Gå til innhold

Tør du som religiøs svare på dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evighet, som i for evig og alltid. Er ikke noe for meg, jeg vil leve live mitt for så å dø og slippe å tenke noe mer over det.

Jeg hadde det helt fint før jeg ble født, gjør meg ingenting å ha det sånn når jeg dør :thumbup:

Uansett hvor fantastisk man har det så blir det nok kjedelig i lengden, og da ikke bare lang tid, men i all tid.

Lenke til kommentar

Det er naturlig å stille det oppfølgerspørsmålet. Det kan virke som at Eva ble rundlurt til de grader av «slangen». På en måte ble hun det, men hun hadde faktisk fått den informasjonen hun trengte for å motstå denne fristelsen. Klart hun ble nysgjerrig, det hører mennesket til, men et fullkomment menneske vil da ha full kontroll og vil da ikke følge etter impulsive handlinger. Dog, de hadde fri vilje, så det var i bunn og grunn ingenting som stoppet dem.

Det sies ingenting om hva de lærte om hva løgn er. De hadde klart forhåndskunnskaper om forskjellige ting, noe hadde hun høyst sannsynlig lært av Adam også, da han hadde levd en god stund før Eva ble hans hustru. Men dette var ikke en prøvelse fra Gud, men fra Satan, og Gud ville aldri ha tillatt en prøvelse som mennesker ikke hadde evnen til å motstå. Siden alle hadde en fri vilje, valgte de selv, bevisst, å utføre handlinger.

Tidligere hadde Gud sagt at enhver som spiste fra «treet om godt og vondt» ville dø. De hadde forhåndskunnskaper om at hvis de spiste frukten, ville de dø på grunn av at de bevisst valgte å ikke følge deres Skapers påbud. Dermed har det egentlig lite å si om hun visste hva en løgn var, siden de bevisst valgte å gå imot Guds påbud. Dette er litt vanskelig å forklare, men håper at det er passe forståelig.

Selv om de hadde visst hva en løgn var (hvem vet, kanskje de visste det? Det står ikke noe om det) – ville de uansett handlet etter deres bevissthet og samvittighet.

Det er nettopp dette jeg mener. Dette hadde Gud sagt til dem, og hvis det nå kom en skikkelse som sier at Gud sa det fordi han ikke ville de skulle bli som han.. da måtte Eva ta ett valg. Og valgte altså å spise av treet. Muligens av nysgjerrighet og at hun ville bli noe enda større.

Lenke til kommentar

Hopper inn i tråden fordi jeg fikk litt lyst til å svare på spørsmålene for min egen del.

Hvilken gud tror du på og hva skal til for at du som religiøs skal avskrive din gud og ikke tro?

Er sannelig ikke sikker på hvilken Gud jeg trur på, siden det er først nå i det siste jeg har begynt å bli åpen for å tro. Slik jeg oppfatter Gud så er det ikke snakk om en mann kledd i hvitt som løper rundt på skyer, men heller en høyere bevissthet. Det jeg ofte lurte på da jeg var yngre var hvorfor det store smellet fant sted, hvorfor vi føler kjærlighet til noe annet enn mennesker (i mitt tilfelle er dette først og fremst kjærlighet til kunst) og hvorfor vi i det hele tatt elsker. Slik jeg ser det er dette beviser for at naturen er bevisst, som igjen forteller meg at universet er bevisst, og at denne bevisstheten, som har gitt meg evnen til å elske og da mest sannsynlig ønsker at jeg skal elske, blir hva jeg kan kalle en Gud. Hva som skal til for å avskrive min Gud må da bli en annen forklaring på hvor denne kjærligheten kommer fra.

Er det noe som helst som kan gjøre at du mister trua?

Det er det sikkert, men slik det har utviklet seg nå blir troen kun sterker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Evighet, som i for evig og alltid. Er ikke noe for meg, jeg vil leve live mitt for så å dø og slippe å tenke noe mer over det.

Jeg hadde det helt fint før jeg ble født, gjør meg ingenting å ha det sånn når jeg dør :thumbup:

Uansett hvor fantastisk man har det så blir det nok kjedelig i lengden, og da ikke bare lang tid, men i all tid.

Har hørt det der før :) Svarte litt på det før i dag i en anne tråd... Limer bare svaret inn her også.

Ut fra den tanken ser jeg det ikke som noe rasjonelt å ville dø... ikke fordi jeg tror du har det ille som død heller :)

Tenkt med deg selv da... Du har en perfekt dag, god frokost, en liten treningstur - stelle litt i hagen - treffe venner og bekjente - høre på musikk - spille litt fotball - klappe en hundevalp - spise en god middag - sette deg ned med en god bok og se på solnedgangen.

Har malt det en smule rosenrødt her nå, men alikevell... Når du har en dag som dette - tenker du da at "Tja, herlig - da kjeder jeg meg litt og vil gjerne dø".

Du klarer ikke tenke så langt fram i tid, ei heller jeg.

Det jeg prøver å få fram er at ingen ønsker å dø når de har en god dag.

Hvofor skal dette endre seg?

// WINWIN

Lenke til kommentar

Har hørt det der før :) Svarte litt på det før i dag i en anne tråd... Limer bare svaret inn her også.

Ut fra den tanken ser jeg det ikke som noe rasjonelt å ville dø... ikke fordi jeg tror du har det ille som død heller :)

Tenkt med deg selv da... Du har en perfekt dag, god frokost, en liten treningstur - stelle litt i hagen - treffe venner og bekjente - høre på musikk - spille litt fotball - klappe en hundevalp - spise en god middag - sette deg ned med en god bok og se på solnedgangen.

Har malt det en smule rosenrødt her nå, men alikevell... Når du har en dag som dette - tenker du da at "Tja, herlig - da kjeder jeg meg litt og vil gjerne dø".

// WINWIN

Fordi det du ser på som en god dag, ikke er en god dag etter 4120000785623 år feks, uansett hvor mange ganger du varier dagene så vil du gå lei, til slutt har du opplevd alle variasjoner i alle mulige kombinasjoner i 45218934236915 år. Og enda er det en evighet av dager igjen... SKjønner du poenget?

Lenke til kommentar

// WINWIN

Fordi det du ser på som en god dag, ikke er en god dag etter 4120000785623 år feks, uansett hvor mange ganger du varier dagene så vil du gå lei, til slutt har du opplevd alle variasjoner i alle mulige kombinasjoner i 45218934236915 år. Og enda er det en evighet av dager igjen... SKjønner du poenget?

Det er og ett poeng. Og dessuten så når du har levd dagene i 45218934236915 år, så skal du leve 45218934236915 år til, etter det 45218934236915 år til.. osv osv osv..

"Jeg er kristen, jeg skal leve evig" sier meg så fryktelig lite. Kanskje det er best å være død, og uten bevissthet?

Lenke til kommentar

// WINWIN

Det er og ett poeng. Og dessuten så når du har levd dagene i 45218934236915 år, så skal du leve 45218934236915 år til, etter det 45218934236915 år til.. osv osv osv..

"Jeg er kristen, jeg skal leve evig" sier meg så fryktelig lite. Kanskje det er best å være død, og uten bevissthet?

Tror for det første at jeg vil ha problemer med å huske alt jeg har gjort for 50 000 dager siden... så jeg må passe på å skrive dagbok.

Men en professor som bruker 20 år på å forske på en ting... og fortsatt ikke er utlært, så burde du ha mer en nokk å drive med for å si det slik :)

At dere ikke har lyst til å leve er jo helt opp til dere :)

Livet er jo en gave - og det er jo ikke slutt på fri vilje i Gud Rike!

// WINWIN

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har reflektert nok kamerat...

Tror for det første at jeg vil ha problemer med å huske alt jeg har gjort for 50 000 dager siden... så jeg må passe på å skrive dagbok.

Du ville blitt minnet på dette 545644132156435213+++ ganger iløpet av evigheten.

Men en professor som bruker 20 år på å forske på en ting... og fortsatt ikke er utlært, så burde du ha mer en nokk å drive med for å si det slik :)

Det kan du tro, men tror du virkelig ikke at du har lært det meste iløpet av 5464651315613234 år++

At dere ikke har lyst til å leve er jo helt opp til dere :)

Livet er jo en gave - og det er jo ikke slutt på fri vilje i Gud Rike!

Jeg lever nå jeg, og forholder meg til det. Livet mitt er også en gave, gitt til meg av mine foreldre. Jeg vil heller leve livet til det maksimale nå, enn å pådra meg masse dogmer som hindrer meg i dette.

Fri vilje vil du aldri få i himlen(der alt er kun godt) fri vilje har du ikke på jorden heller.

Tenk litt over ordet "evighet" win win.... Er det virkelig så stas?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan leve ett langt og innholdsrikt liv. Se mine barn vokse opp, barnebarn.. gi de av det jeg har.. Bli gammel, så dø...

Det er en poetisk tanke at etter man dør, så skal man få sin unge kropp tilbake. Men jeg tror det er ønsketenkning.. Og heller ikke godt nok gjennomtenkt. Hva med når du møter dine barn i denne himmelen? Helt likestilt? Hva hvis du var gift fire ganger, og alle kommer til himmelen. Er det ikke noen minner igjen fra tiden på jorden som kan lage litt intriger?

Lenke til kommentar
Den siste der er jeg til dels enig i.. Jeg tror ikke alle kristne i dag mener man skal gi avkall på all kunnskap, og være naive.

Hehe. Ikke jeg heller. Det jeg mener er at det er en doktrine ved religionen at man må tro på Jesus Kristus dersom man skal frelses. Dette er i prinsipp å gi avkall på kunnskap.

Ellers er blogging en frihet, du trenger ikke å spørre meg, spesielt ikke om jeg er under anonymt brukernavn ;)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe ønske om å dø med det første, hadde jeg fått tilbud om å leve 1000 år, hadde jeg sagt ja, bare fordi jeg vil vite hva som skjer, hva vi vil lære i løpet av den tiden, tenk at om 500 år kanskje vi reiser til stjernene, hadde vært fint å være tilstede for det.

MEN 1000 år eller 10 000 år, er VELDIG anderledes en evighet, 10 000 år er ca. så lenge menneskelig sivilisasjon har eksisttert, universet har eksistert i 13.72 milliarder år, men sammenlignet med evigheten er 13.72 milliarder år et øyeblik

Lenke til kommentar

Fri vilje vil du aldri få i himlen(der alt er kun godt) fri vilje har du ikke på jorden heller.

Ser at vi ikke blir enige i om det er positivt å leve eller ikke, men ja... jeg mener da at jeg har ett reflektert syn på det :)

Så da blir det stas!

Elles så ser jeg ikke hvordan du mener at man ikke har fri vilje i himmelen / jorden... Lar den ligge nå, men måtte bare presisere min uenighet på det feltet også ;)

Det du ser på som mine dogmer, vil jeg kalle rettningslinjer som gir meg ett rikt liv...

// WINWIN

Lenke til kommentar

Fri vilje i himmelen måtte jo definitivt resultere i noe lik en tilværelse på jorden - nå - ettersom fri vilje er det som har ført oss "her". Eller er du ikke enig i det? :)

Forøvrig er det et stort problem med selve begrepet "fri vilje", jeg ville forsøkt å ikke bruke et slikt begrep om jeg var deg, men heller forklare hva du egentlig mener. Er det slik at ingen styrer dine handlinger? Da er det ikke værre å si at Gud er ingen tyrann. ;)

Lenke til kommentar

Ser at vi ikke blir enige i om det er positivt å leve eller ikke, men ja... jeg mener da at jeg har ett reflektert syn på det :)

Så da blir det stas!

Elles så ser jeg ikke hvordan du mener at man ikke har fri vilje i himmelen / jorden... Lar den ligge nå, men måtte bare presisere min uenighet på det feltet også ;)

Det du ser på som mine dogmer, vil jeg kalle rettningslinjer som gir meg ett rikt liv...

// WINWIN

Jeg tror vi er nokså enige i at det er positivt å leve, men alt med måte. Hvis du blåøyd tror at du ikke blir lei en evighet så må du gjerne tro det, jeg har det mye bedre med tanken om at de 80årene(ca) jeg har på jorda er det jeg får, og dermed må jeg gjøre mest mulig ut av de. Vi har sannsynligvis også ganske like rettningslinjer, forskjellen er at jeg gjør mine handlinger pga min egen vilje(fri vilje?) du gjør dine fordi jesus inspirer deg.

Hvordan tror du du hadde vært som menneske uten jesus i ditt liv?

Og hvordan tror du jeg er som menneske uten jesus i mitt?

Når det er sagt så er vi kanskje uenig om en del, men jeg synes ihvertfall du er en av de religiøse her på forumet jeg får igjen mest for å diskutere med :) Jeg tror ikke begge parter :wallbash: hele tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...