matsprest Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hallo. Har bestemt meg for å anskaffe meg et macro-objektiv, og har funnet tre alternativer: Tamron 90mm Sigma 105mm Canon 100mm Har et Canon EOS 550D, og har veldig lite erfaring med Macro-fotografering. Og håper derfor på noen tips hva som kan passe meg, og eventuelt andre alternativ. Mats Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Alle tre er gode, og nogenlunde tilsvarende. Generelt anbefaler man gjerne ~50mm makroobjektiv til blomster, ~150mm+ til insekter og ~100mm som en potet som funker greit til begge deler. Skal du ha ett objektiv som funker til begge deler så blir rådet - "ja - kjøp en av de tre der". Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei og velkommen! Hvis du bare skal bruke dem til makro er alle disse bra, det er omtrent hipp som happ.. Jeg har Canon'en og den har kjappere autofokus enn de andre. Til makrobruk er dette irrelevant da man bør bruke manuell fokus uansett, men jeg liker å bruke det til portretter også og da er USM (kjapp autofokusmotor) en fordel. Det store spørsmålet er hva du har tenkt å ta bilder av. Hvis du skal ta bilder av blomster synes jeg ~100mm er litt for langt, da er Canons eller Tamrons 60mm kanskje et bedre valg. Hvis du skal ta bilder av insekter er Sigmas 150mm (også kjent som Bugma) et godt valg. ~100mm blir en mellomting som kanskje ikke er optimal til noen av delene, men et kompromiss. Lenke til kommentar
st.einar Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei! Jeg kjøpte Tamron 90mm makro for et halvt år siden, og kan ikke få fullrost objektivet. Det er lett, har bra lysstyrke, er meget skarpttegnende, er utmerket til portretter også, men har sin virkelige styrke som makroobjektiv. Du får nærgrensen ned til filterfatningen, og brennvidden er akkurat passe til blomster, og den takler også insekter. Samtidig er det en suveren veksling mellom autofokus og manuell på dette objektivet. For meg sto det mellom Tamron og Tokina, og det var tilfeldigheter som gjorde at det ble Tamron, for prismessig var de nokså like. Lykke til med ditt valg. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Har Canon 100mm 2.8 og er strålende fornøgd! Sylskarpe bilder og veldig rask fokusering. Aldri før har jeg tellt rompehårene på en flue Men må nokk kvitte meg med dette for å anskaffe normalzoom istedet Lenke til kommentar
eveant Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Trenger man stativ for å bruke f.eks Sigma 105mm? Eller går det fint uten? Hva blir eventuelt dårligere uten bruk av stativ? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Alltid kjekt med stativ ved makrofotografering da bare en bitteliten bevegelse fra fotografen får objektet ut av fokus. Men selvsagt går det uten så sant man har nok lys, men da blir det mange bilder ute av fokus. Endret 5. desember 2010 av awesnes Lenke til kommentar
eveant Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Så hvilke stativ er bra for makrofoto av f.eks insekter. Bruker man da bare et vanlig et, eller er det fordel og kunne senke det langt ned? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå