Chavalito Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Halloen, Jeg lurer på å bytte ut noen komponenter i min spill PC, men har liksom ikke kommet til noen sikker handleliste enda. Tenker på å skifte HK, CPU, RAM og skjermkort, og har funnet fram til noe a la det jeg tror jeg kommer til å bestille. Hovedkort: Asus P6X58D Premium eller Gigabyte GA-X58A-UD7 CPU: Intel Core i7-960 eller Intel Core i7 980X Extreme Edition RAM: 12 GB Patriot DDR3 1600 MHz Skjermkort: Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V eller Sapphire Radeon HD 5870 1GB Vapor-X Når det gjelder HK så lurte jeg også litt på ASUS Rampage III Extreme, men ser det som ikke så aktuelt fordi jeg kommer kun til å kjøre 2 skjermkort i Crossfire eller SLI. Og angående skjermkort, så er GTX 480 også aktuelt, men jeg fant ikke noe kort med en skikkelig kjøler på, bortsett fra Zotac GTX 480 da, men den kjøleren er jo enorm. Så det kan jo bli problemer med SLI da. CPU, tja, der kan det jo hende at jeg går litt ned i krav da, men har jo veldig lyst på i7 980X Extreme Edition, selv om den er svindyr!!! Det blir enda en stund før jeg bestiller dette, så forslag/endringer til komponenter mottaes med takk. Endret 4. august 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det her er helt ekstreme komponenter, jeg må nesten spørre hva du har tenkt å bruke PCen til, for jeg anbefaler virkelig ikke å kjøpe noe så dyrt Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Monster det der Om du tar en 4 kjerners i7 ville i hvert fall jeg tatt den billigste (930) og overklokket den... Du får den opp i 4 GHz på luft (eller Corsair H50? ), plutselig har du spart 3-4000. Ellers er jo sikkert 6 kjernern fristende, og bra for fremtiden, men spørs om så mange av de kjernene kommer til å bli brukt. (jeg kan ha BC2 oppe, men nettleser med utallige faner, 3 winamp, and film med CPU på 70-80%) Nå er jo i grunn mange PCIe porter bare bra, feks om du vil ha et bra lydkort er det mange som bruker PCIe... Så jeg ville hatt minst 2-3 PCIe x16 til SLI/CF, og minst 1-2 PCIe x1-x4 til lydkort ect... Hvor lenge skal du vente? Meget mulig at Nvidia kommer med et dual GPU kort i løpet av August/tidlig Sept, og nye revisjoner av GTX 4xx... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) PCen skal brukes til en god del forskjellige ting. Foto og film redigering, en del tunge regneoppgaver og kalkulasjoner i Excel, muligens en del 3D modellering (som jeg har lyst til å prøve) og helt sikkert masse spilling. Jeg er jo fullt klar over at det er ikke mange programmer som kan utnytte en 6-kjerners CPU enda, men når jeg tenekr på å bruke 20-30K på oppgradering av PCen min, så er jo meningen at jeg skal ha den en stund. Hastverk har jeg ikke i det hele tatt, dette er mer som ett 3-måneders prosjekt, jeg vil bare begynne tidlig å nøste opp trådene. Har en Intel X25-M 160GB som OS disk og et RAID5 array med tre disker. Tenkte også å utvide RAID5 til 4 disker. Som nevnt i redigert emne tittel, budsjett er på maks 25K, om jeg bruker alt eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Endret 3. august 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 En liten oppdatering av det lille prosjektet mitt. Jeg tror jeg kommer til å satse på et Asus Rampage III Extreme som hovedkort, CPU blir uten tvil Intel Core i7 980X Extreme Edition. Når det gjelder RAM, er jeg litt mer usikker. Virker som det er litt vanskelig å få tak i Patriot minne, så jeg lurer litt på G-Skill eller Mushkin. Begge med 1600 MHz, kanskje høyere MHz. Når det gjelder skjermkort, lurer jeg på å vente litt. Det er jo bare rykter enda, men de begynner å bli ganske så ”varme”. Ryktene svirrer om at som ATI skal komme med sin nye HD 6xxx serie på slutten av året. HIS har også vært på banen angående dette, så kanskje litt lurt å vente litt til. Tror nok de to HD 4870 kortene kan greie biffen 4 – 6 måneder mer. Er klar over at det kun er rykter enda, men man skal aldri si aldri. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hvis du ser etter noe drøyt ram er Corsairs Domiantor GT' serie noe å titte på. Når du først kjøper så drøye komponenter er det ikke noen grunn til at minne du velger ikke skal stå i stil. Eventuelt hvis du virkelig skal kjøre helt ut OCZ Blade 2000 Mhz CL7 6GB, men altså, maken til ram skal du lete lenger etter Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Mushkin og Corsair har den beste RAMen du kan få Sjekk ut Mushkin Blackline og Redline serien, og Corsair Dominator GT som nevnt over her. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ser du nevner pcen skal brukes til andre ting enn gaming. Angående spillmaskin så er alt annet enn 6GB og i7 920 totalt unødvendig. Spill per i dag bruker skjeldent mer enn 3GB, så 6GB er mer enn nok. Tviler på du greier å bruke mer enn 6GB ved desktop bruk også (har ingen erfaringer med programmene du nevner, men tviler på excel greier det). Til spilling vil en i5 750 også holde mer enn nok også, men skal du drive med de programmene du nevner er enn i7 920 en god investering. Når det kommer til spilling bør du rette fokuset litt vekk fra CPU og mer over på grafikkortet ettersom det er der du henter de fleste FPS'ene når du øker investeringen (så lenge du har i5 750 eller i7 920). Jeg ville heller gått for en av de nevnte cpuene og lagt pengene i en HD5970 eller to GTX 460 (utkonkurrerer singel 480 på ytelse i mange spill, og varme) Du bør virkelig vurdere sterkt om du trenger en så kraftig CPU, og om du virkelig bruker de programmene du nevner så mye, eller på et så høyt nivå at det er nødvendig. Og kjøpe en fremtidsrettet PC, eller en PC som varer er oppskrytt. Skal du vente på 6-serien til AMD, så annonserer sikkert nVidia at de kommer med noe spennende. Og når nVidia gjør det så annonserer AMD at de kommer med nye revolusjonerende drivere (og sirkelen fortsetter) Kjøper du HD5870, 5970 eller 2*460 vil du uansett kunne spille med høy ytelse i noen år fremover før du blir sugen på mer ytelse. Jeg bygde min rigg i 2006 bestående av E6600 og 8800GTS, som var en relativt god pc til rundt 10 000kr. Den kan jeg fortsatt spille med, Crysis ser nydelig ut selv på de lave innstillingene jeg må ha. Men så kom Bad Company 2 og jeg gjør meg nå klar til å investere i i5 og GTX 460. Så for å konkludere vil jeg anbefale deg og legge mindre i CPU og mer i GPU, så kanskje det frister mer å oppgradere om noen år når du vet at du ikke brente for mye på den forrige oppgraderingen. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Jeg tror jeg bommet litt da jeg tenkte å satse på Asus Rampage III Extreme som hovedkort. Det skal jo ha noe så inn i helv.... strømtilkoblinger, 2 x ATX 8 pins og eventuelt 2 x 4 pin Molex. Jeg kjøpte meg jo ny PSU på 1000W for en måneds tid siden, og kan liksom ikke tenke meg å spytte i ny PSU igjen bare på grunn av et HK. Nei, jeg bakker ned litt til et Asus P6X58D Premium hovedkort, det har jeg i det minste PSU til. Og mest sannsynligvis blir det Intel Core i7-960 som CPU. Det er nok flere av dere som har et poeng når dere mener at det er litt på hodet å kjøpe en i7-980X, så det blir ikke noe av. Men har et lite problem med RAM, det er vanskelig å finne RAM som er på QVL til P6X58D Premium. Har lett både høyt og lavt for å finne DDR3 1600 MHz RAM som passer. Jeg har sjekket Mushlkin, G-Skill, Corsair, Patriot og Kingston. Stort sett det eneste jeg fant var Kingston som hadde noe 6GB kit som kunne brukes. Har snoket på Newegg, Best Buy og flere i Statene. Tenkte jeg skulle få tak i komponentene der fordi har en kompis som er der borte og han kunne få tak i alt jeg trengte og ta meg hjem til meg. Å ja, glemte å si at jeg ikke bor i Norge, men i Spania. Bruker Komplett for å vise hva jeg tenker på å kjøpe, en del komponenter er litt billigere her nede enn i Norge, andre er dyrere. CPU og HK er ca 1500 kr billigere her nede enn på Komplett. Jeg har nå en Q9550 lett overklokket til 3,2 GHz, men har som sagt lyst på noe nytt. Og det vil bli et i7 system, bare jeg kan finne noe annet minne enn Kingston. Har også endret litt på emne tittel. Det nye oppsettet mitt blir: Hovedkort: Asus P6X58D Premium CPU: Intel Core i7-960 RAM: 2 x Patriot Viper 6GB (3x2) DDR3-1600MHz 8-8-8 XMP Totalt 12GB Skjermkort har jeg ikke bestemt enda, kan bli 2 x GTX 465, 2 x GTX 480 eller 2 x HD 5870. Endret 5. august 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå