Gå til innhold

Har jeg rett til å få tilbakebetalt tollavgifter?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg bestilte da for litt over en måned siden 3 ting fra en side. Jeg foretok 2 bestillinger så begge kom under toll-grensen. Men de sendte alle 3 tingene i en pakke, og jeg måtte betale godtover 700 KR. i toll og dritt og møkk.

Sendte de en mail, men de nekter å refundere annet enn de 2 Euroen jeg betalte i porto for den ene pakka.

Har jeg noen rett her til å kreve tilbake de 700 kronene? Eller er det døfødt å prøve.

Som student har jeg ikke 700 kr å gi bort. Når skal Norge komme seg på internasjonalt nivå på dette med toll og avgifter! :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg får ikke helt regnestykket til å gå opp. Hvis alle 3 tingene var under toll grensen, hadde dette maks kostet kr 600kr. Isåfall er ikke toll værre enn 150kr, og 100kr(?) i fortollingsgebyr.

Men desverre, hvis de sender alt i en pakke er det egentlig ingenting å krangle på. Da er det bare å åpne lommeboka og betale med glede.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hvis du først har åpna lommeboka, så er det bare å glemme å få ting tilbake. Men om du vet du er innafor grensene når du bestiller ting på nettet, så sier man jo ifra til posten før man betaler noe! Man gir jo ikke penger til folk som ikke kan lese "GAVE" på pakker.

Lenke til kommentar

Vel, de markerte det som gave. Så da er tollgrensa 1000 kr.

men takk for svar.

"Stoltheten" av mitt land er så godt som borte :mad:

Lykke til, gaveregelen er for reelle gaver, ikke ting fra bedrifter, de biter ikke på den sånn uten videre.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

De er dumme som brød. Og hadde pakka verdt under 1000kr (altså 2 pakker) så hadde de gått rett gjennom som alltid begge to.

Svindle staten? Det var dagens!

Så å betale dobbel veiavgift, NRK lisens ++ er helt OK? Åpne øynene dine du.

Lenke til kommentar

De er dumme som brød. Og hadde pakka verdt under 1000kr (altså 2 pakker) så hadde de gått rett gjennom som alltid begge to.

Svindle staten? Det var dagens!

Så å betale dobbel veiavgift, NRK lisens ++ er helt OK? Åpne øynene dine du.

De er dumme som brød fordi de ikke gikk på ditt forsøk på å unnlate å betale moms? Javel. Du prøvde deg på en spansk en, det gikk ikke. Move on, sånn må man regne med om man prøver å bryte regelene.

AtW

Lenke til kommentar

Tror nok du missforstår her.

Jeg skal ikke ha penger fra tollvesenet. Jeg lurer på om jeg kan kreve av de jeg bestilte varene fra. Ettersom de ikke leverte varene på den måten jeg betalte for.

Pakken kom på over 1000 kr. og skal da så klart fortolles. Men hadde de sendt det i 2 pakker (som jeg bestilte) så hadde ikke de 2 blitt stoppet i tollen ettersom begge går under grensen på 1000 kr.

Lenke til kommentar

Tror nok du missforstår her.

Jeg skal ikke ha penger fra tollvesenet. Jeg lurer på om jeg kan kreve av de jeg bestilte varene fra. Ettersom de ikke leverte varene på den måten jeg betalte for.

Pakken kom på over 1000 kr. og skal da så klart fortolles. Men hadde de sendt det i 2 pakker (som jeg bestilte) så hadde ikke de 2 blitt stoppet i tollen ettersom begge går under grensen på 1000 kr.

Alle pakkene skal fortolles, men du prøvde deg på en spanske en med å late som det var gaver.

AtW

Lenke til kommentar

Grensen er 200 kroner.

Grensen for reelle gaver er på 1000kr. Det vil si at om tante Olga fra Strømstad sender deg en strikkejakke til en verdi av 900kroner til bursdagen din så slipper du mva. Bestiller du den fra www.billigestrikkejakker.se og betaler 900 kroner så må du betale mva.

Lenke til kommentar

Nei, selger er ikke ansvarlig for dine plikter overfor toll- og avgiftsmyndighetene med mindre prisen er direkte spesifisert som inklusive toll/merverdiavgift.

Heller ikke når du aktivt har instruert selger til å foreta visse handlinger for at du skal slippe å yte din skyldige avgift.

Det finnes antageligvis visse unntak man kan bruke mot en utenlandsk selger (litt avhengig av land o.l.), men jeg har ikke stor sympati for bedragere og svindlere at jeg setter meg inn i eller informerer om dette uten videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dere svarer jo ikke i nærheten en gang. Jeg vet godt hvordan tollsystemet funker. Poenget her er at de jeg kjøpte fra gjorde en feil.

Har de det?

Har du spesifikt bedt dem om å sende i separate forsendelser, der hver er verdt under kr 200,- ? Det er ikke nødvendigvis slik at alle har automatikk i at flere bestillinger sendes separat.

Har du spesifikt bedt dem om å merke forsendelsen som gave? Isåfall er det ikke en feil at de ikke har gjort det, da har de tvert i mot gjort ting riktig ved å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...