Gå til innhold

Oppsett for gaming

Anbefalte innlegg

hei. jeg har bygd meg et oppsett på komplett.no( http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=820185&su=0A636328-1474-42F1-8452-8822920DBAE6 ) og det jeg lurer på om dette er bra og sånt? jeg har tastatur, mus, høyttalere og headsett. men jeg syns oppsettet ble litt dyrt på 15k, for jeg har tenkt å spare penger og bruke jule/bursdags penger på denna datan( så jeg vil mests annsynlig lage ny tråd i desember for å spørre om den handlelista fortsatt er bra/oppdatert) så grunnen til at jeg lagde oppsett så tidlig er at jeg vil vite hvor mye jeg behøver å spare til. jeg skal hovedsakelig bruke datan til spilling og har lyst til at den tar de fleste spill på ihvertfall grei kvalitet

ssd hardisken: jeg har tenkt å ha OS og spill ( ihvertfall de jeg spiller mest) på den, men kan eventuelt droppe den.

Hovedkort: jeg har ingen peiling på HK, men jeg syntes at det så bra ut, med mange innganger og sånt og ihvertfall som jeg forsto så var det innebygget lydkort. bare si ifra hvis jeg har feil :)

Ram minne: jeg valgte 4 gb, men er det nok og riktig type? så først på 16 gb som var max på HK, men slo det ifra meg når jeg så prisen :p

OS: win 7 pro regner jegegentlig holder til spilling? for jeg har egentlig ikke lyst til å betale 1k mer for ultimate.

Prossessor: jeg så at på HK så støttet den intel core i5 å jeg vlgte meg en i5 so var mye billigre enn i7. så jeg tror den passer, men jeg skal ikke si det for sikkert da.

Skjermkort: jeg har ikke peiling på skjermkort heller så jeg tok et som hadde gode kommentarer :) bare å komme med tips her

PSU: her har jeg heller ikke peiling jeg har bare sett mange som har 750 watt på sin handleliste så jeg tok og valgte en billig en for å ikke få altfor dyr data ( kan godt hende jeg gjorde dumt valg, men da får dere si ifra :) )

Skjerm: her tok jeg egentlig bare en billig en jeg fant :p

Harddisk: jeg har lyst på en som er ihvertfall 1 tb så jeg fant en billig 2 tb og la til den :)

Håper på hjelp og tips her:)

takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD: Intel kommer med nye SSD'er før jul tror jeg. Du får vente og se.

Hovedkort: virker litt dyrt. Et anbefalt hovedkort er Asus M4A89GTD PRO/USB3 eller lekkerbisken Asus Crosshair IV Formula.

Ram minne: her vet ikke jeg så mye, men 4gb skal være mer enn nok for folk flest (også gamere).

Prossessor: et annet forslag er AMD Phenom 2 X4 955 Black Edition - 3,2GHz og 4 kjerner. Kan overklokkes veldig bra og har en god pris.

Skjermkort: 5870 er et veldig kraftig skjermkort, men stort og grisk på strøm. Mest valuta for pengene nå for tiden er nvidia GTX 460, men da kan du ikke kjøre SLI i framtiden med et AM3 hovedkort. Radeon HD 5850 er lillebroren til 5870 og drar de aller fleste spill på maks. Er nok lurt å vente å se på dette feltet, da det virker som prisene varierer veldig..

PSU: her er det mange forskjellige ideer om hva som er bra. Leste nylig en test fra en svensk nettside og Fractal Design Newton R2 650W kom veldig godt ut.

Skjerm: Benq E2220HD skal være en veldig god gaming skjerm til 22". Benq har for så vidt flere gode og billig gaming skjermer. Eventuelt G2420HD 24" eller V2410 Eco. Lurer litt på selv hvilken skjerm jeg skal velge..

Harddisk: Samsung Spinpoint F3 er den beste du får i dag.

Du kan jo lese Sticky'ene, mange gode tips der!

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=820185&su=0A636328-1474-42F1-8452-8822920DBAE6

sånn nå har jeg byttet ut saker og oppdatert lista. og det ble 1k mindre :) alt hjelper.

men det jeg lurer på er ssd virkelig nødvendig? hvor mye hjelper det? og passer alle delene nå ingen som egentlig ikke er kompitable med hverandre?

EDIT: klarte visst å få med det gamle og det nye, men er fikset nå så det er riktig nå :)

Endret av zeat
Lenke til kommentar

og noe annet jeg lurer på. det skjermkorter hd 5870 har crossfire utgang. det er sån så jeg får bedre grafikk ytelse og kan koble til flere skjermer ikke sant? isåfall støtter hovedkortet det så hvis jeg får lyst kan jeg gjøre det når jeg får penger?

Lenke til kommentar

SLI(Scalable Link Interface) betyr enkelt å greit at du kan kjøre Nvidia(Geforce) baserte skjermkort i lag, CrossfireX er det samme men for ATI(radeon) baserte kort ;)

Hovudkortet du har i listen din støtter ikke sli men det støtter ATI's crossfirex, så ja du kan kjøre meir en 1 Radeon 5870 seinere om du ønsker det i crossfirex på ditt valgte hovudkort, skjermkortet du har valgt støtter det og det følger som oftest med en crossfirex bro(kobling) i pakken for å koble i sammen 2 kort(sikkert med i hovudkort pakken også).

For å kjøre flere skjermer har du mulighet til å ta i bruk ATI Eyefinity som støttes av skjermkortet du har valgt, les meir her.

Eg har ikke erfaring med Eyefinity og er ikke heilt inne på det, men så langt eg veit må du ha en slik(eller lignende) for å kunne få fylt utbytte av Eyefinity med tanke på oppsett med 3 skjermer.

Lenke til kommentar

okei takker for svar :) da er det bare å begynne å spare :p så får jeg lage en ny tråd i desember tia og få oppdatert ssd og litt sånt. men jeg lurer på en ting til :whistle: bør jeg velge engelsk eller norsk win 7? kan man velge norskt tastatur på engelske versjonen?

Endret av zeat
Lenke til kommentar

kan man velge norskt tastatur på engelske versjonen?

Ja :)

HAF X er et heftig kabinett, men du kan trygt gå ned i pris og kjøpe et til 6-800kr og likevel få et godt produkt (f.eks. Cooler Master CM 690 II Advanced).

Du kan også spare noen hundrelapper på å droppe W7 Ultimate versjonen.

Hvis du ikke har et stort behov for 2TB HD nå så kan du gå for 500MB/1TB og heller kjøpe en til senere.

Det finnes støtte for SLI for AMD kort, men da må du kjøpe ett med NVIDIA nForce 980a SLI brikkesett. Kanskje ikke det beste valget, men hvis du uansett ikke har planer om et multi-GPU oppsett så vil jeg anbefale deg GeForce GTX 460 1GB til ca 2000kr.

Hvis du skal vente til etter jul så hold utkikk etter den nye generasjonen med SSD fra Intel, 6000 serien fra ATI og muligens også Bulldozer fra AMD.

Endret av whitespace
Lenke til kommentar

haf x kabinettet har jeg nok tenkt til å kjøpe for jeg har hørt mye bra om den og den er såpass stor så jeg kan bruken på dataer jeg kommer til å bygge seinere. 2 tb harddisk nei jeg har vel egentlig ikke behov for det, men det var ikke så mange billigere harddisker så jeg kan likegodt beholde den. og jeg tror nok jeg kommer til å bruke multi gpu i framtida så jeg får beholde den eller finne en som jeg kan gjøre det med.

takker for svar :)

Lenke til kommentar

Du bør gå for HAF X kabinettet ja. Jeg har just kjøpt meg ny PC med det kabinettet :)

Eneste problemet er at kabinettet ikke er kommet til Europa enda så kan jo ta si tid før jeg (og du) får tak i det >.>

Kom til norge den 10. juli skal jeg si deg, men det er jo utsolgt til tusen, så det er vel et lite problem der hehe

Lenke til kommentar

Du bør gå for HAF X kabinettet ja. Jeg har just kjøpt meg ny PC med det kabinettet :)

Eneste problemet er at kabinettet ikke er kommet til Europa enda så kan jo ta si tid før jeg (og du) får tak i det >.>

Kom til norge den 10. juli skal jeg si deg, men det er jo utsolgt til tusen, så det er vel et lite problem der hehe

Ja fikk mail fra Coolermaster i dag der de sa det samme

Men de sa også at Komplett skulle få noen i løpet av uken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...