Calla 1983 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hei, Jeg er egentlig en gammel pc-traver, men har ikke holdt meg oppdatert siden rundt årtusenskiftet hvilket var tidspunktet jeg sist bygget pc (har vært på laptop i det siste da jeg ikke har hatt plass til stasjonær pc de siste årene). Har tittet litt rundt, men har egentlig ikke blitt så mye klokere. Det eneste jeg vel har bestemt meg for er at jeg tror jeg skal ha Geforce GTX 460 brikken som skjermkort. Jeg synes også å ha sett at merprisen for 1GB versjonen er verdt pengene. Jeg har tidligere vært en aktiv gamer, men spiller nå mest på ps3 og tror jeg også kommer til å gjøre det fremover. Jeg ønsker imidlertid å ha muligheten til å også kjøre relativt krevende pc-spill dersom det kommer titler som typisk er ekslusive xbox/windows. Jeg er ikke avhengig av å kunne kjøre alt på maks. Dessuten er det viktig for meg å kunne kjøre de nyeste versjonene av civilization i mange år fremover. Jeg har foreløpig satt opp følgende forslag: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=820113&su=B2D3AFEB-A776-4B60-B51C-0A5D1DD02F6D Er det ting på denne listen som er over/underkill i forhold til mitt bruk? Jeg synes vel at oppsettet er i overkant prismessig og hadde satt stor pris på tips som kunne redusert totalprisen med en tusenlapp eller to. Er ikke følsom i forhold til støy/varme. Jeg er også åpen for AMD-løsninger. Skjerm, tastatur og mus har jeg klart å karre til meg fra jobben. Setter stor pris på all hjelp. Carl Ch. Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Ikke akkurat et prisreduserende tips, men jeg ville byttet ut hardisken med WD black WD Black 6Gb/s som er mye raskere Endret 30. juli 2010 av Artemis-Entreri 1 Lenke til kommentar
Calla 1983 Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Ikke akkurat et prisreduserende tips, men jeg ville byttet ut hardisken med WD black WD Black 6Gb/s som er mye raskere Takk for tipset, tror jeg spanderer på det. Har et relativt åpent budsjett, men er ikke interessert i å spandere penger på ting jeg ikke har særlig bruk for. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Synes det ser nice ut. Du bør kunne spille civ5 som kommer om en måneds tid på den der. Civ 8 om fire år. Veeeeeel. Lenke til kommentar
Calla 1983 Skrevet 1. august 2010 Forfatter Del Skrevet 1. august 2010 Synes det ser nice ut. Du bør kunne spille civ5 som kommer om en måneds tid på den der. Civ 8 om fire år. Veeeeeel. Jeg fant litt billigere PSU og kabinett og sparte inn en knapp tusing der. Endte opp med følgende: ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA NOK 2.095,00 Intel Core? i5 Quad Processor i5-760 NOK 1.695,00 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB NOK 899,00 Microsoft Windows 7 Home Premium NOK 995,00 ASUS P7P55D-E LX NOK 1.099,00 WD Caviar® Black 1TB SATA 6 Gb/s NOK 795,00 Samsung DVD±RW burner, NOK 199,00 Chieftec Super Series 650W PSU NOK 798,00 Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv NOK 429,00 Skjermkabel DVI NOK 295,00 --------------------------------------------------- Totalt: NOK 9.299,00 --------------------------------------------------- Ingenting jeg bør bruke angreretten på? Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Ser greit ut det der. Som en gammel PC-traver, så veit du vel at 4 år er en evighet i hardware verden. Må nok oppgradere litt innen CIV 8 kommer vil jeg tro. Lenke til kommentar
Calla 1983 Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Ser greit ut det der. Som en gammel PC-traver, så veit du vel at 4 år er en evighet i hardware verden. Må nok oppgradere litt innen CIV 8 kommer vil jeg tro. Hadde håpet at utviklingen hadde stagnert litt. Prosessorhastigheten femdobles jo ikke lenger på to-tre år, men det er jo gjerne andre ting som går fremover i stedet for. Heldigvis er ikke Civ av de mest ressurskrevende spillseriene, så jeg tror faktisk at jeg klarer et nytt CIV spill med lansering fire år frem i tid. At jeg skal klare å kjøre det nyeste Crysis med kurante innstillinger om fire år har jeg imidlertid ikke spesielt store forhåpninger om. Jeg husker tilbake til da jeg gikk fra en 486 med 28 mhz prosessor til en PC med 133 mhz prosessor. Det var fremskitt det, for ikke å snakke om vår Voodoo II kortene kom Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Så lenge du ikke bryr deg om de nyeste hardware accelerationene og nyeste dingsebomsene, så vil nok det oppsettet dra CIV 8 med kurrant grafikk og oppløsning. Lenke til kommentar
.H.K.O. Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Satt å leste litt på skjermkortene idag. Forskjellene på gtx 1gB og std. var bare ett par fps før man kom opp i oppløsningne over hd. husker ikke hva det var, men er vel 2400x ettelerannet. Så der kan du jo spare deg inn 500 kr. Leter du litt rundt på net så finner du også windows 7 ultimate ikke oem til under 800 kr. Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ser ut som et veldig bra oppsett til prisen, men pengene du sparte inn på "ny" PSU og kabinett ville jeg nok ha lagt i SSD-disk til OS og software. Ytelsesgapet fra tradisjonelle HDD-er til de raskeste SSD-ene er stort både på oppstart og ytelse! Intel X-25 anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
Calla 1983 Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Dæven steike, hadde ikke glemt alle kunster. Nå er boksen koblet opp og alt fungerer tilsynelatende. Det eneste jeg ikke har fått festet er dekselet som skal sitte over usb, mus, keyboard, lyd, nettverk m.v.. Noen som har noen stalltips? Trodde først at jeg skulle fjerne sølvbelegget som lå over den tynne skumgummien og at det følgelig skulle limes på, men sølvbelegget lot seg ikke fjerne. Kan heller ikke se at det er noen skruehull e.l. Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Hvis det er i/o panelet (på baksiden av kabinettet) du mener, så skal det plasseres fra innsiden av kabinettet før du setter inn hovedkortet...Klemmes inn, behøver ikke å feste med skruer. Hvis du allerede har montert delene i kabinettet er jeg redd du må ta de ut igjen dessverre :S edit: la til en link Endret 3. august 2010 av Lambern Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hvis det er i/o panelet (på baksiden av kabinettet) du mener, så skal det plasseres fra innsiden av kabinettet før du setter inn hovedkortet...Klemmes inn, behøver ikke å feste med skruer. Hvis du allerede har montert delene i kabinettet er jeg redd du må ta de ut igjen dessverre :S edit: la til en link Med andre ord, unødvendig mye bry. Hadde jeg først montert PC-en uten IO-panelet hadde det nok måtte vente til neste hovedkort bytte. Lenke til kommentar
Calla 1983 Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Det ante meg etterhvert at det kanskje burde vært på innsiden før jeg satte på plass hovedkortet ja. Er det noen bekymringer ved å ikke ha det på plass? Går ut i fra at et ekstra luftehull kanskje ikke er noen krise? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det ante meg etterhvert at det kanskje burde vært på innsiden før jeg satte på plass hovedkortet ja. Er det noen bekymringer ved å ikke ha det på plass? Går ut i fra at et ekstra luftehull kanskje ikke er noen krise? Er jo en fare for ta ting kommer forbi inn i PC-en da. Hvis du har unger, kan det jo hende at de hadde likt å kaste en gaffel inni der. Men hvis du har kontroll, så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Calla 1983 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Ser det følger med en del systemprogrammer både til asus hovedkortet og Zotac skjermkortet. I gamle dager var gjengs oppfatning at disse programmene bare sløste bort ressurser. Såvidt jeg kan se så har imidlertid disse programmene noen tilsynelatende nyttige funksjoner, og i og med økt prosessorkraft og minne så skulle man tro at det var et mindre problem å ha slike småprogrammer løpende. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå