Gå til innhold

Hvordan styrer du din bil?


TechTiger

Hvordan styrer du primært?  

67 stemmer

  1. 1. Ved teknisk kjøring (bykjøring)

    • Venstre på kl 12 og høyre på girstang
    • Venstre på kl 12 og høyre rundt kl 3-6
    • Venstre på kl 9 og høyre på kl 3
    • Venstre på kl 9 og høyre på kl 6
    • Venstre på kl 9 og høyre på kl 12
    • Kun venstre på rattet
    • Kun høyre på rattet
    • Annet (vennligst utdyp i kommentarfeltet)
  2. 2. Ved distansekjøring (motor/landeveg)

    • Venstre på kl 12 og høyre på girstang
    • Venstre på kl 12 og høyre rundt kl 3-6
    • Venstre på kl 9 og høyre på kl 3
    • Venstre på kl 9 og høyre på kl 6
    • Venstre på kl 9 og høyre på kl 12
    • Venstre på kl 7 og høyre på kl 5
    • Kun venstre på rattet
    • Kun høyre på rattet
    • Annet (vennligst utdyp i kommentarfeltet)


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvordan folk faktisk holder på rattet når de kjører. Man hører på fra de fleste kjørelærere at man skal holde på kl 9 og 3, men jeg observerer som oftest at de fleste vender seg til en strak venstre-holdning.

 

Derfor har jeg laget en liten poll for å se hva trenden er her på forumet. Med teknisk kjøring tenker jeg på kjøring med mye ratting og giring, som byer og tettsteder. Distansekjøring regner jeg med er selvforklart. Jeg regner også med at de fleste kan klokka og vet at 12 er på toppen.

 

Fyr løs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg fikk lappen kjørte jeg med begge henda (kl. 10 og 2). Så kjøpte jeg meg egen bil som hadde noe utrolig kalt "servostyring" og begynte fort å bruke bare venstrehånda på kl. 12 og høyrehånda til giring. Sånn kjører jeg den dag i dag, men hvis jeg skal kjøre langt og er sliten i venstrehånda, hviler jeg venstrehånda mot vinduet og holder rattet med høyrehånda.

Lenke til kommentar

Avhenger av hvor jeg kjører, men typisk en hånd på rattet og en på girspaken i nærområdet, og så begge på rattet når jeg kommer ut på en større vei der jeg ikke må gire så mye.

Kjører jeg veldig langt har jeg ofte hendene hengende lenger nede på rattet. For å avlaste litt.

Lenke til kommentar

Ved langkjøring sitter jeg med hånda hvilende på låret mens jeg holder i rattet. andre hånda er gjerne i armleneren i døra.

 

I bykjøring eller annen kjøring som er litt mer krevende holder jeg oftest begge hender ett eller annet sted på rattet. Hvor jeg holder varierer etter hvilken bil jeg kjører, og hva som passer meg :)

 

Evt styre med låret om begge hender er opptatt med noe annet, men det er absolutt ikke å anbefalle :p

Lenke til kommentar

Jeg for min del er mer trafikksikker med kun en hånd på rattet av gangen.

Blir så sliten av å ha begge på rattet konstant.

Det tar ikke lang tid å føre den andre hånden til rattet ved behov.

 

Men i krevende situasjoner med bytrafikk er jeg klar med begge hender.

"Ikke lang tid" kan være mer enn nok til at du i feil situasjon tar livet av andre trafikanter/fotgjengere. Bar for å sette det litt på spissen. Man er mest trafikksikker med begge hendene på rattet!

 

Når det er sagt, så kan jeg ikke skryte av å alltid kjøre med begge hendene på rattet. Hvordan jeg holder kommer an på føre, situasjon, lengde på kjøreturen, humør, hva jeg hører på og mye mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har venstrehånda på kl. 9, og høyrehånda i fanget eller armlenet (litt avhengig av hvilken bil jeg kjører), eller på girstanga om jeg skal gire mye. Venstre albue hviler som regel på vinduskanten eller armlenet i døra, også avhengig av hvilken bil jeg kjører. I rundkjøringer tar jeg noen ganger grep med høyrehånda for å holde rattet mens jeg skifter til å blinke ut av rundkjøringen.

 

Morfar kjører med hendene på kl. 11 og 13 ... i en bil med airbag.

Lenke til kommentar

Vel, når jeg kjører på en rett strekning på motorveien og bare slapper av liksom, da har jeg høyrearmen ca kl 12 på rattet og venstre albu i vinduet, ikke nødvendigvis ut, men lener den bare opp mot vinduet.

 

Kjører jeg teknisk eller fort (streetrace mode) holder jeg begge hendene likt på hver side av rattet, tar av og ned høyrehåned til f.eks girstangen og skifter gir.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kun har høyre hånd på rattet og kommer til en sving/rundkjøring og må gire ned, blir det fort problemer hvis jeg glemmer å flytte venstre hånd opp på rattet. Da er det kjekt å kunne ta hendene av rattet og la lårene styre! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...