Gå til innhold

Tør du som religiøs svare på dette?

Anbefalte innlegg

Hvilken gud tror du på og hva skal til for at du som religiøs skal avskrive din gud og ikke tro?

Er det noe som helst som kan gjøre at du mister trua?

Jeg skal svare på hva som skal til for at jeg skal bli religiøs;

En eller annen gud må vise seg for meg, og overbevise meg over at det er sant. Altså kan ingen andre mennesker overbevise meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mc:Hvilken gud tror du på og hva skal til for at du som religiøs skal avskrive din gud og ikke tro?

geirm: Jeg er kristen (tilhører et trossamfunn utenfor statskirken). Jeg har erfart så mye i den sammenhengen at jeg kan ikke forestille meg at det skulle være noe nå som skulle føre til å avskrive min tro og Gud, men jeg prøver å være ydmyk og våken for jeg kjenner noen som gradvis ser ut til å ha mistet troen.

Men eg. blir hva som skal til veldig hypotetisk

Mc: Er det noe som helst som kan gjøre at du mister trua?

geirm: Syns du spør om det samme her.

Mc: Jeg skal svare på hva som skal til for at jeg skal bli religiøs;

En eller annen gud må vise seg for meg, og overbevise meg over at det er sant. Altså kan ingen andre mennesker overbevise meg.

geirm: Det er ikke sånn det nødvendigvis fungerer. Tro er en åndelig visshet og overbevisning og ikke nødvendigvis avhengig av det en fysisk kan se.. Det var mennesker på Jesus' tid som var vitne til hans mirakler, men ble likevel ikke troende. Noen ble tom. motstandere. Israelittene ble ført gjennom Rødehavet på mirakuløst vis, likvel mistet noen troen (hvis de har hatt den) og ble opprørske etterpå.

Mennesker kan forkynne for deg, men selve troen kan de ikke påtvinge deg.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Mc:Hvilken gud tror du på og hva skal til for at du som religiøs skal avskrive din gud og ikke tro?

geirm: Jeg er kristen (tilhører et trossamfunn utenfor statskirken). Jeg har erfart så mye i den sammenhengen at jeg kan ikke forestille meg at det skulle være noe nå som skulle føre til å avskrive min tro og Gud, men jeg prøver å være ydmyk og våken for jeg kjenner noen som gradvis ser ut til å ha mistet troen.

Men eg. blir hva som skal til veldig hypotetisk

Mc: Er det noe som helst som kan gjøre at du mister trua?

geirm: Syns du spør om det samme her.

Mc: Jeg skal svare på hva som skal til for at jeg skal bli religiøs;

geirm: Det er ikke sånn det nødvendigvis fungerer. Tro er en åndelig visshet og overbevisning og ikke nødvendigvis avhengig av det en fysisk kan se.. Det var mennesker på Jesus' tid som var vitne til hans mirakler, men ble likevel ikke troende. Noen ble tom. motstandere. Israelittene ble ført gjennom Rødehavet på mirakuløst vis, likvel mistet noen troen (hvis de har hatt den) og ble opprørske etterpå.

Mennesker kan forkynne for deg, men selve troen kan de ikke påtvinge deg.

Takk for at du svarer.

Hvorfor får ikke alle mulighet til å oppnå denne åndelige vissheten? Ifølge gud skal alle ha samma sjansen? Det er på en måte ganske arvelig dette med tro, jeg synes det er veldig rart iogmed at gud skal være rettferdig...

Hvordan ble du religiøs, og dersom du har blitt "oppdratt til det", tror du dette kan være grunnen til at du har opplevd så mye positivt ift din tro? Kan disse hendelsene ha skjedd med deg dersom du ikke hadde vært religiøs?

Det jeg mener når jeg sier det at gud skal vise seg osv, kan du godt sammenligne med det å bli frelst på en måte, men jeg vet det ikke kommer til å skje med meg, og grunnen til det tror jeg er at jeg ikke har noe grunnlag til å bli det(ikke indoktrinert), hvis du skjønner hva jeg mener. Dersom man ikke har behov for en gud så vil den heller ikke komme, uavhengig om det er arv eller sitt eget personlige behov for en slags støtte som ligger til grunn.-tror jeg.

Så har vi dette med beviser da, i mine øyne liker jeg å få innblikk i mye for deretter gjøre min egen mening utifra det jeg synes virker logisk. Hvor mange fossiler og hvor mye må vi finne ut om vår planet før religionen din faller på stengrunn?

Lenke til kommentar

Det siste: Man har ikke funnet ut noe som helst som kan avskrive noen gud. Evolusjonsteorien er kun en teori som er blitt gjentatt og gjentatt til den framstår som en sannhet.

Alle skulle ha muligheten til tro, men det kan virke som at noen har større anlegg for det, ja, slik at det kan kreve mer hos andre å "ydmyke seg for Gud". Spørsmålet er å ville og det tror jeg mye mer er en prosess enn å bli "frelst i en følelsesrus" på et vekkelsesmøte.

Jeg er vokst opp i et hjem som ikke var aktivt kristent, men heller ikke ateistisk. Jeg møtte en som forkynte, hørte på, stilte spørsmål og tok imot noe litteratur. Jeg tror det skjedde noe allerede første gangen (sitat: troen kommer av forkynnelsen). Jeg syntes å ha en rimelig sunn skepsis, men det virket så riktig så jeg ble åpen for å gå videre og jeg kan ikke si at det var akkurat DA (et gitt tidspunkt) at jeg fikk troen. Samtidig var jeg i en vanskelig situasjon mentalt sett og hadde nok et ubevisst behov for en ballast.

Indoktrinert blir feil, da er det ikke deg selv. Man må erkjenne sitt åndelige behov. Hva med framtiden ? Hvor kommer energien fra ?

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Hvilken gud tror du på og hva skal til for at du som religiøs skal avskrive din gud og ikke tro?

Jeg har så sterk tro på Gud at ingenting kan få meg til å miste troen.

Men søker du etter Gud McHalvorsen, eller prøver du bare å motbevise Ham? Hvis du oppriktig søker etter Gud kan det hende han vil åpenbare seg for deg. Gud vil heller ikke tvinge deg til å tro på Ham, og vil vel ikke trenge seg på deg hvis du ikke vil ha noe med Ham å gjøre.

Lenke til kommentar

Så dersom du var hinduist, så ville du aldri funnet den kristne gud, fordi du nekter å skifte standpunkt fordi du allerede er overbevist.

Og dersom hinduisme er den rette religionen, vil du aldri finne den fordi du er overbevist.

Flott.

Jeg vil finne den rette guden om denne åpenbarer seg, da jeg tror på hva som helst -- bare det finnes beviser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så dersom du var hinduist, så ville du aldri funnet den kristne gud, fordi du nekter å skifte standpunkt fordi du allerede er overbevist.

Og dersom hinduisme er den rette religionen, vil du aldri finne den fordi du er overbevist.

Jeg vil finne den rette guden om denne åpenbarer seg, da jeg tror på hva som helst -- bare det finnes beviser.

Grunnen til at jeg er så sikker er at jeg allerede har studert andre verdenssyn/religioner/livssyn og funnet at ingen av de andre kan redegjøre for sin troverdighet eller har noe særlig bevis, sånn som jeg ser det.

Så prøv å be oppriktig til Gud og spør om han er der, og hva som er sannheten!

"You will seek me and find me when you seek me with all your heart."

- God Almighty (Jer. 29,13)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er så sikker er at jeg allerede har studert andre verdenssyn/religioner/livssyn og funnet at ingen av de andre kan redegjøre for sin troverdighet eller har noe særlig bevis, sånn som jeg ser det.

Så prøv å be oppriktig til Gud og spør om han er der, og hva som er sannheten!

"You will seek me and find me when you seek me with all your heart."

- God Almighty (Jer. 29,13)

Du misser jo hele poenget...

Og jeg har prøvd mange ganger før, under og etter at jeg begynte å tvile om at gud viste seg, men det var helt stille... Men du forstår rett og slett ikke at den guden du ser er den guden du vil se, eller? Du tror det er så enkelt for folk som har tatt et skritt videre (sett lyset om du vil) å bare innbille seg at det finnes en gud og vips så er han der? Fryktelig tåpelig og ikke minst ignorant ting å hevde, for det går ikke for meg i dag det, er helt umulig! For jeg er en ærlig sjel og skal jeg tro på dette sludderet, som ikke er annet enn løse påstander, må jeg først bli verdens mester i å lyve til meg selv.. Det er enklere for deg, for du har virkelig ikke sett stort på alternativene, ei heller er du ærlig nok til å åpne øynene dine for noe annet enn akkurat det du tror på pr i dag... Grunnen til at jeg sier det? Jo, hadde du klart å åpnet øynene dine litt og kikket åpent og ærlig på alternativene, der du faktisk også kan støtte dine synspunkter på faktisk viten og fakta, så hadde du aldri sitter der å påstått at det er bare å lukke øynene, mumle litt til denne guden og vips så tror du på ham... Det er HELT umulig for meg, til det er jeg alt for ærlig :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har så sterk tro på Gud at ingenting kan få meg til å miste troen.

Men søker du etter Gud McHalvorsen, eller prøver du bare å motbevise Ham? Hvis du oppriktig søker etter Gud kan det hende han vil åpenbare seg for deg. Gud vil heller ikke tvinge deg til å tro på Ham, og vil vel ikke trenge seg på deg hvis du ikke vil ha noe med Ham å gjøre.

Du er veldig bastant i troen din, du sier her at ingenting kan få deg til å miste trua. Det forteller meg at du forkaster absolut alt av bevis folk måtte komme med, uten engang å tenke over det. Du velger å bruke din frie vilje til å velge bort alt av rasjonell tankegang fordi du er såpass låst.

Du har sjekket ut de forskjellige livssyn, og funnet din bane- fair enough, men hvis du har gått igjen om dette like mye som du har gått igjennom evolusjons teorien og BB, så har du ikke sjekket mye for å si det sånn. Det har du bevist i flere tråder.

Kan du gi meg en god grunn til å "søke etter gud?

• Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name='McHalvorsen' date=' 1. august 2010 - 01:20' timestamp='1280614833'

Kan du gi meg en god grunn til å "søke etter gud?

At vi kan elske Gud og være takknemlige for alt han har gjort for oss. Skapt oss, død for oss, gitt oss alt godt i denne verden osv. Gud vil gi oss evig liv sammen med Ham i himmelen. Gud vil hjelpe oss til å leve et godt liv. Gud kan gi oss trygghet og fred i våre problemer og lidelser her på jorden. Gud kan helbrede våre sykdommer. Gud selv ble menneske for å ta på seg våre sykdommer, smerter og synder. Men først og fremst fordi hvertfall jeg er overbevist at dette er sannheten.

Men er et vanskelig tema dette, anbefaler deg å prøve å finne Gud hvis han finnes. Men skal ikke prakke noe på deg hvis du bare synes det er noe tull. Jeg er hvertfall avhengig av Gud og håpet og løftene i Bibelen for å ha noe håp, trygghet og mening for livet mitt!

Men kanksje du er så godt og vellykket menneske at du ikke trenger Gud.

Lenke til kommentar

Endelig noen kloke ord! :)

Har faktisk vært uten gud i snart førti år jeg og kommer garantert til å dø uten en eneste gud også... Som jeg sa, jeg kan ikke gå tilbake å "tro" på dette, for ikke bare finner jeg det selvmotsigende, men jeg anser det også som å satse alle pengene sine på en hest som ikke er født i håp om at den hesten kommer til å vinne alle løp den stiller opp i og vet du, det syntes jeg er tull!

Men du trenger (åpenbart) den støtten og "tryggheten" din tro gir deg, men ikke alle trenger den imaginære støtten (Jo, den er faktisk imaginær når det ikke finnes et eneste bittelite bevis for dette annet enn "synsing" og et digert ønske om at det er sant. Det blir nemlig ikke mer sant bare for at du syntes det skal være sant...) som det du trenger, jeg klarer meg ihvertfall helt fint uten, det har jeg gjort helt siden jeg som tretten åring begynte å tvile og til i dag og jeg kan faktisk ikke se at jeg trenger en gud, enten vi snakker om tor og odin, zevs, allah eller den kristne jawhe, for å klare problemene i hvrdangen, tvert imot ser jeg på slike som litt svake mennesker som ikke tørr å face realiteten i verden, men det er mitt syn på det.

Så lykke til med livet videre, du trenger det tror jeg :) Kan umulig være lett å være kristenmann i opplyste norge i dag, det må være slitsomt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja du har rett RWS. Nettopp derfor jeg er kristen fordi jeg er et svakt menneske som ikke fikser livet, synder og trenger Guds nåde osv. Hvertfall fint for oss kristne som har det sånn at vi kan få hjelp av Gud til å komme gjennom livet.

Vi har forskjelige overbevisninger RWS, vi begge mener å ha bevisene på vår side. Vi er vel begge for sikre i vår tro/overbevisning til at det er vits å diskutere mere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det handler om å tro. Om Gud viser seg fram, så kommer aldir til å tro på Gud. De fleste religiøse mennesker (de som tror på en Gud), sier at Gud tester oss. Og det er vel logisk, eller ?

Lenke til kommentar
At vi kan elske Gud og være takknemlige for alt han har gjort for oss. Skapt oss, død for oss, gitt oss alt godt i denne verden osv. Gud vil gi oss evig liv sammen med Ham i himmelen. Gud vil hjelpe oss til å leve et godt liv. Gud kan gi oss trygghet og fred i våre problemer og lidelser her på jorden. Gud kan helbrede våre sykdommer. Gud selv ble menneske for å ta på seg våre sykdommer, smerter og synder. Men først og fremst fordi hvertfall jeg er overbevist at dette er sannheten.

Disse poengene gjelder vel ikke før man faktisk tror på han, jeg er lei for å si det Jkrist, men jeg tror ikke det var ditt eget valg å bli kristen, du er nok indoktrinert. Jeg respekterer din tro, og jeg respekterer at du føler gud er der. Det jeg ikke respekterer er hvordan du finner soleklare bevis for at dette er riktig, dersom du ikke har blitt lært opp til dette.

Men er et vanskelig tema dette, anbefaler deg å prøve å finne Gud hvis han finnes. Men skal ikke prakke noe på deg hvis du bare synes det er noe tull. Jeg er hvertfall avhengig av Gud og håpet og løftene i Bibelen for å ha noe håp, trygghet og mening for livet mitt!

Avhengighet til noe må man skape selv, man blir ikke plutselig avhengig av seg selv. Du kan ikke prakke på meg noe som helst, da må du komme med gode argumenter, det har jeg enda ikke sett ift religioner. DA vil jeg heller være fri til å se de forskjellige teoriene vitenskapen kommer opp med, og hvilke av de jeg føler kan stemme. Vitenskapsmenn er flinke med beviser.

Jeg trenger ikke gud, jeg er min egen gud i den forstand at jeg gjør det JEG føler er riktig iforhold til det MITT hode og hva som trengs for å leve ett godt og verdig liv.

Jeg er vel ikke bedre eller mer vellykket enn den gjengse mann i gata, men jeg vet hvem jeg kan skylde på for det jeg har og ikke har oppnådd... Meg selv og ingen annen.

Lenke til kommentar

Pokker så mye religiøse tråder det skulle bli nå da?

Men fader så irri jeg blir på noen av de mest ekstreme. Leste her om dagen i Kristiandsand avisen at færre og færre velger å døpe barna sine. Biskopen i kommunen/fylket sa han mente det var viktig med dåp for å vise barnet verdier og gi det identitet. Men er det foreldrenes oppgave å gi barnet identitet? Og er det noe foreldre bør bestemme? Barnet skal selv finne ut hvem det er og om det velger å tilhøre den Norske kirke. Syns det er noe tull at man som norsk statsborger automatisk skal tilhøre kirken.

Jens Brun-Pedersen skrev:

Nedgang i antall døpte

Det var i dagens papirutgave av Fædrelandsvennen at biskop Olav Skjevesland uttalte at han håper nedgangen i antall døpte på Sørlandet ikke skyldes at foreldrene er blitt mer likegyldige.

Likegyldige? Hva faen har det med saken å gjøre? Det er da foreldrene selv som velger å døpe barnet eller ikke, det har ikke noe med "likegyldighet til Gud" å gjøre. Kirken har vansker med å akkseptere at folk blir mer liberale når det kommer til religion.

Hadde en diskusjon med onkelen min også som forøvrig er veldig kristen. Han sa det abort var en feig løsning og at om man er gammel nok til å ha sex (burde man også være) er man gammel nok til å ta ansvar for ungen. FAEN jeg er så dritlei av at kristendommen skal holde tilbake utviklingen!!!! For 2000 år siden gjorde de det og de holder fortsatt på!

Går faen ikke ann å gjøre en dritt i samfunnet lengre uten at en elelr annen tulling må protestere ved å si at det krenker menneskeverdet eller annet piss!!!! *irri-smiley*

Lenke til kommentar

Jeg ble faen så provosert av den skrullingen av en biskop selv. Dersom folk tar et standpunkt mot kristendommen eller velger å ignorere det, så er det likegyldighet? WTF!!! Dette er bare pr og propaganda, kan man bli biskop og fortsatt være så dum/frekk? Han spytter jo på alle som ikke tar det samme valget som ham selv.

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med onkelen min også som forøvrig er veldig kristen. Han sa det abort var en feig løsning og at om man er gammel nok til å ha sex (burde man også være) er man gammel nok til å ta ansvar for ungen. FAEN jeg er så dritlei av at kristendommen skal holde tilbake utviklingen!!!! For 2000 år siden gjorde de det og de holder fortsatt på!

Abort er drap. Barne drap er primitivt. Kristne er siviliserte.

Lenke til kommentar

Abort er drap. Barne drap er primitivt. Kristne er siviliserte.

Spise egg er drap av kyllinger! Runking er massemord!! /ironi

Jeg tror det er altfor mange mennesker som vokser opp som ikke er ønsket, eller hos folk som ikke er skikket til å være foreldre.. Jeg tror abort er bra for samfunnet da man selv kan velge når man er klar, og gi et barn en verdig bra oppvekst hos noen som faktisk ønsker seg barnet.

Verden er overbefolket uansett, og det er altfor mange som ikke burde hatt barn..

Nå er uansett en grunn til at det er satt en grense for når det er lov å ta abort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...