Gå til innhold

Bygge PC? Sjekk her! Maccans tøffe komponentguide!


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei igjen! Ja, jeg vet jeg er lat.

 

Det har tatt sin tid det her, men akkurat da jeg var i ferd med å sette meg ned for å skrive en anbefaling på Sandy Bridge nå som det har kommet litt forskjellige hovedkort og snask, så får vi melding om at det er en alvorlig feil med Sandy Bridge og at produkter tilbakekalles.

 

Har alikevel oppdatert GPU seksjonen en smule, og lagt til et par SSDer og annet tøys.

 

Inntil videre vil altså ikke da Sandy Bridge bli anbefalt. Det er ingenting som er surere enn å brenne opp CPU socketen etter et par måneder med flunkene ny data. Smør dere med tålmodighet og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Lenge siden det var noen posts her, men jeg satser på at det fortsatt er noen her som kan svare på mitt spørsmål :) på komplett.no nærmere bestemt: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10426 kan man bygge sin egen PC. Kan noen si meg hvilke komponenter jeg bør oppgradere hvis jeg vil ha en PC som jeg bruker til: Musikknedlasting, youtube-filmer (og vanlige filmer) som kan kjøres helt fint på 1080p HD og noen spill (men ikke spill som tar stor plass, slik som WoW).

Noen små spørsmål til slutt:

- Hva er best av LCD og LED når det kommer til PC-skjermer?

- Bør skjermkort og prossessor oppgraderes?

 

Jeg ønsker en skjerm med bra oppløsning og den totale prisen av hele PCen bør være mellom 5000-7500kr.

 

Håper på svar innen denne uken, fordi den PCen jeg skriver på nå begynner å bli SVÆÆÆÆÆÆRT treg og jeg ønsker en maskin som kjører relativt stille (og ikke bråker fordi den jobber som et svin :p)

 

På forhånd: Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

trudde ikke noe 5880 kort har kommet ut er det 4 nm? :tease: (Prisen er i toppsjiktet, men det er det man betaler for å ha det beste. Kortet kan bli ditt for litt over 3800,-. Et streit prisnivå for et så godt kort.

Test av GTX 5880 hos Guru3d

Test hos Hardware.no)

 

og et spørsmål har jeg hva ville vært best to 6970 lightning (skal prøve og overklokke til ca. 1 Ghz) eller 2 580 lightning (skal og overklokkes, men kan vell ikke nå 1 Ghz) iden var og satse på et eyefinity/surround oppsett og jeg lener meg litt til Nvidia pga. trenger ikke DP adaptor, men er vell litt "artig" (kom ikke på et bedre ord) og ha et grafikk kort på 1 Ghz (altså på kjernen forde som ikke skjønte det) og vil de ekstra 500(512?) MB hjelpe?

Endret av Trillios
Lenke til kommentar

Neida, men ellers er det ikke så mye som trengs å oppdateres. Helst en 500W strømforsyning (OCZ ModXStream f. eks.), ta med de nye Intel 320 SSDene og fjerne OCZ Vertex 2 (da det er et krasjfantom) og Corsair Performance 3 (da det yter dårlig) og tilslutt erstatte Cooler Master V8 kjøleren med Zalman CNPS10X Quiet som ligger i samme prisklasse, men som har den fine egenskapen at den kjøler bra og er stille som natten. thumbup.gif

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+3165

Hei, jeg skal bygge meg pc. Hvilke deler er det som jeg burde bruke mest penger på hvis jeg for det meste skal surfe på nettet med den?

Vist du kun skal surfe på nettet med den, da bygger du den billigst mulig.

Kan anbefale noe sånn som:

Intel i3 2100

H61-hovedkort

4 gb minne

Strømforsyning på 400-500w

Billig kabinett

Samsung Spinpoint F3 1TB som disk (eventuelt en SSD på 60GB)

 

Da har du iallefall et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, Jeg er ganske så nye her på forumet, og vurderer og benytte meg ut av denne geniale tråden. Som mange vet så kommer Battlefield 3 ut om noen måneder og planen er at jeg skal ha en maskin som takler dette spillet fullt ut! altså full grafikk og likevel mye FPS.

For de som har sett trailers til spillet så virker det som at dette krever en hel del av pc'en.

 

Men siden det er enda noen måneder igjenn burde jeg vente med og bestille deler? jeg tenker at kanskje det er kommet noen bedre deler til da? med tanke på at det er snakk om noen sandybridge cpu'er?

 

Jeg er heller ikke noen fan av overclocking. Jeg liker lang levetid på mine komponenter og dessuten kan jeg heller ingen ting om OC. :blush:

 

Og når det kommer til SLI/Crossfire er dette ett MUST?

Jeg vet veeeeldig lite om dette, uansett når jeg googler temaet så kommer jeg inn på veldig tungt stoff så jeg mister interessen med en gang.

 

 

Ja jeg vet det er skrivefeil her, men jeg lider av svak dysleksi :tease:

 

Takk :D

Lenke til kommentar

Denne tråden begynner å bli litt utdatert, grunnet at Maccan ikke oppdaterer den. Anbefaler deg derfor å lage en egen tråd/emne hvor du ber om hjelp.

 

Skal også nevnes at sandy bridge er på banen igjen og feilen er fikset.

 

SLI/Crossfire er ikke noe jeg ville satset på med en gang du bygger PCen. Det er bugs relatert til dette (er du heldig slipper du mye av dette, men det kan gå andre veien også), men som oftest skal det nok gå bra. (Er for det meste bare noen spill som har ekstra problemer)

 

Når det kommer til overklokking så trenger det ikke være så vanskelig. Det finnes programmer som gjør det for deg eller så er det ikke store endringene som trengs i BIOS. Har selv klokket min AMD Phenom II x6 1055t fra 2,8 ghz til 3,5 ghz uten å måtte fikse på spenning/volt osv. Jeg anser meg selv som dum når det kommer til overklokking forresten:P Er veldig redd for å tukle med volts...

 

Er du på budsjett oppover mot 10k. så anbefaler jeg deg intel i5-2500k over alt på jord. Funker fett til gaming og er på lik linje med sin storebror i7-2600k. i7-2600k ville jeg bare anbefalt om du driver med avansert vidoeredigering osv (altså ikke windows movie maker, men 3d max, sony vegas eller hva enn alle programmene heter:)

 

Svarer nok ikke mer i denne tråden, er tilfeldig at jeg gikk inn her nå, men gjør som jeg sa og lag en egen tråd, kan evt sende meg en pm (melding) på forumet. Så kan jeg hjelpe deg litt på vei. (er ganske nøytral når det kommer til forskjellige produsenter, er noen fanboys rundt på forumet skjønner du:P)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare litt erfaringener ;) har en en pc med Asus Crosshair IV Extreme, og den er syk! ihvertfall sammen med AMD Phenom 2 X6 1100T Black Edition, ikke noe stress og kjøre noen spill i det hele tatt og lynrask! eneste problemet er nettporten og driveren til Rampage, som er intel. ved mye bruk av internett, spotify, youtube og face samtidig. har datamaskinen store muligheter for og Bsod.

 

Men tror intel har jobbet med og fikse driveren, ellers ville jeg anbefale ett nettverksskort istede ;)

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser at førsteinnlegget ikke har blitt oppdatert på en stund.. Er vel ikke lurt å bygge en pc etter disse anbefalingene nå er det?

 

Noen som kan gi en kjapp tilbakemelding på hvilke av de ulike komponentgruppene som har fått noen nye klare utfordrere og som man heller burde gå for om man skal prosjektere en pc i den prisklassen det her er snakk om?

 

Takker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...