Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Angrer på det jeg gjorde i helgen..

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke skrevet at personen har vært utro, jeg har skrevet at personen bidro til at denne mannen var utro og personen bidro til at ts ble bedratt. Ergo har man et ansvar. At du ikke ser logikken her er ikke mitt problem. Om man bidrar til andres ulykke så ja, da mener jeg man har et ansvar.

Bidrar jeg til fyllekjøring hver gang jeg byr noen på drikke?

Hvis du vet den du byr drikke på skal ut å kjøre så gjør du vel på en måte det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bidrar jeg til fyllekjøring hver gang jeg byr noen på drikke?

Med mindre du sjenker en fyr du vet kjører bil og kommer til å kjøre bil, så nei. Men om du byr en fyr alkohol, han er full og du vet han kommer til å kjøre hjem, så vil jeg kalle deg uansvarlig, ja. Som jeg har påpekt tidligere, så lenge du ikke vet noe om forholdene senere, f.eks hvis hun ikke visste at han var utro, så er man heller ikke ansvarlig.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Det er derimot ikke jeg.

Greit nok så finnes det situasjoner der en part vil late som han ikke har noen samboer eller er gift, men ærlig talt, har han en ring på fingeren eller hvitt merke (eller hun) så bør man i alle fall stille et spørsmål eller to.

I mange tilfeller så er det ikke sånn at han / hun er spontan utro, men faktisk kjenner vedkommende en stund før man planlegger å finne på noe sammen. I såfall har faktisk begge parter skyld i det man gjør siden begge bør vite om vedkommendes status.

Sånn sett så synnes jeg TS har gjort riktig i å ta en utblåsning, på denne måten så kommer hun seg litt videre samtidlig som kvinnen som lå med ekskjæresten hennes faktisk tenker seg om neste gang.

Er man ute etter et kjappt one night stand og greier å pule med ei / en som har kjæreste så får man nesten ta støyten for det og.

Lenke til kommentar

Nå er vel forlovinger og giftermål ganske sjeldent i aldersgruppen trådstarter virker som om hun er i (skulle gjette slutten av tenårene starten av tjueårene). Ring på ringfingeren er dessuten enormt populært blandt den typen jenter som går på fest for å få seg noe, uavhengig av deres sivilstatuts.

Jeg er fortsatt intresert i hvordan dere mener at den som er singel kan være utro, eller ha ansvar for utroskap.

Slik jeg ser det er en singel person uten ansvar for en fast partner.

Uavhengig av hvem sin partner det er snakk om (mer enn et evt vennskap).

• Liker 1
Lenke til kommentar

På lik linje som at damer som kler seg i skjørt bidrar til voldtekter fordi menn kan synes det er sexy.

Eh, nei. Jeg snakker om at man vet man bidrar til noe galt. Jeg får repetere meg selv til det kjedsommelige: så lenge du ikke vet noe om forholdene senere, f.eks hvis hun ikke visste at han var utro, så er man heller ikke ansvarlig. Ergo kan en kvinne heller ikke være ansvarlig for at hun blir voldtatt, fordi de fleste kvinner vet jo ikke om de skal bli voldtatt eller ikke. Så lenge man ikke vet at man ikke voldter noen skade, så er det svært lite sannsynlig at man kan bli stilt ansvarlig for det heller.

Tydeligvis vanskelig å forstå dette her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, veldig lett å forstå: Du synes det er trist at folk er utro helt av egen vilje, så du prøvere å fordele skylden for at det skal virke mindre dårlig på partneren som er utro.

I oslo er det mange voldtekter, grønland har tidvis vært spesielt utsatt. Likevel fortsetter damene å gå med skjørt gjennom grønland. De vet at det skjer voldtekter der fra tid til annen. Det er likevel voldtektsmannen som velger å voldta en dame, helt på egen hånd, helt av fri vilje (hvorvidt psykiske lidelser går under fri vilje er en annen sak).

En som er i et forhold, og går på fest alene, setter seg i en posisjon der han/hun kan bli forført, det er første valget denne personen gjorde.

Andre valget er å tillate det motsatte kjønn å komme nære.

Tredje valget er å la seg bli forført.

Fjerde valget er å svike partneren, ved å følge opp forføringen med noe mer.

Det er ikke sånn at man bare havner i seng sammen med noen andre, det er et helt eget valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, veldig lett å forstå: Du synes det er trist at folk er utro helt av egen vilje, så du prøvere å fordele skylden for at det skal virke mindre dårlig på partneren som er utro.

Eh, nei. Du får heller lese gjennom svarene mine en gang til før du prøver å pålegge meg motiver jeg ikke har. For jeg synes det er mye verre, selvfølgelig, at partneren til var/er utro. Det har jeg sagt hele tiden. Kan ikke fatte at det er så vanskelig å forstå at man kan tenke to ting i hodet samtidig.

I oslo er det mange voldtekter, grønland har tidvis vært spesielt utsatt. Likevel fortsetter damene å gå med skjørt gjennom grønland. De vet at det skjer voldtekter der fra tid til annen. Det er likevel voldtektsmannen som velger å voldta en dame, helt på egen hånd, helt av fri vilje (hvorvidt psykiske lidelser går under fri vilje er en annen sak).

En mann som velger å voldta vil jeg tro vil gjøre det uansett hvorvidt kvinner går i miniskjørt eller ikke. Kvinnen kan ikke holdes ansvarlig for en handling hun ikke byr opp til selv. Derimot, en dame som legger seg etter en mann hun vet har dame, velger å bidra til at mannen er utro. Derimot sier jeg ingenting om at mannen ikke gjør dette av egen fri vilje, men dama bidrar allikevel.

En som er i et forhold, og går på fest alene, setter seg i en posisjon der han/hun kan bli forført, det er første valget denne personen gjorde.

Andre valget er å tillate det motsatte kjønn å komme nære.

Tredje valget er å la seg bli forført.

Fjerde valget er å svike partneren, ved å følge opp forføringen med noe mer.

Det er ikke sånn at man bare havner i seng sammen med noen andre, det er et helt eget valg.

Ja, og det er jeg altså ikke uenig i.

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men bidrar ikke alle lettkledde damer til utroskap da, siden mennene kan bli tente av det og liker dem.

Hvor går grensen?

Det er IKKE tredjepart sitt ansvar å si nei til en partner i et forhold.

Tredjepart har intet ansvar ovenfor noen partner i et forhold, værre enn det er det ikke, for tredjepart er ikke en del av forholdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men bidrar ikke alle lettkledde damer til utroskap da, siden mennene kan bli tente av det og liker dem.

Hvor går grensen?

Det er IKKE tredjepart sitt ansvar å si nei til en partner i et forhold.

Tredjepart har intet ansvar ovenfor noen partner i et forhold, værre enn det er det ikke, for tredjepart er ikke en del av forholdet.

Nei. Det er ikke det jeg mener. Jeg orker ikke å kverulere mer med deg. God natt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den som sørger for at andre er utro har absolutt skyld og gjør noe galt, hvis man vet at den andre er i et forhold.

Men fortsatt mye enklere å være tredjeparten, og ikke være den som knuser en kjæreste eller må holde det skjult.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har begge parter et ansvar. Om man har seg med en gutt og vet denne gutten har en kjæreste, så mener jeg absolutt man har et ansvar. Selvsagt har hun gjort noe galt, hvorfor ellers skulle hun hatt dårlig samvittighet? Er man med på leken, må man tåle streken. Hun får tåle såpass når hun legger seg etter andres gutter.

Tja. Dette er noe svart på hvitt, er det ikke? Man kan aldri vite alles historie, og bør ikke ta for gitt at ting er så enkelt som man selv ser det i sitt sinne. Hvorfor går vi utifra at jenten vet at gutten hadde en kjæreste? Og uansett; det kan like så være at denne jenten har blitt fortalt en historie om at dette er på vei til å ende, eller like så har vært forelsket i gutten i flere jubileums år.

For meg spiller det igrunn ingen rolle hva denne jenten visste, ble fortalt eller verre er - problemet jeg finner er at man går til angrep med så lite man vet. Det burde være en lærepenge, og dét burde være noe å si unnskyld for. Hvorfor tråkke på noe man ikke kjenner til, og hvorfor sparke det til det gråter? Plukk sammen ditt eget ego først.

Lenke til kommentar

Du kan ikke endre på det. Motstand er en følelse (hvis den er nye for deg) som gjør at du kan si imot virkeligheten, nå som den er. La oss si at du er virkelig piss nå for det du gjorde og føler deg dritt og eneste du sier "Daamn.. Det skulle jeg ikke gjort", "Fy faen.. Det var dumt.. Dumme meg" osv osv. IKKE GJØR DET.. Ikke si imot din egen virkelighet.

Du skal alltid akspektere virkeligheten slik den er, om du dreit deg ut, OK!! Det går fint..

Det har skjedd og det kommer til å forbli skjedd, og ingenting å gjøre med det. Eneste måten og kanskje lette opp samvitigheten er å snakke med han og beklage for det du har gjort. Om han vil gjøre det samme får bli opp til han.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Yvonne2, kanskje jenta fant ut av det da TS forklarte det til henne? Om jeg hadde hatt meg med en jente som ikke ga noen tegn til at hun var opptatt og (ex)typen hennes hadde konfrontert meg med det etter x antall tidsenheter, ville jeg også fått dårlig samvittighet.

Angående ansvar: Jeg er enig i at om man er klar over at vedkommende har en partner, har man et visst ansvar. Men jeg mener at om det er personen med type/dame som legger an på den single parten og ikke omvendt, ligger mesteparten av ansvaret på den med kjæreste.

Da er det faktisk den utro personen som har et problem, og ansvaret ligger hos han/henne. Om jeg slår noen ihjel med en hammer, er det ingen som forsøker å kjefte opp hammeren. Hammeren er et verktøy, på lik linje med den single personen.

Lenke til kommentar

Synes det blir helt feil å tildele tredjeparten NOE skyld her jeg. X`n til TS vet at han er i ett forhold, X`n til TS vet at han ikke vil bli voldtatt av denne dama dersom han sier nei. X`n tar ett bevisst valg på å være utro.

Under hele denne kvelden hvor utroskapen fant sted kunne X`n sagt nei og ikke vært utro. Selvom en hot dame bretter seg rundt en kar hele kvelden så vet denne karen at han har dame og vet hva som er riktig å gjøre.

Man kan godt påstå at det er 2 personer som tar en avgjørelse, og det er da vitterlig ett frivillig valg fra begge, problemet er at den ene velger å svikte sin partner, den andre er bare kåt...

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

TS her. Hun visste ikke om meg til å begynne med, men så stoppet han henne og fortalte om meg, og de fortsatte, jepp. Hun har jo overhodet ingen moral. X'en min har jo klart all skyld i denne saken, det er jeg fullt klar over.

Vi hadde et veldig bra forhold til å begynne med, men det begynte å skrante da han hadde store problemer med seg selv, som jeg helst ikke vil fortelle da det er privat ifra hans side. Pluss at han var umoden, uerfaren og usikker på seg selv.

Vi har overhodet ingen kontakt nå, og jeg var kommet fint over det. Grunnen til at jeg lot dette gå ut over henne, var fordi at bruddet skjedde så brått, jeg måtte flytte ut og vi hadde absolutt ingen kontakt lenger. Jeg hadde ingen å la det gå utover, ingen å kjefte på, vennene mine fikk høre nok gråting og selvmedlidenhet som det var. Så når da alkoholen kom inn i bildet og jeg såg hun som min elskede gjennom to år hadde klådd på..lyst på.. klinte med, ja æsj, da kjente på de vonde, bitre følelsene jeg hadde etter det han hadde gjort og lot det gå ut over henne. Det hadde jeg ALDRI gjort i edru tilstand. Huff.. Men gjort er gjort. Men for å si det sånn, jeg syns verken synd i han eller henne, dette fortjente de begge to. Tror ikke de aner hvor mye de har ødelagt.

Håper bare ikke jeg får oppleve et slikt forjævlig svik igjen, det er det vondeste jeg har måtte gått igjennom noen gang, og jeg sliter med å stole på folk nå.

Lenke til kommentar

Du bør lære deg til å stole på folk igjen, hvis ikke vil du og din neste partner få det kjipt.

Du vil være sjalu hele tida og partnern vil irritere seg over det.

Jeg skjønner at du har havnet i en kjip situasjon, men kanskje det var like greit? Kanskje det er en annen fisk i havet som smaker bedre :)

Lykke til videre ihvertfall, og god helg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...