Gå til innhold

Fotografering i Tunisia

Anbefalte innlegg

Hei

Om et par uker er jeg i Tunisia, og tenkte å ta masse, masse bilder.

Men; er det noe jeg IKKE må ta bilde av? Vil nødig bli utsatt for tunge forhør pga. at jeg uvitende har tatt bilde av statshemmeligheter etc. :p

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Om et par uker er jeg i Tunisia, og tenkte å ta masse, masse bilder.

Men; er det noe jeg IKKE må ta bilde av? Vil nødig bli utsatt for tunge forhør pga. at jeg uvitende har tatt bilde av statshemmeligheter etc. :p

Noen med erfaring?

Hei!

Jeg har fotografert endel i muslimske land tidligere og har generelt litt erfaringer med det.

Nå vet jo ikke jeg hvor du skal i Tunisia, men ettersom du antagelig er tursit, så antar jeg at du skal innom Tunis. Tunis og Marrakesh(Marokko) har rykte på seg for å være litt vanskelige byer å ta bilde av folk i. Folk vil gjerne ha betaling for å la seg avbilde. Ellers så er det neppe noe problem å ta bilder av natur, byggninger etc.

Med mindre du skal snikfotografere folk med en 400mm tele så er mitt hotteste råd og rett og slett spørre folk om du kan få fotografere dem. Det jeg ofte har opplevd er at det vanskeligste ikke er å ta selve bilde, men å bli kjente med folkene å skape en aksept for at jeg får avbilde dem. Du får også mye bare historier med på kjøpet om du tar det tid til å bli kjente med de du tar bilder av. (jeg vet ikke om du er opptatt å ta bilder av folk, det er hvertfall stort sett d eneste jeg tar bilder av når jeg reiser.)

Ellers så er jo Tunisia og hovedsak mulimsk. Dog ganske mye mer liberalt enn mange andre mulimske land i den delen av verden. Hvis du har d i bakhode at det er muslimsk så skal du være litt forsiktig med å ta bilder av kvinner, men mindre du oppfatter det som greit.

Jeg tror generelt ikke det er noen problemer å ta bilder der. Det er mye turister i landet og det er neppe et nytt fenomen for det fastboende at folk tar bilder der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Når jeg var der (Djerba og fastlandet) for noen år siden, så fikk vi beskjed om å ikke fotografere politi/militære, da ville kameraene sannsynligvis bli beslaglagt.

Om de så noen i en buss ta bilde, så ville alle kameraer i bussen bli beslaglagt, ikke bare fotografens, forklarte guiden vi hadde.

God tur!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg var i Tunisia var det absolutt SAHARA som var det mest spennende. Det arrangeres turer ut dit fra Douz, og du kan ri på dromedarer utover et stykke i sanddynene. Å sove ute under åpen himmel der er noe av det mest fantastiske jeg har vært med på. Også veldig fotografisk! Skorpionen og Skytten er to stjernetegn det kan være moro å ta bilder av hvis du er der på riktig tid. Og ikke minst melkeveien som er veldig synlig.

Ellers synes jeg gamle romerbyer var spennende. Var selv i Sbeilta og El Jem, veldig artig. Også er jo diverse markeder alltid fine. I Douz er det et stort dyremarked hver uke. Her var det også mange motiv, men pass på sakene! Veldig mange mennesker tett oppi hverandre. Tunisiere er ikke kjent for å stjele, men man skal være forsiktig for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå returnert fra en fantastisk tur til Tunisia som jeg bare MÅ anbefale.

Vi var i Port El Kantaoui, men var desverre ikke med på den turen du nevner Taters. Til det ble tida for knapp. Men neste gang...

For å avslutte tråden, er det bare å si at å ta speilrefleksen m/alle linser + stativ med seg på tur til Tunisia er helt uproblematisk. Det gikk helt glatt i tollen også (tolleren ville faktisk ikke se utstyret engang!). Fotobag gikk glatt som håndbagasje på flyet også (men tok ikke sjansen på å ta med rensemiddelet til linsene...).

Ellers var det jo rett som det var tunisere som ville bli tatt bilde av - mot en dinar eller to selvsagt, men det var jeg forberedt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...