Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Øking av husleie pga utvendig rehabilitering av leiegård - er det lovlig?

Frondie

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at et større sameie har vedtatt utvendig rehabilitering av ei blokkrekke. Utleier eier et mindretall av leilighetene og motsatte seg rehabilitering - men tapte i avstemningen.

Nå har leietakerne fått skriftlig varsel om en øking av husleien på hele 900kr pr leilighet på bakgrunn av dette, med en måneds varsel slik loven krever.

Men, spørsmålet er hvorvidt dette er en lovlig husleieøkning? En utvendig rehabilitering bedrer ikke leilihetenes elendige standard (utleier har aldri tatt kostnader for innvendig oppussing, det har alltid leietakerne måttet bekoste selv). Jeg kan ikke se at det finnes hjemmel for dette i husleieloven, er det en annen lovtekst som gir hjemmel dette?

Forøvrig er heller ikke rehabiliteringsarbeidet påbegynt, og ingen vet når det skal starte opp. Det at leietakerne får økt husleie i forkant av det hele er også noe å sette fingeren på.

Noen som har kunnskap og erfaring på området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett i at husleieloven ikke gir hjemmel for dette, og det er husleieloven, ingen annen lov som regulerer dette.

Utleier kan ikke øke leie med begrunnelse i økte utgifter. Verken innvendig eller utvendig oppussing, økte kommunale avgifter, økte renteutgifter, nyinstallert kabel-TV eller noe som helst. Dette må husleier ta høyde for på forhånd før man skriver kontrakten.

Det utleier har lov til å gjøre, er å indeksregulere leia, husleieloven § 4-2. Og å justere leia til gjengs leie, husleieloven § 4-3, men da med et halvt års varsel og kun dersom leieforholdet har vart i minst 2,5 år og det er minst et år siden leia sist var justert.

Den varslede husleieøkningen kan være lovlig dersom 900 kr ikke overskrider økninga i konsumprisindeksen siden fastsettelse eller siste justering av leia, men begrunnelsen for leieøkninga er ikke gyldig. Hvor lenge har du/dere bodd der, hva er leia, når ble den sist justert?

(Jeg er ikke jurist, men etter mange år som leier er jeg nå utleier, og har lest loven grundig.)

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som bor der, men et familiemedlem. Leieforholdet har vart i ca 15 år. Jeg er usikker på når leien ble justert sist, men jeg tror det er et år siden. Nå hopper den fra 6600,- til 7500,-, mens den elendige standarden på selve leiligheten er og blir den samme.

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på når leien ble justert sist, men jeg tror det er et år siden.

Da kan leia indeksjusteres til ca 6725. Økning fra 6600 til 7500 tilsvarer veksten i konsumprisindeks siden 2004.

Begge parter kan kreve leia justert til gjengs leie, dersom man mener at den ikke er i samsvar med markedsverdien i det aktuelle området for en leilighet med den standard og størrelsen leiligheten har.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Svinks. Jeg ser at økningen slettes ikke er i tråd med konsumrprisindeksen siden sist leieøkning, så der er det vel ingen tvil om at utleier har tatt seg litt til rette...

Vi har nå forfattet et brev til utleier hvor mitt familiemedlem motsetter seg den varslede økningen på det gitte grunnlag, på bakgrunn av gjeldende lovverk. Vi la til at vedkommende ikke vil motsette seg en husleieøkning som er i tråd med lovverket. Det blir spennende å se hva utleier svarer. Det er for meg ukjent om andre leietakere har protestert, eller om de har godtatt kravet uten noe om og men.

Lenke til kommentar

Det er jo en viss risiko for at leien vil øke betraktelig hvis den skal vurderes fra grunnen av med tanke på markedet? Utleiere har jo de siste 10 årene ofte endt opp med å leie ut til langt lavere enn markedspris siden de kun kan øke leien iht konsumprisindeksen og ikke markedet.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...