Gå til innhold

Hvilket musikkproduksjonsprogram (daw) foretrekker du?

-Zoso-

Hvilket musikkproduksjonsprogram (daw) foretrekker du?  

22 stemmer

1. 1. Hvilket musikkproduksjonsprogram (daw) foretrekker du?

• Cubase
    • Logic
    • Protools
    • Reason/Record
      0
    • Ableton Live
    • FL
    • Sonar
    • StudioOne
      0
    • eJay
      0
    • Magix
      0
    • Acid
      0
    • Digital Performer
      0
    • GarageBand
      0

Anbefalte innlegg

1. Hvilket databaserte innspillings- og/eller redigeringsprogram foretrekker du?

2. Hva er positivt med dette programmet?

3. Hva er negativt med dette programmet?

4. Hvorfor valgte du akkurat dette produktet?

5. Ville du anbefalle dette produktet til andre?

Endret av -Zoso-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvilket databaserte innspillings- og/eller redigeringsprogram foretrekker du?

1. Logic Pro 9

2. Logic pro 9 inneholder mange kvalitets-synther og en najs sampler. Mixeverktøyet er bedre enn mye man får kjøpt av 3-partsutviklere. Veldig logisk opsett (derav navnet). Gode gitar-preamps og effekter. Liker å redigere midi i pianorollen. Blir mer og mer annerkjent i produksjonsverdenen.

3. Logic Pro kan kun kjøres på applemaskiner. Appleprodukter er ikke akkurat billige ifht. pris og det at programmet ikke er fungerende på pc kan by på utfordringer hvis man skal ta med seg prosjekter til steder der det ikke finnes mac-basert studio. Veldig likt interface på MANGE av pluginsene. Kan gjøre noen av plugsene vanskelig å skille når man har hatt en lang økt i studio.

4. Hørte av andre at Logic var et kjempe valg. Prøvde det hos en kompis som drev med hjemmestudio, ble forelsket!

5. Hvis man ønsker å gå i dybden og virkelig lage egen musikk (uansett sjanger) anbefalles logic. Er man mere loop-basert og driver mye sampling kan det lønne seg å bruke en annen host i tilegg (feks live, mpc, maschine). Men mixingen av sporene vil uansett ha godt av en runde i Logic i ettertid :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

1. Jeg foretrekker Garageband til mitt simple bruk. Bruker det ikke så mye til inspilling og redigering, mest bare til amp når jeg spiller gitar.

2. Det som er positivt er at det er veldig simpelt, lett å sette seg inn i, og mange gitar amp´er som jeg syns er viktig, og lett å lage egen sound. Jeg har et lydkort, roland ua-25ex, og var veldig lett å installere drivere og det funket som det skulle, i motsetning til når jeg brukte det i windows i mixcraft 4. da det var ustabilt i forhold til nå i garageband i os x. Har også et midi keybord, som funker veldig bra med GB, og det er også mange bra medfølgende vst´er.

3. Negativt, hmm. Må være at det er få skikkelige metal amp´er.

4. Jeg valgte det basert på mye av det jeg sa på nr.1 og 2, men også fordi det var det som fulgte med mac´en.

5. Jeg vil anbefale det til nybegynnere og de som er som meg. Spiller inn i ny og ne. Og driver egentlig bare på med musikk litt på hobbybasis.

Lenke til kommentar

Steinberg Nuendo

Det er brukervennlig og det har alle funksjoner som trengs ved produksjon. Route mulighetene er store. Dessuten er det utviklet for produksjon av filmlyd. Gøy å lage hjemmefilm med surround (og det var ikke ment som hjemmesnekktret erotisk film).

Det kan kun kjøres med et lydkort, evt en driver (ASIO)

Det er også dyrt.

Anbefalt av gammel arbeidsgiver.

Seffern. Det er full kontrol og god hands on fra dag 1. Love it!!!

EDIT fant ikke Nuendo på listen din og stemte derfor Cubase siden det er lillebror

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

1. Cubase 5

2. Er på høyde med logic og man trenger ikke mac for å bruke det.

3. Eneste jeg savner fra min Logic tid (før Apple drittsekkene kjøpte Logic og sluttet å lage lage for PC) er looping av sequencer i arrangement vinduet. Om noen skulle vite om en måte å gjøre dette på i Cubase så skrik ut :)

4. Er mest likt Logic men ikke et Apple produkt.

5. Ja. I aller høyeste grad.

Lenke til kommentar

1. Logic Pro 9

2. Logic pro 9 inneholder mange kvalitets-synther og en najs sampler. Mixeverktøyet er bedre enn mye man får kjøpt av 3-partsutviklere. Veldig logisk opsett (derav navnet). Gode gitar-preamps og effekter. Liker å redigere midi i pianorollen. Blir mer og mer annerkjent i produksjonsverdenen.

3. Logic Pro kan kun kjøres på applemaskiner. Appleprodukter er ikke akkurat billige ifht. pris og det at programmet ikke er fungerende på pc kan by på utfordringer hvis man skal ta med seg prosjekter til steder der det ikke finnes mac-basert studio. Veldig likt interface på MANGE av pluginsene. Kan gjøre noen av plugsene vanskelig å skille når man har hatt en lang økt i studio.

4. Hørte av andre at Logic var et kjempe valg. Prøvde det hos en kompis som drev med hjemmestudio, ble forelsket!

5. Hvis man ønsker å gå i dybden og virkelig lage egen musikk (uansett sjanger) anbefalles logic. Er man mere loop-basert og driver mye sampling kan det lønne seg å bruke en annen host i tilegg (feks live, mpc, maschine). Men mixingen av sporene vil uansett ha godt av en runde i Logic i ettertid :)

Kan egentlig bare kopiere hele innlegget ditt. Bortsett fra at jeg bruker Logic 8.

Lenke til kommentar

Modplug tracker. (Får ikke stemt)

Gratis, open source, er aktivt i miljøet rundt det og deltar med innspill og utviklingen av programmet. Trackere-måten å jobbe på, lettdrevet program, vst-støtte, lett å fikle med små detaljer.

3. Hva er negativt med dette programmet? Ikke full vst støtte, routing og slikt er ikke støttet, skulle hatt en bedre måte å få oversikt over hele låten og ikke bare en pattern om gangen, automation kunne ha blitt gjort på en bedre måte.

4. Hvorfor valgte du akkurat dette produktet? Syntes fast tracker 2 ble litt for tungvint å bruke, så fant det programmet her og har holdt meg til den i ganske mange år nå, kan programmet veldig godt nå.

5. Ville du anbefalle dette produktet til andre? Absolutt, for folk som vil jobbe med samples så finnes det nesten ikke bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Men mixingen av sporene vil uansett ha godt av en runde i Logic i ettertid :)

Kunne du vært grei å forklare hvorfor? :hmm:

Jeg har NI maschine og har jobbet med mpc før, ingen av de har serlig gode mixe-funksjoner (delays, modulasjoner, comps, eq, stereospread osv osv osv.)

Lenke til kommentar

I see..

Men i Live har du jo dette. Det er det jeg bruker mest nå, men jeg vurderer å gå over til Studio One da jeg ikke er helt komfortabel med "arrangement view" i Live.

stemmer det og alle sin mening er jo i grunn subjektiv. Etter det jeg har hørt (bare så vidt sett på live), er kreasjon enklere, men eq, compressor, utvidede panning og stereofunksjoner, delay/reverb funksjonalitet, filtermodulasjon og avansert midisequensing bedere i de fleste andre store daw's foruten fl (no offense :p). Jeg valgte Logic frodi den har en sykt anvendbar compressor og multipressor, veldig avansert reverb (deLay designer), en kombinert 5 bånds eq med hicut/lowcut og analyser i samme plug og en flott amp/ pedalsamling.

Studio one virker spennende ! Nordisk produkt ftw! Sikkert en veldi bra kombi med de nye digitale mikserne til presonus! Har du prøvd det før?

Lenke til kommentar

Cubase Studio 5

Det har alle verktøyene jeg føler jeg trenger, på det nivået jeg er. Interfacet er ryddig, noe som jo er positivt for arbeidsflyten.

DRM og 64-bit støtte. Programmet krever en "dongle", som jeg faktisk hadde en del problemer med å få til å fungere første gang jeg skulle installere det. 64-bits versjonen av programmet har en "bit bridge" for å skulle støtte 32-bits plugins, men denne fungerer merkverdig dårlig, og støtter svært få av mine plugins.

Det var det første programmet jeg lærte å bruke, og jeg har aldri følt meg komfortabel med alternativene nå i ettertid.

Så absolutt :)

Lenke til kommentar

Studio one virker spennende ! Nordisk produkt ftw! Sikkert en veldi bra kombi med de nye digitale mikserne til presonus! Har du prøvd det før?

Jeg har prøvd Sudio One en del, og likte det veldig godt. Prøv selv å laste ned demoen fra presonus.com. Den fås til både mac og pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...