Gå til innhold

Niokkor 55-200mm, knekt feste.


Anbefalte innlegg

Hadde et lite uhell. Er på vei inn i bilen setter kameraveska på biltaket for å finne frem bilnøkkler. Da ringer selvfølgelig mobilen og jeg setter meg inn i bilen mens jeg prater.

Innen samtalen er slutt har jeg glemt kameraet på taket, smeller igjen bildøra, fullfart ut av gårdsplassen i revers og hard nedbremsing. Da ser jeg ei svart kameraveske fly over biltaket å lande i asfalten. Doh!

 

Kameraet klarte seg fint, men 2 av 3 fester på optikken knakk av som vist på bilde under.

Er dette noe som enkelt kan skiftes og hvor kan jeg eventuelt kjøpe ny "festering"?

 

AF-S Nikkor 55-200mm 1.4-5.6G

 

post-43007-1280509668,6525_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig enkelt å skifte selv! 3 skruer fester fatningen til chassis, 2 skruer fester CPU kontaktene til fatningen, og 3 skruer fester foringen, som går rundt midten, til fatningen. (Nå har jeg VR-versjonen, så antall skruer kan variere mot din. Men fatningen skal være dønn lik.)

Skru ut alle skruene, og alt er løst. Bytt ut den defekte fatningen med den nye, og skru alle skruene tilbake smile.gif

 

Ny fatning bør alle gode kameraverksted kunne skaffe deg. Prisen bør være LAV, med tanke på prisen på hele objektivet, og at dette er en liten tingest på 2 gram støpt plast! Koster sikkert 50 øre å produsere, men regn med en hundring eller to...cry.gif

 

EDIT: Alle snakker om ulempene med plastfatning, her ser vi fordelen med fatning i plast: Hadde du hatt et objektiv med metallfatning påsatt, hadde kamerafatningen blitt bøyd eller revet løs!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Filtertestinga? Har de et prosjekt på gang der de får en fatning til overs?

 

De tester ut filter og solskjermer for å se hva som beskytter best ved diverse tøffe påkjenninger.

I den sammenheng så blir det vraket noen objektiver. Mulig de har noen av samme sort som ditt med hel bajonettfatning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...