Gjest Harley Quinn Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg er godt mulig bare skikkelig dum, tror jeg skjønner men spør for det. Jeg bor nå i en leilighet som egentlig er helt grei, dog gammel og med mye småpirk av feil som jeg irriterer meg over, og jeg er langt unna venner (spontane ideer er dårlige). Men det som da står i kontrakten er: Kontrakten løper fra 01.06.2010 til 31.5.2011. Deretter løper kontrakten med en gjensidig oppsigelsestid på 3 mnd. Oppsigelsen gjelder fra den 1. påfølgende måned. Om jeg da gjetter riktig så betyr det at jeg må bo her til den 31.5 neste år? At selv om jeg sier opp nå så vil ikke det gi noen betydning. Men er det mulighet for å si opp da 3 mnd før 31.5 slik at jeg flytter ut da? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Sjekk dette: § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Jeg tolker dette som at du kan også si opp fra en tidligere dato enn 31.5.2011, da det ikke står eksplisitt i det du siterer fra din kontrakt at du ikke kan gjøre det. Du bør også sjekke § 9-3. Har utleier gyldig grunn til å inngå en tidsbegrenset leiekontrakt på ett år? Hvis ikke er den å regne som en tidsubegrenset kontrakt, og kan sies opp også i løpet av det første året. Sjekk også kapittel 11, det er særregler for studentboliger, tjenesteboliger etc. PS: Jeg er ikke jurist, og har aldri vært i denne situasjonen, jeg har alltid hatt tidsubestemte kontrakter. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Du kan si opp når du vil, men du MÅ betale leie 3 mnd fram i tid, fra den første neste mnd. ( Viss du sier opp 1. Juni må du bo der/betale Juli, august og september. Sier du derimot opp 29. Mai må du kun betale Juni, Juli og August ). Du kan korte ned om du finner en ny leieboer, og utleier er med på dette. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 At jeg har 3 mnds oppsigelsestid har jeg skjønt. Men jeg lurer på om jeg f.eks kan si opp nå og ha 3 mnds oppsigelsestid? Eller om jeg må vente med å flytte til slutten av mai neste år. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Du kan si opp akkuratt når du vil. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det spørs hva slags bolig det er snakk om. For noen boliger er det ikke anledning til å avtale ett års fast leietid (uten saklige unntak skriftlig). For andre boliger er det anledning til å avtale dette. F.eks. i bolig der eier selv bor, m.fl. Se husleieloven. Dersom du bor i en slik bolig gjelder kontrakten din i ett år uten oppsigelsesmulighet, _deretter_ er det 3 mnd oppsigelsestid. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 I min kontrakt har jeg "boplikt" i ett år fra innflyttelsesdato og må betale 4400,- om den plikten brytes. Jeg vil regne med at du har noe det sammme. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det står ikke nevnt noe om boplikt eller brytegebyr på noe slikt. Og leiligheten jeg bor i er eid av sparebanken øst. Den ligger i andre etasje av en av sparebanken øst sine lokaler. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 I min kontrakt har jeg "boplikt" i ett år fra innflyttelsesdato Hvis kontrakten bruker betegnelsen "boplikt" er det klønete av utleier, "boplikt" er ikke nevnt eller hjemlet i husleieloven. § 5-1 åpner for at kontrakten kan regulere bruken av boligen, den kan si at du er pliktig til å bruke boligen som bolig (og ikke f.eks. lager, kontor, butikk, diskotek etc.) men ikke hvor lenge du har plikt til å bo her. Dersom utleier ønsker at du skal bo der en bestemt tidsperiode og ikke kunne si opp i denne perioden, må det skrives en kontrakt om tidsbestemt leieavtale (§ 9-2), og det må stå klart at du ikke kan si den opp i leieperioden. Dette løses enklest ved at man bruker en standard husleiekontrakt som f.eks. denne eller denne, og krysser av de relevante avkrysningsboksene.) I tillegg må endel forhold som er nevnt i § 9-3 være oppfylt for at utleier skal kunne inngå en tidsbestemt leieavtale. og må betale 4400,- om den plikten brytes. Jeg er ikke jurist, men så vidt jeg kan forstå er den der helt klart i strid med husleielovens § 3-7. Som utleier gremmes jeg over andre utleiere som koker i hop ugyldig leiekontrakter, når de enkelt kan ha alt i orden og i samsvar med husleieloven ved å laste ned gratis standard leiekontrakter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå