Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifta går konstant når laderen kobles til.

Anbefalte innlegg

Hei!

Min HP Pavilion har hatt dette problemet en stund, og det er ganske irriterende.

Når laderen er ute er pc'n helt rolig, men når laderen kobles til, tar det et drøyt minutt før vifta begynner. Har forsøkt å ha samme strøminstillinger for "på batteri" og "koblet til", men det samme problemet oppstår likevel.

Noen som har peiling?

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifta skal da ikke gå konstant fordi laderen kobles til. Litt rart.

Men laderen du bruker, fikk du den med laptopen da du kjøpte den?

Laderen fulgte med ja. Pc'n er rundt 2-3 år gammel. Har stilt ned alt av Vista funksjoner og til og med støvsugd pc'n. Prosessorbruk ser også normalt ut.

Er det rett og slett bare fordi pc'n er blitt noen år?

Hvor kan jeg sjekke temperaturen?

Endret av ubaat
Lenke til kommentar

Vel det som skjer er at kjemien i batteriet endres over tid, det kan derfor tenkes at batteriet selv om et er "fulladet" tar til seg mer strøm som omsettes til varme internt i batteriet. Dette fordi batterikaraktestikken endres over tid.

Merk: Jeg sier ikke at dette er grunnen til at vifta går hele tiden, men det kan være en mulig forklaring.

Andre ting som kan virke inn er nye drivere i operativsystemet og liknedne som har fått nye "terskelverdier" for styring av vifta. I og med at viftestyringen fungerer når batteri er tilkoblet tviler jeg på at det er selve viftekontrolleren som er gåen.

For å sjekke temperaturen kan du se om det følger med et eller annet overvåkningsprogram til pcen, men det er kanskje lite trolig... Det kan muligens være at Speedfan kan lese av verdiene. Er du heldig kan du også styre vifta via det programmet.

Lenke til kommentar

Vel det som skjer er at kjemien i batteriet endres over tid, det kan derfor tenkes at batteriet selv om et er "fulladet" tar til seg mer strøm som omsettes til varme internt i batteriet. Dette fordi batterikaraktestikken endres over tid.

Merk: Jeg sier ikke at dette er grunnen til at vifta går hele tiden, men det kan være en mulig forklaring.

Andre ting som kan virke inn er nye drivere i operativsystemet og liknedne som har fått nye "terskelverdier" for styring av vifta. I og med at viftestyringen fungerer når batteri er tilkoblet tviler jeg på at det er selve viftekontrolleren som er gåen.

For å sjekke temperaturen kan du se om det følger med et eller annet overvåkningsprogram til pcen, men det er kanskje lite trolig... Det kan muligens være at Speedfan kan lese av verdiene. Er du heldig kan du også styre vifta via det programmet.

Derfor jeg spurte om han har en en annen lader, slik at han kanskje får for mye strøm til pcen.

Ellllleeeer... Så er det fordi du har skrudd på "Enable fan on AC-power" i BIOS, noe som HP har.

Kanskje det. Jeg har ikke hp. Har ikke hatt det heller. Regner med at du har hp. slik at du er sikker :roll:

Endret av xDestiny10x
Lenke til kommentar

Ellllleeeer... Så er det fordi du har skrudd på "Enable fan on AC-power" i BIOS, noe som HP har.

Ja, dette har jeg lest som en mulig årsak før, men har ikke peiling på hvordan jeg evt. skal sjekke dette, og deretter evt. endre det.

Tar gjerne imot en bruksanvisning!

Forøvrig forsøkte jeg å laste ned speedfan for en stund tilbake, men dessverre greide jeg ikke helt å forstå meg på programmet. Kanskje jeg bare må sette meg mer inn i det.

Lenke til kommentar
Here ya go:

If you want to go into the Setup program, press the [F1] key after the Hewlett-Packard logo screen

appears but before the system begins to start Windows. Once the power button has been pressed, you

have about five seconds to press [F1] to enter Setup before the boot process continues.

http://forums11.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?admit=109447626+1280487775405+28353475&threadId=1041766

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...