st.einar Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hva er forskjellen på et lineært og et sirkulært polafilter? Tidligere het det seg at kun noen kameraer trengte sirkulære polafiltre, nå er alle? sirkulære, hvorfor? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Alle kameraer som har autofokus skal ha sirkulært polafilter. Har noe med måten fasedetekterende autfokus virker på. Tror jeg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Autofokus og visstnok også lysmåling funker dårlig med lineære polfiltre. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg leste for litt siden at lyset som kommer ut av et CPL filter ikke er polarisert mer, og at det er derfor man ikke kan "stacke" to CPL filter for å lage et variabelt ND filter. For å gjøre dette, kreves det minst ett lineært-polariseringsfilter (foran). Jeg vil anta at siden lineære-polariseringsfilter kan gjøre slik at AF og lysmåling ikke fungerer, så er mekanismen avhengig av upolarisert lys. Francis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Jeg leste for litt siden at lyset som kommer ut av et CPL filter ikke er polarisert mer, og at det er derfor man ikke kan "stacke" to CPL filter for å lage et variabelt ND filter. For å gjøre dette, kreves det minst ett lineært-polariseringsfilter (foran). Jeg vil anta at siden lineære-polariseringsfilter kan gjøre slik at AF og lysmåling ikke fungerer, så er mekanismen avhengig av upolarisert lys. Francis Sirkulære polafiltre "skrur" strålene som kommer ut på baksiden, så de ikke er polariserte lenger. Du kan stacke to CPL-filtre, men så skal du snu det forrerste. Godt forklart i denne posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå