Conkey Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Jeg hadde en tråd inne for noen måneder siden, men den kokte egentlig aldri ut i noe konkret tips. Kort gjenfortalt: Jeg har nytt hus med innlagt spredenett (dvs. sentral med kablet nettverk til alle rom i huset). Har Fiber (altibox) fra SKL. I hjemmesentralen er det en elkoswitch. Kobler jeg fra altibox til (input på) switch og derfra til et bestemt rom kommer jeg meg ikke på nett. Tyder på at altiboxen ikke har routerfunksjon? kobler jeg direkte fra output på altibox til 1 av kontaktene til f.eks hjemmekontor får jeg fint signal (men da kun kablet nett i ett rom). Lånte en 3Com switch av denne typen av en kamerat. Koblet da output fra altibox til 3com, og videre kabel fra porter i 3com til porter i sentralen, altså brukte jeg denne som en tradisjonell switch. Får da nettilgang uten problem. Har denne switchen routerfunksjon? Jeg må nå kjøpe en egen router/switch til å bruke. Det jeg lurer på er hvilken av disse 2 jeg skal velge: 3Com eller Asus Rx3081 evt andre forslag? trenger ikke trådløs fuksjon da den innebygde i altiboxen fungerer bra. Endret 30. juli 2010 av Conkey 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Du trenger ikke router, bare switch. Begge 3Com modellene du linker til er switcher. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 men hvordan skal jeg forstå det når Elko-"switchen" ikke fungerer? Er dette bare en hub? Jeg er såpass novice at jeg ikke forstår hvordan en switch virker mens den andre ikke gjør det. Da jeg ringte Elko sa de at dersom jeg brukte switchen til tv ville det være helt uproblematisk? Jeg er og forblir grønnere enn gress på dette. Ikke mye penger det er snakk om men likevel kjipt å bruke penger på noe jeg ikke vet jeg kan stole på. Men kan jeg anta at den gamle 3com enhten jeg nå låner og den nye jeg linker til er så godt som like mht å skulle virke? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Er usikker på hva den Elko switchen er, men kanskje den er defekt? Hub er det forøvrig ingen som bruker lenger, switch har helt overtatt (de gjør i praksis det samme). Har ikke Altibox selv, men det står i bruksanvisningen: "Ønsker du flere pc-er tilkoblet via kabel, må du benytte en switch mellom pc-ene og hjemmesentral. Pc eller switch kobles til utgangen merket ’PC’ på hjemmesentralen". Endret 30. juli 2010 av Hårek Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Kjøp deg en Gigabitswitch når du først skal handle. Da får du raskere filoverføring på LAN. https://prisguiden.no/produkt/44859 Det er bare å koble til switchen, så skal det fungere. Sentralen din har router og trådløsfunksjon, så da skal det ikke være annet enn plug & play. Endret 30. juli 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) Kjøp deg en Gigabitswitch når du først skal handle. Da får du raskere filoverføring på LAN. https://prisguiden.no/produkt/44859 Det er bare å koble til switchen, så skal det fungere. Sentralen din har router og trådløsfunksjon, så da skal det ikke være annet enn plug & play. Gigabit fordi kommunikasjonen mellom maskiner i hjemmenettverk skal gå raskere? 3Com har fått mye ros for å bare fungere uten noe "fuzz". Hvordan er kvaliteten på netgear i forhold? Fant lite på google (kan jo selvsagt være et godt tegn det:) Må også kommentere at 3Com'en kun fungerer når jeg har trykker inn "uplink", vet ikke om dette er en sentral funksjon for at en switch skal fungere (dette er sikkert banal nettverkskunnskap, men jeg har ikke peiling). Endret 30. juli 2010 av Conkey Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Uplink forklart. Dette var vanlig før, switcher hadde to kontakter for den samme porten. Hvilken av dem man bruker kommer da an på om det kobles til en PC eller til en annen switch. Dette brukes ikke på nye switcher, alle har autosense, det går automatisk. Ellers er switcher blitt svært billige, og Gigabit er blitt det vanlige. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Uplink forklart. Dette var vanlig før, switcher hadde to kontakter for den samme porten. Hvilken av dem man bruker kommer da an på om det kobles til en PC eller til en annen switch. Dette brukes ikke på nye switcher, alle har autosense, det går automatisk. Ellers er switcher blitt svært billige, og Gigabit er blitt det vanlige. Men til surfing på nett og lignende er det foreløbig utopisk å trenge 1000mps? en "gammel" 10/100 switch virker ikke som noen direkte flaskehals mot nettet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Nei, det vil ikke gjøre noen forskjell overhodet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Lyse kommer jo med 400Mbit nå, og man vet jo hvilken vei det går med hastighetene over tid. Når alle de switchene koster omtrent det samme, så ville jeg gått for 10* hastighet i stedet for navnelapp. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Er du sikker på at det er en Elko-switch du har? Det er ikke bare ett patchepanel fra ELKO du har? Ett bilde hadde hvert fint. Har du TV på dette nettet ditt? Hvis ja, hvordan er det koblet? Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Er du sikker på at det er en Elko-switch du har? Det er ikke bare ett patchepanel fra ELKO du har? Ett bilde hadde hvert fint. Har du TV på dette nettet ditt? Hvis ja, hvordan er det koblet? Jeg skal sjekke det når jeg kommer hjem fra arbeid, men er sikker på at det står Elko home living ...switch.. på den. Har input-inngang på toppen og 4 uttak. Jeg har ikke tv via fiber (synes det er latterlig å betale ekstra hver måned for hd-kanaler, når f.eks. canal digital gir deg hd-kanaler ved kjøp av hd-dekoder. Fibergutta så bare dumt på meg når jeg påpekte dette... Oppdaterer når jeg har kommet hjem i dag. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Dette er "switchen" som står i skapet i dag og som da ikke gir noe internettsignal når jeg kobler internettkabel fra altibox til input. Heter noe sånt som Data Switch S100-T Fra Elko Living System Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Sikkert dumt spørsmål, men er switchen påslått? Powerlampen burde jo lyse. Lenke til kommentar
Conkey Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Sikkert dumt spørsmål, men er switchen påslått? Powerlampen burde jo lyse. Rema 1000 har oftest rett i at det enkle er ofte det beste, men ja den er påslått. Lyset fra blitzen får den til å se død ut. Når jeg kobler input'en og setter en patchkabel fra switchen til en inngang (til et bestemt rom) lyser også dioden over inngangen som er i bruk på switchen. MEN-ingen internett tilgang på aktuell pc Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Du bør sjekke at switchen fungerer lokalt først. Koble flere PCer til switchen, og prøv "ipconfig" i cmd (Windowstast+R > "cmd" + enter > "ipconfig" + enter) på begge/alle maskinene. Da får du opp lokal-IP på hver maskin, sjekk at disse er unike (typisk 10.0.0.x eller 192.168.0.x). Deretter kan du teste at maskinene faktisk får kontakt med hverandre. Jeg har ingen gode, enkle tips her akkurat for øyeblikket, men du kan forsøke LAN-spill, FTP-server over LAN etc. og se om du finner de andre enhetene. Andre som har enkle forslag til testing må komme med disse. Dersom enhetene får kontakt med hverandre på LAN har du ihvertfall bekreftet at switchen virker som den skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå