Gå til innhold

Bør jeg kjøpe et stjålet objektiv?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har et lite dilemma som jeg tenkte jeg skulle lufte på forumet.

Tidligere i dag fant jeg et Canon 300mm f2.8L IS USM objektiv på foto.no:

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=134620

 

Prisen er ganske god, og jeg har kikket etter dette objektivet en stund.

Men det er en hake; selger opplyser at han selger det for en iransk venn som har kjøpt det på politiauksjon. Det kan jo godt være sant, men det betyr likevel at objektivet har vært stjålet en gang. Har fått et serienummer som ikke gir noen treff i foto.no sitt registeret over stjålne objektiver.

 

Selger virker ellers som en hyggelig fotokyndig og fotointeressert mann. Han har lagt inn en del bilder på foto.no, og jeg ser ikke at det på noen måte er noe suspekt ved ham.

 

Likevel virker hele greia litt fishy.

Selv sitter jeg attpåttil i Bergen, har ikke veldig lyst til å få en murstein eller noe i postoppkrav.

Forhåndsbetaling frister heller ikke veldig mye :-/

 

 

hva sier dere? Grei skuring eller bør jeg passe litt på her?

 

 

Hilsen Thorstein K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge denne iranske vennen har en kvittering fra politiauksjonen ville jeg ikke sett på det som fishy.

Er det solgt på en slik auksjon er det et lovlig produkt som kjøper er ny eier til, og skulle det tilfeldigvis dukke opp noen som påstod dette var dens stjålne objektiv, får denne takke seg selv for ikke å oppsøke politiet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil blir tyvegods lagret en stund hos politiet før de selges på auksjon. Er det mulig å ta kontakt med politistasjonen som skal ha solgt det?

 

Hva du enn gjør, ikke gå med på forhåndsbetaling. Jeg hadde heller tatt en dag fri og dratt til Oslo enn å sette inn 23.000 på en ukjent persons bankkonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med kvittering fra politiauksjonen var noe av det første jeg spurte om, og det har han ikke.

 

Begynner å helle litt til å droppe hele handelen.

med kvittering fra politiauksjonen er jo dette ganske ok, men uten en slik kvittering virker det som en litt tvilsom greie...

 

T

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått litt info om at politiet visst lagrer informasjon om alle disse salgene.

Tar en telefon til dem på mandag.

Har de registrert salget, er jo saken grei.

Da får jeg ta en tur over fjellet og hente selv.

 

passer egentlig bra siden jeg kan besøke noen venner og drikke litt øl i samme slengen, er jo ferie :-)

 

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...