Gå til innhold

Erfaringer med Sparesmart

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med Sparesmart?

Dette emne er tatt opp før i denne tråden for snart et år siden. Grunnen til at jeg tar dette opp igjen er at denne banken er veldig ny og på grunn av den siste posten i den tråden ser det ut til at det skjedde noen forandringer oktober i fjor.

Har du fått noe spam, reklame eller annet søppel? Har du hatt noen problemer?

Endret av Vitamin C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestemte meg for å ikke bruke dem på grunn av at de er medlem av Terra-gruppen og den skandalen som ikke var for så lenge siden. (Går det konkurs skal det ikke være noe problem siden de er med bankens sikkerhetsfond.)

Virker som du motsier deg selv her; Hvorfor skal du ikke bli medlem pga de er medlem av terra gruppen, da som sagt de er medlem av bankens sikkerhetsfond kan du jo umulig tape med mer eller mindre du skulle putte inn mer enn 2 mill?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det jeg sa var at jeg velger å ikke bruke dem på grunn av det, selv om det ikke skal være noe problem. Sa det sånn at jeg ikke skal komme med misvisende informasjon at du kan miste pengene dine hvis du har dem der.

Ok, men med mer eller mindre du finner en bank som gir bedre rente, er det jo til syvende sist kun du som taper på det da, men jaja

Lenke til kommentar

Har vel litt med fornuft å gjøre også... At Terra faktisk videreformidlet så dårlige produkter, enten pga dårlig intern kvalitetskontroll eller ekstremt dårlig dømmekraft, tilsier at man skal være litt skeptisk til hva de kommer opp med. Dog ser Sparesmart trygt ut så langt jeg kan se men...

Lenke til kommentar

Har vel litt med fornuft å gjøre også... At Terra faktisk videreformidlet så dårlige produkter, enten pga dårlig intern kvalitetskontroll eller ekstremt dårlig dømmekraft, tilsier at man skal være litt skeptisk til hva de kommer opp med. Dog ser Sparesmart trygt ut så langt jeg kan se men...

Men den holdningen der så blir du nødt til å styre unna mange banker. Bla. De som solgte hedge-fond som lavrisikoløsninger...

Lenke til kommentar

Inn under Terra er det mange, mange banker. At noen der oppe i nord gjorde noe i gråsonen betyr ikke at alle bankene gjør dette. Jeg kjenner ikke særlig godt til saken, men jeg må si jeg stusser over det når man ikke skal velge den beste banken (les: best rente) på grunn av denne skandalen. Det har vel vært mye fram og tilbake om fordeling av skyld her, og jeg kan ikke uttale meg om hvem som har riktig.

Når det er sagt så mener jeg at man skal være ganske idiot for å klare å gjøre noe slikt som ledelsen i kommunene gjorde. At man aldri skal satse penger man ikke har råd til å tape er barnelærdom. Jeg mener også at kredittkortbransjen er genial, og jeg synes det er gøy å høre at folk blir overrasket når de må betale tilbake lånene sine.

Jeg ville altså gått til den banken med best rente, evt. den banken som kan gi best trygghet om man har behov for det. Denne trygghetene finner du hos din lokale sparebank, ikke hos nettbaserte sparebanker som Skandiabanken. Jeg kjenner ikke til Sparesmart.

Lenke til kommentar

Jeg ville altså gått til den banken med best rente, evt. den banken som kan gi best trygghet om man har behov for det. Denne trygghetene finner du hos din lokale sparebank, ikke hos nettbaserte sparebanker som Skandiabanken. Jeg kjenner ikke til Sparesmart.

Jeg klarer ikke se hvordan en lokal sparebank er tryggere enn en nettbasert bank.

Skandiabanken går med solid overskudd hvert år, noe din lokale sparebank ikke nødvendigvis gjør.

Jeg hadde sjekket hvilken bank som kom best ut på http://finansportalen.no - såvidt jeg kunne se så var det gjensidige bank som hadde den beste sparekontoen nå med 3,35% rente - men bare 4 uttak i året da.

Lenke til kommentar

Den tryggheten jeg mente var trygghet i form av rådgivning. Om du har et problem, så vil ikke Skandiabanken være like behjelpelig som din lokale sparebank. Det er rett og slett fordi Skandiabanken er bygget opp rundt standardprosedyrer. De lokale sparebankene lever på at de har tettere oppfølging av kundene. Derfor har også noen av de høyere priser.

Lenke til kommentar

Den tryggheten jeg mente var trygghet i form av rådgivning. Om du har et problem, så vil ikke Skandiabanken være like behjelpelig som din lokale sparebank. Det er rett og slett fordi Skandiabanken er bygget opp rundt standardprosedyrer. De lokale sparebankene lever på at de har tettere oppfølging av kundene. Derfor har også noen av de høyere priser.

... og anbefalingene du får fra din lokale bank er sjeldent spesielt bra. F.eks en kompis av meg med kronisk dårlig råd ble anbefalt å spare i fond (500kr måneden)!? Å spare i fond når du har en horisont på 2-8 uker er ikke akkurat veldig lønnsomt.

Hvis rådgiveren anbefaler deg et produkt så blir det garantert et din bank selger. Og som du sier - produktet blir ikke det beste, rådgiveren din skal jo ha betalt.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende det var en misforståelse mellom de to. Om rådgiverens ba han spare i fond med en horisont på to uker så er rådgiveren en idiot, enkelt og greit. Jeg har dog vanskelig for å tro at det ikke var noen misforståelser der.

Jeg snakker om forsikring, lån, og generelt dagligbank. Jeg snakker ikke om pengeplassering. Dette ville jeg ha brukt et spesialisert selskap til, evt. gjort det selv.

Det jeg ville ha frem, var at det legges stor vekt på "Terraskandalen". Mange tenker ikke på at de 70-80 sparebankene som ligger under Terra er vidt forskjellige banker. Er du kunde i Melhus Sparebank så er du ikke kunde hos Aamot Sparebank (om det finnes?), og du vil heller ikke få hjelp i den banken.

EDIT: Jeg føler nesten jeg må komme med en anbefaling av banker.

Når man skal velge bank, bør man tenke seg over hva man behøver. Skal man først og fremst ha en konto med nettbank og kort, og kun er ute etter høy rente så vil en nettbasert bank som Skandiabanken være et utmerket valg.

Skal man begynne med boliglån og etablere seg, vil kanskje en lokal sparebank strekke seg litt lenger for å hjelpe deg. Det vil også kunne gi en trygghet i å vite at banken kjenner deg. Det er, etter min mening, en av de største fordelene ved de lokale bankene. De kjenner kundene sine godt, og man blir ikke behandlet som om man er på samlebånd. Jeg sier ikke at man blir det i store banker som Fokus, DnB NOR og Nordea, men mitt inntrykk er dette. Det skal sies at jeg er kunde hos både en lokal sparebank og Postbanken. Jeg vurderer å gå over til Skandiabanken, for så å flytte kundeforhold når jeg har behov for noe "mer".

(Til sist, Off Topic, vil jeg si at jeg begynner å bli mektig irritert over folk som er kunde i X Sparebank, og som ikke forstår at Y Sparebank ikke kan hjelpe de. Vit hvor du er kunde for F!) Denne var bare frustrasjon over en kunde som nettopp var innom og ble sinna fordi jeg ikke ville hjelpe han med å gjøre en annen banks jobb.

Endret av Tindron
Lenke til kommentar

Forsikring? Banken selger deg kun sine egne produkter, ikke de beste. Plukk opp telefonen og ring rundt*.

Lån? Bruk http://www.finansportalen.no/ til å finne billigste lån**.

Dagligbank? Bruk nettbanken, jeg har faktisk aldri hatt behov for å være fysisk innom banken.

Angående fond-greia, så er det selvfølgelig kompisen min som har en horisont på 2 uker i praksis, noe rådgiveren med tilgang på alle data burde kunne vurdere bedre enn kompisen min. Det klarte han ikke, han var jo bare ute etter å selge produkter.

Jeg legger ikke stor vekt på terra-skandalen. Jeg legger vekt på hvordan endel kompiser av meg har blitt behandlet av sine "lokalbanker". F.eks en spareavtale hvor de tok 5% av pengene up front for å la deg investere i fond som er kamuflerte indeksfond i tillegg til årlig forvaltningsgebyr som er skyhøyt over hva et indeksfond har.

*http://www.finansportalen.no/ kan brukes til forsikring også, men inntil videre så er oversikten litt dårlig.

**Jeg har akkurat gjort dette og det fungerer utmerket.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...