Gå til innhold

Bedre hukommelse?

Knife

Anbefalte innlegg

For å først oppklare ting - jeg har på ingen måte dårlig hukommelse.

Jeg leste i et blad om lynkurs i hukommelse. Der det var en norsker som hadde laget et system for å huske alt, absolutt alt. Systemet var basert på tall og bilder (om jeg leste riktig) der det var om å katogerisere ting innenfor bilder og tall. Og det var et kurs som kostet et flesk med penger.

Selfølgelig vekket dette min interrese, for noen ganger har jeg problemmer med å huske noen ting, som alle mennesker har. Om det skulle være en tellrekke eller forskjellige ting. Og å kunne trikset med hukommelse hadde vært handy med tanke på skole og prøver. 10 klasse står for tur og jeg må finne teknikker for å holde 6'rne i boks (naturfag, rle, sammfunsfag og matte) uten så mye lesing.

Noen som har søkt opp emmnet og vet om noen bøker/filmer jeg kan lese/se?

*beklager hvis dette er feil kategori..

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del fungerer dette veldig bra: Assosier alltid ord og uttrykk som er viktig å huske med ting du allerede kan godt, som for eksempel dyrenavn, stedsnavn, farger, og så videre.

I går leste jeg om Miller-Urey-forsøket og jeg anvendte denne teknikken for å huske navnet på forsøket. «Miller» assosierte jeg med millionær, og u for ugle, og rey for rev. I dag tidlig tenkte jeg på en uglerev som var millionær, og «Miller-Urey» tenkte jeg på momentant. Finfin teknikk.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en gang å lære en teknikk hvor man assosierer tallene 0-9 med fysiske ting.

Som f.eks:

0: hull

1: penn

2: sko

3: ved

4: slire

osv.

Valgte bare noe random nå. Men man bør ha noe som er lett å huske.

Her rimer alle tingene på tallet.

Man må trene opp dette så godt at det bare sier PANG med en gang man ser tall.

Så når du får et nummer kan du se for deg et et bord med alle disse tingene på i stedet for selve tallene. F.eks 1230123214.

Det skal danne et bilde i hodet, som lettere kan huskes.

Det er ikke noe vits på korte tall slik som telefonnummer, da de egentlig er for lette å huske til at dette er nødvendig.

Men det ble egentlig aldri noe av for min del. Jeg holdt på en liten stund da, så jeg trente opp hukommelsen litt uten at jeg visste det. Jeg begynte etterhvert å kunne huske telefonnummer som folk sier til meg uten å skrive dem ned. Ikke at det er noe bragd. Men jeg er fornøyd!

Ellers er hjemmelagde forkortelser en fin ting for prøver og sånt.

F.eks GRUSIR er en forkortelse for typer stråling sortert etter bølgelengde:

Gamma

Røntgen

Ultrafiolett

Synlig lys

Infrarødt lys

Radiobølger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...