Gå til innhold

macro-objektiv Nikon D5000

Anbefalte innlegg

hei...

har veldi lyst å starte med å fotografere nærbilder av insekter og små-kryp, men er i tvil på hvilket macro-objektiv eg skal kjøpe.

har ett Nikon D5000

har prøvd reverserings-ring på mitt kit objektiv (18-55mm) og vart meget skuffet over dette..

noen som har ett godt forslag til hvilket objektiv eg skal kjøpe? helst til en ok peng...

vil gjerne ta super-close up bilder av insekt. sjå gjerne denne filmen på youtube for å sjå de bildene eg ønsker og ta : http://www.youtube.com/watch?v=8yP6MBRMNZQ

på forhånd takk for alle svar=)

mvh

eirik

Endret av eirikny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde opp i brennvidder på en 150mm og der er Sigma 150macro veldig ofte anbefalt,da man stort sett bruker et sådan objektiv manuelt til fokusering er ikke en innebygget fokusmotor det mest nødvendige men med kan være kjekt til andre typer fotografering med et makroobjektivet.

PS:for og få automatisk fokusering med Nikon D5000 er du avhengig av og kjøpe objektiver som har en fokusmotor innebygget.

Lenke til kommentar

Tror nok forstørrelsen på de bildene i videoen er en del større enn 1:1, som et vanlig makroobjektiv gir. Står jo at det ble brukt 18-55 reversert.

Om du vil ha det større enn 1:1 kan du jo alltids kombinere et makroobjektiv med mellomringer. Selv bruker jeg Tamron sin 90mm + Kenko sitt mellomringsett. Ekstremt krevende, men om du treffer er det mulig å få ganske så flotte bilder. Nå skal det sies at det står litt lengre brennvidde på ønskelisten, og da er jo Sigma sin 150mm en god kandidat (særlig siden de andre kandidatene ofte er ganske så mye dyrere).

Lenke til kommentar

Jeg bruker som sagt 90mm til insekter, det er fullt mulig, men unødvendig vanskelig. Har derfor planer om å bytte ut 90mm med en noe lengre brennvidde. Det er ikke stor forskjell på 90 og 105.

Når det er sagt så er den Sigmaen (105mm) et kjempeobjektiv, men kanskje ikke førstevalget om du er ute etter levende insekter.

Lenke til kommentar

Jeg bruker som sagt 90mm til insekter, det er fullt mulig, men unødvendig vanskelig. Har derfor planer om å bytte ut 90mm med en noe lengre brennvidde. Det er ikke stor forskjell på 90 og 105.

Når det er sagt så er den Sigmaen (105mm) et kjempeobjektiv, men kanskje ikke førstevalget om du er ute etter levende insekter.

Insekter er så mangt (dvs. det er ekstremt mange arter). Svært mange av artene lar seg lite affisere av at du kommer så nærme som du må med en brennvidde rundt 100mm (f.eks. maur, humler, bier, veps, og en mengde typer biller). Fluer er mye mer vare, men det kan omgås ved å nærme seg sakte og forsiktig. Sånt som øyenstikkere er fremdeles mulig, men her er det helt klart en fordel med lengre brennvidde, dette gjelder også mange sommerfugler.

Den Sigma'en det er snakk om er et av de beste kjøpene for en all-round makro (Tamron 90mm er jo en annen). Lengre brennvidde vil i alle fall fort omdannes i flere sifre på regningen. Selv benytter jeg for øvrig en 105mm Micro-Nikkor for alle typer makrobilder (skal ikke underslå at jeg kunne ønske meg en 200mm Micro-Nikkor også, men lommeboka er ikke like interessert).

Lenke til kommentar

knb:

(skal ikke underslå at jeg kunne ønske meg en 200mm Micro-Nikkor også, men lommeboka er ikke like interessert)
.

Samme her, men vil vente til en evt ny model kommer, for jeg liker ikke den M A ringen disse objektivene har. Jeg har Micro 70-180mm med denne ringen, og det er bare såvidt jeg tørr ta på den :dribble:

Lenke til kommentar

Samme her, men vil vente til en evt ny model kommer, for jeg liker ikke den M A ringen disse objektivene har. Jeg har Micro 70-180mm med denne ringen, og det er bare såvidt jeg tørr ta på den :dribble:

Ja, dette synes å være en konstruksjonsfeil. Rørslett anbefaler vel å tape den fast og aldri røre den mer, siden det vil være lite behov for autofokus.
Lenke til kommentar

Ja, dette synes å være en konstruksjonsfeil. Rørslett anbefaler vel å tape den fast og aldri røre den mer, siden det vil være lite behov for autofokus.

Samtidig er ikke denne ringen noe problem på andre objektiv, som f-eks 105 DC, 135 DC og 28 F/1.4 - men best hadde det vært med nye AF-S modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...