Gå til innhold

Bygge PC? Sjekk her! Maccans tøffe komponentguide!

Anbefalte innlegg

Skal også legge til noen fler 890FX. Ingen av de du linket til kunne egentlig måle seg med Crosshair, men fant jo selvfølgelig ut at Crosshair var på tilbud og derfor var billigere enn alt annet.

Da har du misforstått hva jeg mente (dårlig formulert...) Kortet er kanonbra, men det burde informeres om problemer med RAM/CPU plasseringen... Samt at CF med PCI-E x16 og ikke x16 + x8 vil føre til at skjermkortene må sitte helt inntil hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal også legge til noen fler 890FX. Ingen av de du linket til kunne egentlig måle seg med Crosshair, men fant jo selvfølgelig ut at Crosshair var på tilbud og derfor var billigere enn alt annet.

Vil være greit med noen lavere budsjetts alternativer når det kommer til stykke.

Asus Crosshair IV og Gigabyte GA-890FXA-UD7 er flaggskipene og de dyreste kortene.

Gigabyte GA-890FXA-UD5, MSI 890FXA-GD70 og Asus M4A89TD Pro/USB3 ligger alle i klassen under og gir veldig mye for pengene.

Til syvende og sist så er det merkepreferanse, behov og penger som styrer.

Lenke til kommentar

En grei oppsummering for (ny)byggere.

Noen kommentarer til 1.3.1 og 1.3.2:

Enermax har utvilsomt gode PSU'er, men de er lite tilgjengelige gjennom norske butikker. Prisguiden hevder at Abbo skal ha Modu87+ 700W til den nette sum av over 3400 kroner, men trykker en på linken til Abbo, er siden som kommer opp helt blank. Kanskje en ide å utvide med AX750 og Seasonic X-750 som hhv blir og er å få kjøpt. Skulle gjerne sett at Enermax var mer tilgjengelig, siden de lager gode og energieffektive PSU'er helt fra 450W og oppover. Hadde ikke norske myndigheter vært så avgiftskåte, burde PSU'er som oppfylte 80plus gold vært momsfrie.

Ser også liten grunn til ikke å anbefale AX1200 fremfor Enermax Revolution, siden AX'en kan plukkes opp billigere og fra andre enn Pixmania. Nexus RX 1,1kW ser heller ikke ut til å være hyllevare i norske butikker. Den koster $280 fra Newegg og blir neppe særlig billigere enn Corsair AX1200 om den kommer i salg her. Den ser derimot på papiret ut til å være fullt på høyde med AX1200.

Lenke til kommentar

Forsovet sant det ang. Enermax

Ang. Nexus så ligger 1000 W på 980 kr ish i motsettning til 1200 ATX til 2,5k. Jeg vil tro at den vil bli en del billigere, rett og slett fordi NExus ikke er like stort som Corsair.

Skal utdvide og forbedre PSU seksjon

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har allerede gitt pluss for innlegget, og oppfordrer til videre arbeid med en flott tråd. Det virker som om du har gjort en god mengde research, og jeg skal absolutt gi deg honør for det. Med en gang jeg begynte å lese var det en gnist som sa at denne karen har styr på ikke kun årets marked, men månedens og ukens marked i tillegg. Jeg er ganske enkelt enig i de fleste valg, og tillater meg bare å drive litt småpirk:

Skjermkort:

Forstår valget av ATI Radeon HD 5870 Vapor-X, da den ikke er priset så mye dyrere enn et referansekort (2999,-). Husk likevel på at kortet i utgangspunktet er rimeligt kaldt og stille i drift. Å betale 3600 kroner for en Lightning-variant er uaktuelt. Da kjøper man helst to stykker GTX 460 og setter dem i SLI på et hovedkort som støtter dette. I spill vil en slik løsning yte langt over selv et GTX 480. Med hensyn til 3D oppgaver har GTX 480 sin plass, men går dette overens med hensikten til tråden?

Harddisker:

For stille disker ønsker jeg gjerne kildehenvisning til at Seagate Barracuda 7200.12 er en eksplisitt stille disk. SilentPCReview fører den gunstige Western Digital Caviar Green 1,5TB som blant de mest stille, men den er med 5900RPM mer egnet som lagringsdisk. Kanskje man etter hvert burde prioritere dette, i påsyn av SSD sin framvekst i markedet?

PSU/strømforsyning:

Det finnes så absolutt rimeligere alternativer til Corsair HX- og Enermax Modu87-seriene som er høyst kapable. En gullsertifisering har ikke så altfor mye å si ovenfor en bronse- og sølvsertifisering, og selv om mange foretrekker modulære kabler, finnes det mye (relativt) billig kvalitet blant ikke-modulære strømforsyninger. 750W er egentlig fryktlig mye, og de fleste oppsett med SLI og Crossfire vil i realiteten klare seg med i underkant av 600W. Synes på den andre siden at det er flott at du går inn for å dekke hele sortimentet, da det tross alt er noen få kravstore skjermkort som sluker strøm som en uttørstet elefant ved en oase. Nexus RK-1K er forresten så vidt jeg husker kun sertifisert med 80+ merket, ikke gull. Igjen vil jeg derimot gå inn på at dette ikke er av all verdens betydning, og at den fortsatt presterer på det nivået og så absolutt innfrir.

Jeg kunne påpeket at det er tilnærmet latterlig å kjøpe noen av de dyreste utgavene av komponenter (2000MHz minne osv.), men du har vært flink til å framhever at disse komponentene ikke er særlig økonomisk forsvarlige og vil gi lite merkbar forbedring. Et bedre spørsmål er hvor denne tråden er på vei hen. Den krysser allerede Corporal Clegg sin guide. Du har fordelen ved at listen er bedre oppdatert, mens han har fordelen ved at han også inkluderer gruppene som ikke er gamere / har et strammere budsjett. Dere utfyller på en måte hverandre på noen steder, og overlapper på andre. Men det skal jeg la dere få diskutere uavhengig av meg. Uansett, godt jobba! :new_woot:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Harddisker:

For stille disker ønsker jeg gjerne kildehenvisning til at Seagate Barracuda 7200.12 er en eksplisitt stille disk. SilentPCReview fører den gunstige Western Digital Caviar Green 1,5TB som blant de mest stille, men den er med 5900RPM mer egnet som lagringsdisk. Kanskje man etter hvert burde prioritere dette, i påsyn av SSD sin framvekst i markedet?

Den disken var det jeg som anbefalte. Ser nå at det er en test fra 2009 jeg leste. Så endel har sikkert skjedd siden da. Uansett merke, mer plass bråkes mer. Dette kan en også se fra testen du henviste til...

Synes det var litt rart at disse var begge de stilleste diskene:

Seagate Pipeline HD .2 1TB: The quietest desktop drive in idle

Samsung F2 EcoGreen 500GB: Lowest measured idle noise of any 3.5" desktop drive

Lenke til kommentar

Det må tydeligivs jobbes litt med PSU seksjonen, samt en litt oppdatering innen harddisk seksjonen.

Angående PSU ville jeg egentlig påpeke at grunnen til at det vil bli 700W+ modeller anbefalt er vel det at den vil kunne jobbe på mindre load og dermed gi lengre levetid for kravstore systemer.

For meg selv er vel en grei tommelfinger regel en 600-650W for single GPU, og 700+ for multi GPU, men må jo innrømme at jeg ikke har all verdens test erfaring av alle PSUer og hvor mye en faktisk trenger, ettersom det er litt begrenset hvor mye en får testet i praksis.

Endret av Maccan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har "nesten" rett i at RX-1k koster 980 i prisguiden, men de to butikkene den hevder fører denne, som i praksis er Abbo, vil gjerne ha 1101 for den. Som agenten riktig påpeker, er 1K utgaven kun 80plus standard, slik at 1.1K utgaven nok vil være vesentlig dyrere, noe prisen på $280 hos Newegg antyder.

Også enig med agenten at 750W er fryktelig mye og at f.eks 2 x GTX 460 i SLI for de fleste vil være vel forsynt av en 650W PSU som ikke nødvendigvis må være modulær. For eget bruk ville jeg ikke valgt en PSU som var dårligere enn 80plus sølv. For mitt bruk ville et slikt oppsett med en i7 trekke ca 400W fra PSU'en eller 440-495W fra veggen dersom det er innenfor 80plus. En Corsair HX850 vil komme inn i den lave enden med 440W mens et annet 850W supply som så vidt oppfyller 80plus vil kunne trekke 495W. Sistnevnte må tåle belastningen av over dobbelt så mye varme avgitt inne i PSU'en. Den lykkelige eier av sistnevnte kan i hele produktets levetid "glede" seg over økt støy og høyere strømregning. Skal heller ikke se bort fra at det må skiftes ut oftere heller.

Lenke til kommentar

Supert tiltak, +1.

Kanskje vi skulle ha videreutviklet ideen og laget en slags "komponentvelger", der man basert på forrige valg får opp lister med kompatible produkter med tilhørende beskrivelse og oppdaterte priser fra prisguide? :)

Lenke til kommentar

Supert tiltak, +1.

Kanskje vi skulle ha videreutviklet ideen og laget en slags "komponentvelger", der man basert på forrige valg får opp lister med kompatible produkter med tilhørende beskrivelse og oppdaterte priser fra prisguide? :)

Ja veldig smart. Velger man feks. Fractal Design R2 kabinettet, får man opp en stille harddisk, evt. en SSD osv osv ; ) Men det er jo enda mer tidskrevene :tease:

Lenke til kommentar

Det ville ikke fungert, fordi mange -eller- de fleste delene har flere formål de kan bli brukt til. Fractal Define R2 f. eks. kan både brukes til en totalt ørkenstille PC, eller en heftig gamer for de som ønsker sofistikert utseende kombinert med høy ytelse. For det andre bygges ikke et slikt system over natta og du ville trengt mer enn et par "gode venner". :tease:

Lenke til kommentar

Fin guide! Er det noen hovedkort med flere enn 6 3GB/s sata porter som kan anbefales, eller kan jeg flytte SSD-en min (Intel X25-M 80GB gen 2) og en av harddiskene mine (WD Caviar Black 1TB) til 6GB portene uten noe problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...