Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor blir for varm

Anbefalte innlegg

Halo, Jeg har en Polo 96 1,4.

Her om dagen kjørte jeg hjem fra jobb og når jeg kom hjem begynte det å ryke fra motoren. Jeg åpnet panseret å så at det var tomt for kjølevæske.

Så jeg fylte på og kjørte på jobb dagen etter. Alt virket normalt, helt til jeg kom på E18, hvor jeg kommer opp i 100 og da begynte temperaturen å øke ganske fort.

Hadde kanskje kjørt i 10 min, og da var tempraturen nærme 120 grader og varsellampa begynte å blinke. Så jeg stoppa og lot motor kjøle seg ned litt og så forsatte jeg turen, og holdt på sånn helt til jeg kom hjem igjen :thumbdown:

Men det virker som om det går greit når jeg kjører under 60 km/t.

Så er det noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du måtte fylle kjøleveske (tanken var tom) så tyder det på en lekasje ett sted...

Sett bilen ett sted hvor det er lett å se at underlaget blir vått og start bilen...

Er dte lekkasje bør du se at det drypper veske ett eller annet sted.

Det kan feks. være en morken slange eller noe...

Lenke til kommentar

Mitt innlegg er ingen motsetning til ditt forslag. Jeg begynte dessuten å skrive før ditt innlegg var synlig.

'Tomt' tolker jeg litt bredere, ikke uvanlig å si 'tomt' bare vannet ikke er synlig i ekspansjonstanken. Det kan skje uten lekkasje, trådstater skrev dessuten ikke at det gjentok seg.

Lenke til kommentar

Hei. Min erfaring er at toppakningen er gåen når det mangler kjølevæske sånn som du beskriver.

Da kan det lekke kjølevæske inn i motoren og det kommer ut eksosen. (Hvit eksos.)

Når toppakningen er gåen kommer også trykket inni motoren ofte ut i kjølevæsken. Slanger og annet kan springe lekk.

-Eksos i kjølevæske ser du enkelt med å skru av radiatorlokket (når motoren er kald), starte motor. Da vil du se at det kommer eksos boblende ut radiatorlokket.

Grå olje er også tegn på lekk toppakning og vann i olje.(Dette visste du sikkert. )

Lekk vannpumpe kan også lekke ut vann. Da vil du se vann under bilen. (Dette har du sikkert allerede sjekket.)

Lykke te!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...