Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Angrer på skolevalget mitt, er det fornuftig/mulig å skifte?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har gått det første året mitt på videregående på Bergen Handelsgymnasium og trivdes egentlig helt OK der. Som ryktet sier er det en god del sminkebærter og tanketomme gutter der, så jeg har ikke funnet noen virkelig gode venner der. Det er folk jeg tuller med og snakker med i friminuttene, men nå i det siste har det vokst fram en tvil i meg. Slikt klassemiljø jeg har nå ser jeg for meg finnes de aller fleste steder, og jeg lengter egentlig etter å gå et sted der det er flere engasjerte mennesker som er mer like meg.

Derfor har jeg nå fått en innskytelse om å prøve å komme inn på Bergen Kattedralskole. Jeg har allerede takket ja til min plass på BHG, siden det var det jeg hadde som førsteønske (hadde jeg takket nei hadde jeg mistet rettet på en skoleplass).

Bergen Kattedralskole er en populær skole, så det jeg lurer på, har jeg noen sjanse til å få en plass der? Er det en tapt sak å ta kontakt med skolen?

Jeg er også klar over at dette er en voldsomm innskytelse jeg har fått i det siste, men jeg føler at jeg kunne hatt det bedre, og om det kan oppnås ved å bytte skole vil jeg jo det. Jeg har ikke knyttet noen nære bånd med noen av dem på skolen min, og siden barndomsvenninnen min (som gikk der sammen med meg) skal dra på utveksling ser jeg ingen grunn til å bli værende der. : /

Tusen takk for alle svar, post gjerne dine erfaringer med disse skolene/det å bytte skole, alt er til nytte. : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale Bergen katedralskole på det sterkeste. Miljøet på skolen er svært godt, de fleste elevene tar skolen seriøst, lærerne har et generelt høyt nivå og det finnes folk med all slags interesser. Dessverre er skolen som du sier veldig populær, og jeg kan egentlig ikke tenke meg at det er noe særlig mulighet for å komme inn uten å ha søkt seg inn ved det vanlige inntaket. Det er mulig det går an å bytte skoleplass med en elev på Katten, men jeg tviler. Hvis du ikke klarer å bytte til Katten, ville jeg også prøvd Tanks, som også har rykte på seg for å ha det bra miljø (om enn ikke fullt så "nerdete"). Dessverre har også Tanks vanligvis høye inntakskrav, men du kan alltids prøve.

Lenke til kommentar

Helt ærlig tror jeg det hele går på dine egne holdninger, og hva du selv velger å gjøre ut av situasjonen. Det er totalt umulig at en skole med flere hundre elever ikke huser en eller annen person (og helst flere) du kan knytte bekjentskap til. Dessuten går det nok i stor grad på dine egne holdninger, og hvorvidt du er åpen og villig til å godta forskjeller - og faktisk se glede i de menneskene som faktisk skiller seg litt fra deg.

Ja, jeg skjønner at det er kjipt å føle at man skiller seg ut fra de andre man omgås med og går på skole med, og at man derfor tenker at man har valgt feil, og at andre alternativer kunne vært så veldig mye bedre - men du vet, gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden.

Samfunnet består av mennesker som er ulike fra en selv - slik vil det være på videregående, slik vil det være på universitetet og slik vil det være i arbeidslivet. Er du åpen vil du nok finne glede i mange av de du går på skole med per dags dato, og kanskje sitter du med et annet inntrykk før det kommende skoleåret er omme.

Kjenner ikke til skoler i Bergen, men på generelt grunnlag vil jeg si at det nok er svært lite sannsynlig at du vil få skoleplass ved en annen videregående skole, spesielt om skolen er populær. Skoleplassene er nok allerede fylt opp, og det blir nok ingen magiske ledige plasser, nei.

Du er ikke avhengig av en barndomsvenninne for å trives på skolen du går på, det er mer opp til deg selv. Har ingen erfaring med bytte av skole, men jeg tenkte samme tanke som seg (det ville da ha vært snakk om å bytte i tredje klasse på VGS). I dag er jeg glad jeg ikke gjorde det - og sitter igjen med mange gode minner fra videregående, på tross av at jeg satt med lignende erfaringer og tanker som deg. I tredjeklasse ble jeg kjent med en rekke nye mennesker, hvorav tre av dem er noen av mine nærmeste venninner per dags dato.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

^

Tusen takk for gode innlegg dere to!

Sjøtispe: Du har mange gode poeng, og jeg har roet meg litt siden disse tankene virkelig slo meg. Vil få svar fra inntakskontoret på mandag på mailen min, så jeg får se hva de svarer da. Om det ikke er mulig skal jeg sette alle kluter til for å gjøre andreåret til et bra år. Hadde det veldig kjekt det første året, det var vel mer det at jeg følte at alle andre var så vellykkede på videregående og fikk seg en lassevis med nye, gode venner.

Det at jeg hadde venninnen min der gjorde nok at jeg ikke gjorde nok selv. Jeg syns selv jeg er flink til å bli kjent med nye mennesker, om jeg bare innstiller meg på det (så lenge de ikke kjemper imot det selv da, eller er hundre prossent passive i samtaler, da kan det bli litt demotiverende ^^)

Har også troen på at oppmiksingen av klassene i forbindelse med valgfagene kan gjøre mye bra for meg. Vi har få hengeplasser på skolen, så det blir mest til at man er på klasserommet og ikke blander seg så mye med de andre klassene.

Var veldig kjekt du bidro med dine erfaringer, spesielt siden du hadde lignende følelser som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...