Gå til innhold

Installere OS på ny pc tips

Anbefalte innlegg

Installere OS på ny pc tips:

nick2.jpg

1. Opprett 2 partisjoner – regn med minimum 30GB størrelse avhengig av størrlese på apps som installeres.

2. Installer OS på første partisjon. C:

3. Installer alt av nyeste drivere og oppdateringer.

4. Endre Mine dokumenter til å lagres på din D: partisjon. (WinXP)

5. Bruk Norton Ghost eller lignende og lag et image av C: partisjonen og lagre denne på D: eller ta image av hele disken og lagre dette på annet lagringsmedia.

-Hovedregel: Lagre dokumenter eller annen type filer på D: partisjonen.

-Om du en eller annen gang i framtiden grunnet virus angrep, software feil eller lignende sliter. Restorer du C: imaget med norton ghost i løpet av 5-10 minutter. Du slipper da feilsøk som man gjerne bruker lengre tid på. D: vil da være urørt ved en partisjon restore.

-HW feil kan oppstå, det kan derfor være lurt å ha imaget lagret på en annen lagringsenhet.

-Norton Ghost kan kjøpes hos symatec, men finnes også tilgjengelig på MiniPE for de som kjenner dette.

-Lager du image etter at software som spill eller Photoshop er installert slipper du å installere disse i etterkant av en restore. Men regn med at imaget blir stort, ha derfor bra med lagringskapasitet.

Youtube har mange gode Guider.

Kort forklart: Å restore et image betyr å sette pcèn tilbake til nøjaktig slik den var da du laget et image av C:

Endret av Cubicle Dude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ganske bra og utfyllende guide dette, man kan også kjøre 2harddisker med speiling hvis man da også vil unngå problemer hvis harddisken skulle ta kvelden.

Fordelen med speiling er jo hvis man da har filer som man absolutt ikke må miste så ligger jo de da på den andre harddisken som da fungerer.

--

Bjørnar

Rait.no

Endret av Bjørnar (Rait)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Clonezilla er gratis og fungerer fint til backup av disker, både til en annen partisjon, disk eller til et Samba-share på en annen maskin via nettverk.

Clonezilla, kan programmet legges på bootbar usb? Hadde gjort restore prosessen endel raskere!

Endret av Cubicle Dude
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Om mulig, så anbefales at os legges inn på en rask harddisk SSD eller 10000 rpm.

30Gb kan være lite, microsoft anbefaler bl.a 55 Gb til vista for de som kjører det og med office, sikkerhetspakker, mediaplayere og spill så er 100Gb mer minimumsanbefaling synes jeg.

Foretrekker selv å formatere når det er nødvendig fremfor ng og lignende.

Lenke til kommentar

Om mulig, så anbefales at os legges inn på en rask harddisk SSD eller 10000 rpm.

30Gb kan være lite, microsoft anbefaler bl.a 55 Gb til vista for de som kjører det og med office, sikkerhetspakker, mediaplayere og spill så er 100Gb mer minimumsanbefaling synes jeg.

Foretrekker selv å formatere når det er nødvendig fremfor ng og lignende.

Kan være endel raskere med ssd ja. Men prismessig.... tja dyrt!

Personlig tar jeg meg heller tid til å installere spill utenom imaget.

-Det blir mindre image

-Enkelte spill kan være uintressange når restore er nødvendig.Synes egentlig ikke de beghøver å være med i imaget. Men, smaken er som baken, delt.

Til de som vil synes at dette er vanskelig å begi seg inn på. Det ER en enkel prosedyre som vil spare deg masse tid! Veldig lite å sette seg inn i!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...