Gå til innhold

Førstegangs speilrefleks hjelp

Anbefalte innlegg

Hei. Er ny på dette med speilrefleks, kjøpte meg et kompaktkamera som visstnok var bra for noen år siden, joda; til familiebilder, ikke når du skal ha kvalitet og skarpe bilder til bilderedigering o.l.

Derfor tenker jeg nå på å kjøpe et speilrefleks. :dribble:

Men, lurer på hva som er smart: billig hus + bra optikk, eller dyrt hus + middels/dårlig optikk.

Har ikke råd til det beste av begge ting skjønner dere. :!:

Har sett litt på EOS 450D + Sigma 17-70mm optikk

Ville dette vært et godt valg, som gir skarpe bilder? Og passer det sammen? Regner med at canon har 1 festemekanisme for objektiv(?)

Kom gjerne med anbefalinger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at det er smart å kjøpe god optikk, iogmed at utviklingen på kamerahusene går mye raskere - poenget er: du kommer antageligvis til å bytte ut huset før eller siden, men god optikk dør aldri :p

Jeg ville kanskje også sett på optikk som har samme blender gjennom hele zoom-området, det objektivet du linker til har 2,8-4,5 (17-70mm)...men det blir jo fort dyrt da^^ Sigma har en 17-50 iallfall med fast 2,8 tror jeg

Endret av haakon680
Lenke til kommentar

Kompaktkameraer tar også skarpe bilder så jeg er ikke sikker på om speilrefleks nødvendigvis er løsningen, men et speilrefleks kan utvilsomt gi gode bilder.

450D begynner å bli noen år gammelt nå og det har kommet to nyere versjoner (500D og 550D), men 450D er fortsatt et helt OK kamera så lenge du ikke trenger video. Prisen er relativt gunstig, du sparer minst en tusenlapp i forhold til nyere modeller.

Sigma 17-70 kjenner jeg ikke, men 17-70mm er et veldig bra allround zoomområde, og lysstyrken er litt bedre enn på de aller billigste standardzoomene. Personlig ville jeg nok sett på Sigmas nye versjon av 17-70mm. Den har samme lysstyrke, men har fått bildestabilisator i tillegg. Jeg leste en test av dette nylig og det fikk rimelig bra karakterer uten å være noe superobjektiv. Den nye verjsonen koster rundt 1000 ekstra og har OS HSM på slutten av navnet.

Ellers har Canon en 17-85 IS som selges for rundt 3500 for tiden, denne er erstattet (men selges fortsatt) av et nytt objektiv 15-85mm IS som er bedre, har større zoomområde og koster vesentlig mer - rundt 5500. Ellers har Canon en ganske rimelig (rundt 3000) 18-135mm IS som også er et brukbart startobjektiv med litt dårligere lysstyrke og større zoomområde enn Sigmaen.

Jeg ingenting i mot Sigma 17-50 F2.8 OS som ble foreslått i det første svaret, eller tilsvarende fra Tamron. Da får du bedre blender, men et ganske kort zoomområde.

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt unna de aller billigste kamerahusene og valgt hakket over. Det er mye rart som er skjært inn til beinet på bunnmodellene. Kamera jeg ville styrt unna: Canon 1000D, Nikon D3000, Pentax K-m, Sony 2xx-serien, osv. Jeg har tre forslag til kamerahus:

1. Pentax K-x (Test 1, Test 2)

2. Nikon D5000

3. Canon 500D/550D

De fleste objektiv med stabilisering koster en del mer enn tilsvarende objektiv uten stabilisering. Pentax har stabiliseringen i kamerahuset og trenger dermed ikke de litt dyrere objektivene. Kjøp f.eks en Pentax K-x + Tamron 17-50 f/2,8. Totalpris ca 7300 kr. Tamron 17-50 f/2,8 uten stabilisering skal vist være både skarpere, mindre, lettere og billigere enn versjonen med stabilisering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sett endel på Nikon D5000, noen som har et godt objektiv til under 3k, gjerne ikke mere enn 2-2,4k.

Husk at objektivet skal egne seg greit nok/bra til makro og naturbilder. Vil bli tatt får portretter. :)

Edit: med naturbilder mener jeg ikke at fugler og sånt, det er fortsatt et under for meg hvordan folk tenker på å bruke 40k på et cam for å fotografere fugler, men nok om min ikke-forståelse for sånt. Ville bare si at det blir for det meste stillestående bilder, så ekstremt kjapp autofokus trengs ikke, men god lysstyrke og skarphet er viktig. :cool:

Endret av gent0805
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg 1000D med kit objektiv. Bedre kamera til den prisen skal du lete lenge etter. Jeg har sett det så lavt som 2800 kroner, men det er uten IS. Det jeg har er med. Du skal heller ikke avfeie kitobjektivet med IS. Det er lett og i plast og gjør derfor kameraet til en lettvekter. Jeg ville heller beholdt kit objektivet enn å drasse rundt på sigma 17-70mm. Forholdet mellom vekt og styrke gjør dessuten at kameraet tåler endel juling. Jeg har brukt det i lang tid uten å ha det i noen kamerabag og det har gått fint, det har til og med gått rett i asvalten uten problem. Jeg vurderer forresten og selge mitt for å skaffe et 550D.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...