Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med nettverk

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg sliter litt med nettverket mellom meg og husverten.

Vi har tre maskiner i nettverk 2 stasjonere og 1 bærbar. Vi har bredbånd gjennom ngt.

I perioder på opp til 2-3 uker har jeg linjehastighet på ca 4kb/s, så kan det plutselig gå i full hastighet (70kb/s) i noen uker før det så går ned igjen. Dette er temmelig annoying, og jeg fatter ikke hva som er problemet. Noen som har noen tips om hva som kan sjekkes?

Vi bruker en hub fra c-net.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er temmelig annoying, og jeg fatter ikke hva som er problemet. Noen som har noen tips om hva som kan sjekkes?

Vi bruker en hub fra c-net.

Dere har sjekket hastigheten på linja med og kutte ut hub-en og kjøre maskinen rett mot routeren?

Lenke til kommentar

Jeg tror også hub'en er ett problem.. Prøv med en switch eller noe...

Dere har sjekket hastigheten på linja med og kutte ut hub-en og kjøre maskinen rett mot routeren?

Syns du skal prøve det først...

Lenke til kommentar
Hvis det bare er en hub du bruker vil jeg tro det er grunnen. Du må ha en ruter for å få stabilt nettverk når dere deler en internett forbindelse.

Neppe, han har router så det er ingen aktuell problemstilling.

Jeg vet ikke om du så hva han skrev?

"Jeg bruker en hub fra c-net"

Lenke til kommentar
NGT leverer alltid med en router.

Denne routeren kan du så koble en hub eller switch på (som han har gjort). Trenger ingen ekstra routere da.

Ok, hvis NGT gjør det - så er det jo en annen sak. Har bare erfaring med Tele2, Telenor og Catch. Der får du bare et bredbåndsmodem. Da må du ha ruter hvis du skal dele videre.

Men jeg vil nok tro at det er hub'en som er problemet - som også er nevnt her. Prøv med en switch - det burde hjelpe ja.

Lenke til kommentar
Hub er for children, alle pakker sendes til alle porter som igjen er lik dårlig hastighet..

Tull og tøys, det er ikke noe problem for en 10Mb/s hub og håntere _tre_ maskiner på ei ADSL-linje.

Kan du forklare hvorfor og sende disse pakken til de tre portene skulle gjøre det tregt?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Hub er for children, alle pakker sendes til alle porter som igjen er lik dårlig hastighet..

Tull og tøys, det er ikke noe problem for en 10Mb/s hub og håntere _tre_ maskiner på ei ADSL-linje.

Kan du forklare hvorfor og sende disse pakken til de tre portene skulle gjøre det tregt?

(Beklager at jeg homper en gammel tråd..)

Jeg får NGT 2Mbit lagt inn neste uke og lurer på om dette vil funke:

PC1 ---

PC2 --- HUB --- NGT router

PC3 ---/

Alle PC'ne har 100Mbut nettverkskort

HUB'en er en gammel 10Mbit 8-porter RJ45

Det blir mest surfing men også litt filkopiering mellom maskinene så 10Mbit holder i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Ja, det fungerer.

Skal du kopiere mye mellom PCene, bør du nok investere i en 100Mbit switch. Man får kjøpt enkle 8 porters 100Mbit switcher til langt under 500 kr for tiden.

Takk!

Det er ikke så veldig mye som skal kopieres og vi har alle god tolmodighet så det skal nok gå bra uten switch.

(Mulig jeg kjøper switch likevel neste gang jeg handler PC-utstyr siden både PCutstyr, PCeksperten og Komplett har en 5-porter til under 200kr, og MPX har en 8-porter til bare 224kr)

Lenke til kommentar

Jeg har ADSL fra Tiscali og prøvde først å kjøre den gjennom en hub. Det ga meg en hastighet på 311 kbit/s. Når jeg byttet til en 3Com router med svitsj så er hastigheten 411 kbit/s så det er helt klart en forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg har ADSL fra Tiscali og prøvde først å kjøre den gjennom en hub. Det ga meg en hastighet på 311 kbit/s. Når jeg byttet til en 3Com router med svitsj så er hastigheten 411 kbit/s så det er helt klart en forskjell.

Vel, jeg har kjørt med huber i forskjellige sammenhenger uten og ha merket noe slikt.

Din hub må ha vært av svært dårlig kvalitet eller være defekt så jeg tror neppe dine resultater er typiske.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har kjørt med huber i forskjellige sammenhenger uten og ha merket noe slikt.

Din hub må ha vært av svært dårlig kvalitet eller være defekt så jeg tror neppe dine resultater er typiske.

Det er en CNet hub så det kan jo være at de generellt har problemer med hub'ene sine.

Lenke til kommentar

3-400 kbit/s skal jo være picss og kakebit for enhver 10Mbit/s hub eller switch. Tror nok det er noe annet rart med den hub'en du hadde først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...