Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Heving av kjøp av bærbar etter mislykkede reparasjonsforsøk


Anbefalte innlegg

For noen måneder tilbake sendte jeg inn min ett år gamle lille bærbare til reparasjon. Den kunne krasje på merkelig vis i Windows helt plutselig, og også om jeg bootet Linux fra minnnepinne. Det ble konstatert harddisk-feil, denne ble byttet og Vista ble installert av verkstedet. Dette til tross for at den kjørte XP fra før.

 

Jeg fikk startet opp maskina og forsøkte å oppdatere Windows. Dette gikk ikke. Heller ikke Firefox var det mulig å installere. Maskina kunne fortsatt krasje plutselig, og merkelige feilmeldinger dukket opp fra intet, selv uten noen programmer kjørende. Neste dag måtte jeg derfor sende maskina inn på service igjen - feilen var jo ikke blitt rettet.

 

Etter noen uker var den klar, og de hadde installert XP på den - de antok at grunnen til at den fungerte så dårlig med Vista var at den ikke taklet et såpass krevende OS. Med beskjeden, "XP installert. Testet og funnet OK."

 

Igjen prøvde jeg å oppdatere Windows og installere Firefox. Fortsatt uten hell. Maskina kunne krasje relativt raskt etter oppstart, og i tillegg dukket tilfeldige feilmeldinger opp fra intet som tidligere.

 

Påny måtte den tilbake på service. I mellomtiden hadde jeg lest at ifølge forbrukerkjøpsloven §30 har selgeren to forsøk på å rette en feil. Dersom feilen fortsatt ikke er rettet kan kunden be om å få kjøpet hevet.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#30

 

Jeg var luta lei, og fortalte selgeren at jeg ville heve kjøpet. Og viste til forbrukerkjøpsloven. Selgeren mente imidlertid at de hadde tre, og ikke to forsøk på seg på å rette feilen. Men han var litt usikker. Uansett måtte den undersøkes av verkstedet for å finne ut om det var "samme feil" på maskina fortsatt.

 

I går, snart fire uker etter tredjegangs innlevering fikk jeg beskjed om at hovedkortet må byttes, og at reparasjonen snart er ferdig. Jeg tok kontakt og sa at jeg fortsatt ville heve kjøpet. Dette med henvisning til forbrukerkjøpsloven, og med henvisninger til en samtale med Forbrukerrådet der de mente at jussen rundt dette er grei, og i tråd med min forståelse. Software-oppdateringer som ikke fører til at produktet fungerer regnes også som et avhjelpsforsøk.

 

Imidlertid ble min forespørsel om heving avslått av selgeren, med begrunnelse av at det andre forsøket ikke teller. Dette fordi de den gangen bare hadde installert XP istedet for Vista. Ergo ingen hardware-retting. Og software-oppdateringer regnes ikke. I tillegg hadde de byttet harddisk første gang, mens det var hovedkortet denne gangen. Altså forskjellig feil, fortsatt i følge selgeren.

 

Min innvendelse på dette var at de hadde allerede hatt to forsøk på å reparere en ikke-fungerede maskin uten å lykkes, og at kjøpet dermed skal kunne heves. I tillegg viser det at hovedkortet må byttes ved tredjegangs innlevering at maskina ikke hadde vært i orden etter andregangs utlevering. Og at verkstedet ikke testet godt nok til å finne ut det burde vel ikke være mitt problem.

 

Selgeren står på sitt og sier "Vi skulle gjerne skulle latt deg heve kjøpet, men vi kan dessverre ikke det. Vi har satt oss godt inn i forbrukerkjøpsloven og er trygge på at vi er i vår fulle rett. Også produsentens verksted sier det er forskjellige feil, og at XP-installasjonen ikke kan regnes som et feilrettingsforsøk."

 

Hva mener ekspertisen her på forumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stå på ditt,og kontakt forbrukerrådet vist di ikke gir seg..

Om så di ikke hadde gjort en dritt med pcen 2. gang så er det forsatt en forsøk på å fixe den noe di ikke klarte så lenge di tar den inn til rep.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Du har jo allereie fått avklart at forsøk nr. 2 skal reknast som avhjelpsforsøk, så der har selgaren lite å gå på. Stå fast på dette, be evt. Forbrukarrådet om å sende deg dette skriftleg.

 

Selgar har ikkje 3 forsøk, han har 2. Selgar har rett til å sende den til verkstad 3. gong for å stadfeste at det er same feil, men er svaret ja kan du krevje å heve kjøpet, selgar kan ikkje krevje å utføre avhjelp (men du kan la han gjere det om du sjølv tykkjer det er greit). Dette står tydeleg i lova, så det burde ikkje vere noko å diskutere.

 

Så kjem spørsmålet om kva som er "same feil", om brukaren opplever feilen som den same, eller om det er same feil på maskin/programvare. Dette står ikkje (slik eg forstår) tydeleg i fkjl., og det er litt vanskeleg å avgjere utan å ha sett problemet i ditt tilfelle. Eg er ikkje heilt sikker på korleis dette vert handtera, eg vil råde deg til å be ein moderator flytte tråden til forbrukarrett-forumet, der er det fleire kompetente som kan svare på dette.

 

Eg ville tatt kontakt med Forbrukarrådet, gått gjennom hendingane her, og først få avklart om dette kan reknast som same feil. Eg ville så bedt om ei skriftleg oppsummering av dette, som du kan vise til selgar (m.a. pga diskusjonen om programvareoppdatering som avhjelpsforsøk). :)

Lenke til kommentar

Imidlertid ble min forespørsel om heving avslått av selgeren, med begrunnelse av at det andre forsøket ikke teller. Dette fordi de den gangen bare hadde installert XP istedet for Vista. Ergo ingen hardware-retting. Og software-oppdateringer regnes ikke. I tillegg hadde de byttet harddisk første gang, mens det var hovedkortet denne gangen. Altså forskjellig feil, fortsatt i følge selgeren.

 

Øøøh, der var det mye tynn argumentasjon. Loven sier "avhjelpsforsøk". Altså forsøk. Å ta varen inn på verkstedet, klø seg litt i hodet, si "Nei, jeg finner ikke ut av noe" - det et også et forsøk. Han kan ikke si at de ikke gjorde feilretting fordi om de "bare" endret software.

 

Siden det å bytte harddisk ikke hjalp, så var det tydeligvis ikke rett løsning. Altså kan han ikke si at det var en "annen mangel". Hvis maskinen hadde virket i noen uker etter første retting hadde han hatt et poeng, men slik du beskriver det virket ikke maskinen når den kom tilbake etter første retteforsøk. Da har det med stor sannsynlighet vært feil på hovedkortet hele tiden.

 

For meg virker saken klar: Verkstedet har famler litt i blinde og ikke visst hva de skulle gjøre. Sett i ettertid skulle verkstedet byttet hovedkortet første gangen PCen var inne - men de prøvde to ulike andre ting i stedet. Det er nettopp denne typen frem-og-tilbake-saker som paragrafen er ment å dekke.

Lenke til kommentar

 

Hva mener ekspertisen her på forumet?

Jeg har hatt samme erfaring med Lefdal. Så å si identisk historie. Selv om jeg fastslo at de tolket loven VELDIG til sin fordel og at de tolket denne feil så stod de på sitt. Min anbefaling er å ta det med det lokale forbrukerombudet.

 

Enden på visen er at jeg ikke kjøper varer hos Lefdal (og Elkjøp - som har samme eiere) lengre.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme erfaring med Lefdal. Så å si identisk historie. Selv om jeg fastslo at de tolket loven VELDIG til sin fordel og at de tolket denne feil så stod de på sitt. Min anbefaling er å ta det med det lokale forbrukerombudet.

 

Enden på visen er at jeg ikke kjøper varer hos Lefdal (og Elkjøp - som har samme eiere) lengre.

 

Takk for gode innspill.

 

Det hører med til historien at min erfaring stammer fra Elkjøp. Kanskje denne praksisen er en del av et etablert mønster for Lefdal/Elkjøp? De har jo fått kritikk fra Forbrukerrådet for å litt for ofte balansere på kanten av loven i forbrukerspørsmål. Om de mister det lille fåtallet av kunder som har satt seg inn i lovverket og kjemper "to the bitter end" for å fastholde sin rett til heving av kjøp er det kanskje en lønnsom praksis. Hvem vet.

 

Jeg har bedt en moderator om flytting av tråden til Forbrukerrett-forumet som jeg fikk anbefalt. Kanskje problemstillingen kan bli ytterligere belyst der.

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt her så har selger kun to forsøk på avhjelp for samme mangel før du har rett til å heve kjøpet. Når samme mangel oppstår for tredje gang så har butikken krav på å få konstantert samme mangel, men de kan ikke reparere varen for å hindre deg i å heve kjøpet om du allerede har sagt at du vil heve kjøpet.

 

Men hva er samme mangel? Dette står ikke klart og tydelig i forbrukerkjøpsloven, men i flere avgjørelse i forbrukertvistutvalget så blir det sagt at en uproffesjonell part skal kunne vurdere sammenhengen. Dvs at om skjermen er svart tre ganger på rad så er det for kunden samme mangel, selv om butikken byttet skjermkort første gangen, harddisk andre gangen og hovedkort tredje gangen. For kunden så ser manglene like ut, og det er grunnlag nok for at det er samme mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

Og i denne saken virker det ganske tydelig. Problemet ditt med maskinen har i fra dag 1 vært at maskinen kræsjer i tide og utide og gjør at du ikke får hverken installert, oppdatert eller brukt programvaren på den. Mao har det vært samme mangel hver gang du har levert den inn, selv om de har forsøkt flere ting for å løse problemet. Så eg vil påstå at du her klart har en hevingsrett. Problemet blir å faktisk få hevet kjøpet når forhandler er vanskelig. Det blir ofte som å snakke til en vegg.

 

Det første du bør gjøre er å kontakte selger og be om å få snakke med serviceansvarlig(evnt et ledd høyere opp, butikkansvarlig). Forklar saken høflig, gjenta detaljene kort og tydelig og konstanter at du vil på bakgrunn av dette heve kjøpet. Om vedkommende er lite medgjørlig så setter du deg ned og skriver en e-post/brev som du sender til butikken/vedkommende med minst følgende punkter:

- Vis til hver enkelt avhjelpsforsøk(ganger du har levert den inn), gjerne med kopi av verkstedsrapport.

- Henvis til forbrukerkjøpsloven §30(andre ledd) og §32. Siter gjerne disse direkte i brevet.

- Konstanter at du med bakgrunn i saksgangen og at selger nå har brukt opp sine avhjelpsforsøk at du ønsker å heve kjøpet i henhold til §30 andre ledd og §32.

- Henvis samtidig til sak 08/927 i FTU som tar for seg nettopp dette med hva som skal vurderes ved samme mangel(link til sak).

- Si at du ikke kommer til å godta noe annet en heving av kjøp og tilbakebetaling av kjøpssummen i sin helhet, evnt så kan du godta at selger trekker fra bruksfradrag, men da skal du ha renter fra kjøpsdato.

- Gjør det tydelig at om de ikke går med på heving så kommer du til å ta saken frem til FTU om nødvendig.

- Gi også beskjed om at du samtidig med å føre saken for FTU kommer til å ta kontakt med TV2 Hjelper Deg.

- Legg ved en link til denne tråden.

- Send en kopi av brevet til kjedekontoret.

 

Gjør du dette tipper eg du får hevet kjøpet innen lunsj den dagen en eller flere personer i kjeden leser brevet. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Og skriv også at hvis du må bruke mer tid på denne saken så begynner du og motfakturere for antall timer du bruker på saken.

 

Har ikke noe erfaring med å gjøre slikt, men det jeg har hørt så skal visst dette fungere meget bra.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale å gjøre det med mindre vi snakker om reelle økonomiske tap som man vil kreve erstattet.

 

Se kapittel 11 i forbrukerkjøpsloven rundt dette. I praksis så snakker vi om faktiske tap, ikke oppdiktede krav for "tort og svie".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...