Gå til innhold

Canon eos 400d, err99

Anbefalte innlegg

Hei

Har et Canon eos 400d kamera. Det har ligget ubrukt en stund og ble brukt i går og da kom denne err99 feilen opp. Den kom når jeg kjørte seriebilder og den kom veldig mange ganger når jeg kjørte seriebilder inne. Feil meldingen kom også mest når jeg brukte instillingen M. Når jeg brukte kameraet med kit objektet som er 18-55 mm, skjedde det ikke, men når jeg fikk på Sigma objektet mitt som er 70-200mm så ble det værre, men fikk kamerat lov til å hvile litt så gikk det en stund før feilmeldingen kom opp.

Mamma har et helt likt kamera og det var først den det kom opp på, men ikke så veldig mange ganger. Feil meldingen kom opp etter at noen hadde fått vridd litt på fokusen på Sigma objektet når den stod på autofokus, også gikk det noen timer før jeg brukte det igjen og da kom det en skurre lyd før feil meldingen kom opp og den kom da to ganger eller no.

Søkt litt på nettet og prøved det som stod anbefalt der, men feilen kom forde.

Denne feil meldingen har aldi kommet før og kamerat har jeg hatt i 2,5 år, kameraet er godt brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Err99 er vel kontaktene til objektivet som tuller hvis jeg ikke tar helt feil,en rens av kontaktflatene på huset/objektivet pleier og hjelpe.

Har du brukt Sigma objektivet før uten problemer eller har du nettopp skaffet deg det,det hender at 3parts objektiver kan tulle,normalt så hender det når man bruker et eldre objektiv på et nyere kamera"elektronikken prater ikke samme språk".

Lenke til kommentar

Noen ganger kan kameraet fungere bedre når det er oppdatert med siste versjon av firmware, vet ikke om du har gjort det. Her virker det kanskje også litt som at det er objektivet Sigma og kameraet som krangler litt. Det er vel ikke alltid et objektiv tåler så mye manuell skruing når det er innstilt på autofokus heller.

Lenke til kommentar

Sigma objektet har jeg hatt i et halvt år.

Det har ikke skjedd ofte at fokusen har blitt skrudd på når den har stått på auto, og alle sammen har vært uhell.

Hva er firmware for noe, har ikke oppdatert med det noen gang.

Lenke til kommentar

Sigma objektet har jeg hatt i et halvt år.

Det har ikke skjedd ofte at fokusen har blitt skrudd på når den har stått på auto, og alle sammen har vært uhell.

Hva er firmware for noe, har ikke oppdatert med det noen gang.

Da ser det ut til at det er to ting to kan foreta deg: Du kan levere inn objektivet og reklamere på det. Du kan gå på Canon sin side og oppdatere firmware derfra, det står ganske greit forklart. Da jeg hadde 400D gjorde jeg dette, (hadde fått et par ganger err melding, og etter oppdatering fikk jeg det aldri mer). (Hvis du leter i meny på ditt kamera, står det der nummer på din firmware, så kan du jo se på Canon sin hjemmeside om det er kommet en nyere utgave...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...