arvidka Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg har ovennevnte utstyr, og har fylt opp internminnet i kameraet med filmsnutter i høyeste kvalitet (AVCHD). Har behov for å frigjøre plass, og har derfor lastet over til min nye laptop med Win7/32bit. Sitter nå med nærmere 800 enkeltscener i MTS-format. Disse spilles flott - en om gangen - i bl.a. VLC Videoplayer. Da MovieMaker ikke fulgte med Win7 som standard, har jeg lastet ned hele Windows Live pakken - inkl. MovieMaker. Tenkte jeg i første omgang skulle "skjøte enkeltscenene" til en sammenhengende film, så tar jeg redigeringen senere. Første feilmelding er manglende ad2h264dec.dll -fil. Søkte på nett og lastet ned en slik, men denne er "feil". Hvordan får jeg MovieMaker til å spille mine MTS-filer???? Hvilke codec'er trenger jeg? Jeg hadde trodd dette skulle gå automatisk nå i 2010..... Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Det blir vell; H.264 Codec Lenke til kommentar
arvidka Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Hei Svenni -takk for kjapt svar! Hvor vil du foreslå at jeg henter den? Er nokså amatør på dette. Synes det er mange "skumle dll-sider" der ute...mye tilbud om "gratis scanning" osv. Har dårlig erfaringer (les viruscrash) med dette. Den feilmeldingen jeg fikk var altså spesifikk på den filen jeg nevnte. Kommer opp få sekunder etter at jeg drar en filmscene over til programmet. Vet jo ikke om det vil komme et ukjent antall nye feilmeldinger etter dette heller, og den første ad2h246dec.dll - filen jeg hentet gir feilmelding om at den "ikke er laget for windows, eller inneholder feil" Er H264 Codec en universalcodec som løser dette problemet?? Har du en link til hvor det er trygt å hente den?? Mvh Arvid Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Tenkte jeg i første omgang skulle "skjøte enkeltscenene" til en sammenhengende film, så tar jeg redigeringen senere. Jeg vil ikke anbefale deg å skjøte sammen filene. Det det gjør at du mister oversikten. Du får én stor fil som kan bli for stor for minnekort (maks 4 GB filstørrelse). Dessuten blir kvaliteten dårligere fordi du i MovieMaker må re-encode en gang til og får et unødvendig ledd. Det du bør gjøre er å for eksempel bruke ExifTool for å automatisk rename filene dine slik at de får navn etter dato og tidspunkt de ble tatt. Jeg har et eksempel på hvordan du bruker ExifTool for å få orden på filene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå