drita usikkert hvis man ikke har en soldid backup rutine. Det er også mange versjoner av ReadyNAS så det kan være at vi snakker litt forbi hverandre her. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Ok da har jeg studert litt og jeg ser Flex Raid nevnt som en løsning for å kjøre Raid 0 på DUO'n. Hvor man kan skaffe dette eller om det er en tyvløsning har jeg ikke funnet ut. Det jeg veit er at den ikke støtter det pr default så et eller annet inngrep må gjøres for å få til dette. Nå kan jeg ikke se poenget med å kjøre Raid 0 på en boks hvor man skal lagre verdifulle data man ikke vil miste og hele poenget for meg når jeg kjøpte DUO'n var at den støttet Raid 1 da jeg aldri ville kjørt reint Raid 0. Raid 0+1 er den nærmeste løsningen som kunne vært akseptabel. JBOD er en mye bedre løsning enn Raid 0 da man i tilfelle diskkrasj ikke mister alle dataene men kun de som var på den disken som feilet. Hvis et Raid 0 tryner så er alle data forsvunnet for godt hvis man ikke har en backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå