Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken minibil skal jeg velge

28 stemmer

1. 1. Hva er bilen å kjøpe.

Anbefalte innlegg

Vist vi glemmer Toyota IQ litt, hva med Aygo? Som er større, billigere, men ellers ganske identiske.

Har ikke forstått hele greia me IQ's pris i forhold til Aygo.

Btw så var denne "lekker": http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22820511 :D

Sammenlignet med så noenlunde samme IQ: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23620307

Du har ikke kjørt begge bilene forstår jeg, er en ganske stor kvalitetsforskjell mellom Aygo og iQ. iQ er mye mer bil en Aygo.

IQ'n du har funnet har CVT-kasse og kan dermed ikke sammenlignes.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist vi glemmer Toyota IQ litt, hva med Aygo? Som er større, billigere, men ellers ganske identiske.

Har ikke forstått hele greia me IQ's pris i forhold til Aygo.

Btw så var denne "lekker": http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22820511 :D

Sammenlignet med så noenlunde samme IQ: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23620307

Har faktisk sett på begge da jeg vurderte å kjøpe en slik som konebil...

IQ er rett og slett en litt kulere bil rent utseendemessig. Er vel litt gimmick inni bildet her tenker jeg...

Plassen bak i dem begge er uansett helt ubrukelig så sant man ikke er ett veldig lite barn, å siden dette er en bil mans kanskje ikke vurderer når man har ett barn eller to, så kunne man like godt røsket ut setene og fått større bagasjerom...

Men hadde den større plassen gjort at man faktisk fikk inn ett voksent menneske, så hadde saken vært annerledes. Men det er fint liten forskjell i praksis på disse to bilene synes jeg, bortsett fra at IQ er litt tøffere å se på...

Lenke til kommentar

Mini? Har jo suverene kjøreegenskaper (dog kanskje litt hard for enkelte) og det er også en bil som har vært på markedet en god stund (=kvitt barnesykdommene).

Smart Roadster BRABUS er helt klart den jeg ville valgt på lista - fantastisk bil å kjøre - men de krever mye vedlikehold pga. en liten, turbomatet motor. Serviceintervallene er på 10.000km (mener jeg å huske), men oljeskift anbefales hver 5.000km av kjennere. Skal bilen brukes hele året er også hardtop et must.

Lenke til kommentar

Mini? Har jo suverene kjøreegenskaper (dog kanskje litt hard for enkelte) og det er også en bil som har vært på markedet en god stund (=kvitt barnesykdommene).

Smart Roadster BRABUS er helt klart den jeg ville valgt på lista - fantastisk bil å kjøre - men de krever mye vedlikehold pga. en liten, turbomatet motor. Serviceintervallene er på 10.000km (mener jeg å huske), men oljeskift anbefales hver 5.000km av kjennere. Skal bilen brukes hele året er også hardtop et must.

Hardtop er absolutt ikke noe must om vinteren.

Ellers er alt du skriver der rett.

Fantastisk artig bil å kjøre :D

Lenke til kommentar

Hardtop er absolutt ikke noe must om vinteren.

Ellers er alt du skriver der rett.

Fantastisk artig bil å kjøre :D

Blir ikke kanvasen fort stygg uten hardtop om vinteren?

Men ja, skal definitivt ha en Roadster BRABUS når økonomien strekker til. Ble nedprioritert til fordel for bolig i denne omgang. Men svigers til en kompis har en, og det er nesten så jeg angrer hver gang jeg ser den bilen :(

Lenke til kommentar

Blir ikke kanvasen fort stygg uten hardtop om vinteren?

Men ja, skal definitivt ha en Roadster BRABUS når økonomien strekker til. Ble nedprioritert til fordel for bolig i denne omgang. Men svigers til en kompis har en, og det er nesten så jeg angrer hver gang jeg ser den bilen :(

Kalesjen/taket du tenker på?

Jeg har ikke hørt at noen har hatt noe problemer med det, jeg har inne noe problemer med det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Alfa Romeo MiTo

Fiat 500

MiTo kan du få med 1.4 liter (105hk) bensin til 3999,- i mnd med null kontant hos RSA.

Jeg snuser på å lease meg Giulietta sjæl, men har ikke helt bestemt meg for MiTo eller Giulietta.

Om du vil bruke litt mer så får du MiTo MultiAir (135hk bensin) til et par hundrelapper ekstra i mnd.

Lenke til kommentar

Smart Roadster Brabus gikk ut av produksjon for snart 5 år siden..

Den på listen er den eneste smarten som lages i dag og det er fortwo, da med alt brabus rælet skrudd på.

Toyota Aygo er betydelig simplere, men det som ødlegger totalt for aygo for min del er den utrolig høye innlastingen i bakluken.

Der er IQ helt flat ved støtfangeren.

Fiat 500 kjører så dårlig at den får ikke være med.

Har hatt den som leiebil noen ganger når jeg er på tur, og har ofte endt opp med å lage oppoverbulk i taket med hodet mitt.

Mini har jeg også hatt som leiebil noen ganger, den kjører godt og føles godt sammenskrudd, men design opplegget i kupeen er litt for sykedelisk for meg.

Alfa = skepisk, noen som kan si noe fornuftig om feilprosenten og verkstedskostnader på en slik alfa.

Endret av knut71
Lenke til kommentar

Alfaer har ikke så dårlig kvalitet som mange vil ha det til, det er dessverre et rykte som henger igjen fra eldre biler. Alfa fra rundt 99 og oppover er veldig gode biler OM de har hatt en eier som har fulgt service osv.

Nå er det uansett snakk om en ny bil på leasing for din del og da vil du jo være dekket av garanti. RSA(Norsk importør av Alfa) har 3-års garanti eller 100.000 kilometer. Ting som slutter å fungere innen de tre årene vil som oftest være garantisaker, så lenge du ikke kræsjer eller er svært uforsiktig med bilen. Nyere Alfa har også forholdsvis bra serviceintervaller på 30.000km hvor første service som oftest bare er litt slitedeler og oljeskift.

Verksted og deler er billigere enn VAG og BMW, men det er jo ikke helt i Toyota-land, men prisene er ikke avskrekkende.

MiTo er en herlig og frekk liten bil, har prøvekjørt en fra 2008 med 155 hester bensin (utgått motor) og det var artig!

Nå vet jeg ikke hvordan du har kjørt Fiat 500, men det er vel en typisk bybil, som så mye annet i den størrelsen (iQ, smart, etc).

Vil anbefale deg å ta en titt på MiTo, mye bil for pengene!

Lenke til kommentar

Alfa Romeo MiTo

Fiat 500

MiTo kan du få med 1.4 liter (105hk) bensin til 3999,- i mnd med null kontant hos RSA.

Jeg snuser på å lease meg Giulietta sjæl, men har ikke helt bestemt meg for MiTo eller Giulietta.

Om du vil bruke litt mer så får du MiTo MultiAir (135hk bensin) til et par hundrelapper ekstra i mnd.

Hmm.

Alfa romeo mito begynner på 250k for simplete modellen og slutter på 330k for beste.

Da er en bil med passende motor og utstyr sikkert i 280-300k området.

+ usikker om den er holdbar og bullshit å bli kvitt viss den ikke er bra.

Hopper over alfa i denne omgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...