jeeee Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis man ikke har studiekompetanse, men alikevel vil studere videre på høyskole, har jeg skjønt det sånn at man kan komme inn på høyskoler alikevel men 23/5 regelen. Hvordan funker egentlig denne regelen? Er det sånn at man må være over 23 år, og ha jobbet i 5 år? Hva telles som jobbing? Telles to år på vgs som 2 år? Hva med folkehøgskole? Hva med deltidsjobb i 8 måneder, og en annen deltidsjobb i 6 måneder etter det? Har to år vgs, et år folkehøgskole, og et år i fulltidsjobb. Telles dette som 4 år? Lenke til kommentar
Navyshark Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Google. http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Betyr det da at jeg har 4 år, så må jobbe fulltid et år til før jeg kan søke? Hvordan foregår opptaket? Er vel ikke bare å søke å stille likt med andre som søker. Lenke til kommentar
samulita Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Du må ta norsk muntlig, skriftlig og sidemål, historie, naturfag, engelsk, samfunnsfag og matte. Dette er de eneste fagene man trenger hvis man er over 23 år og har jobbet/gått på skole i 5 år. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Arbeidsforhold under 6 mnd teller ikke, heller ikke arbeidsforhold i under 50 % stilling. Lenke til kommentar
PurplePlum Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Betyr det da at jeg har 4 år, så må jobbe fulltid et år til før jeg kan søke? Hvordan foregår opptaket? Er vel ikke bare å søke å stille likt med andre som søker. Jeg er litt usikker på om du kan bruke 2 år på videregående som en del av de 5 årene. Når du oppfyller kravene til 23/5-regelen er det bare å søke gjennom sammordna opptak. Du stiller da likt med alle andre. Snittet ditt regnes da ut i fra karakterene du har i de 6 fagene som allerede er nevt. Endel studier har også spesielle fagkrav, disse må du da evt. ta i tilegg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 2 år på VGS vil regnes som to års utdannelse, under forutsetning av at utdannelsen skjer på fulltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå