Digitalsitron Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hei. Har vært ute i naturen i sommer og tatt mange fine bilder. Noen av dem kan brukes uten redigering, men noen kunne blitt mye finere med små justeringer. Jeg har også sett på noen veldig flott redigerte landskapsbilder. De er nok i det vanskeligste laget til å starte med, men greit å ha mål. Så spørsmålet er, jeg har lært mye om redigering av portrett bilder og lurer på om noen vet om noen lignende kurs/programmer/ressurser for landskapsbilder? Eventuelt forum o.l. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Når det gjelder programvare for redigering av landskapsbilder, så duger de samme som for portrett. Du kan jukse det til med plug-ins, men det skal holde med et generelt godt program. Når det gjelder siter med ressurser, så er det verre. Jeg har begynt å lese Outdoor Photography som jeg synes har en del fornuftig å fare med. Ellers, så er det bare gå ut å ta en masse bilder, og poste de på forskjellige fora for å få feedback på de. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Ehm.. tja, de bildene du linket til var det minst like mye photoshop bruk som fotografering. Men begynne med riktig komposisjon og lyssetting er viktig. Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Ja, bildene i linken er i det meste laget. Faktisk passer bildene på din twitterprofil bedre med hva jeg ønsker å oppnå. Det meste dreier seg om endring av belysning på forskjellige deler av bildet og kanskje fjerne et element her og der. (så CS5 hadde noe man bare kan beskrive som syke muligheter der) Bruker for det beste PS cs5 og Lightroom 3, men føler ikke at jeg kan utnytte de nok til bildebehandling. Mulig at det jeg trenger er mer generell opplæring i programmene. Har brukt Total Training sine kurs for Photoshop tidligere. Om dere har råd om lignende kurs kom med det. Ellers skal jeg ta en titt på Outdoor Photography magasinet og søke opp lignende blader. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) endring av belysning på forskjellige deler av bildet sgklhglsk Vent på episk lys, ta bilete - minimalistisk redigering i etterkant. Les om HDR/Tonemaping og korleis du kan gjere dette på ein naturleg og fin måte. Har ein fin guide til dette, skal sjå om eg finn den. Endret 29. juli 2010 av Eksistensiel Lenke til kommentar
Digitalsitron Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Ser fram til det Eksistensiel. Kan vel kanskje si at mye av min inspirasjon angående bilder kommer fra Light Stalking sin blog (Hans bilder) Som dere ser bruker han ofte å redigere lyset for å få fram budskap og spenning i bildene sine. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Fortsatt på jakt, men fant denne guiden http://goodlight.us/writing/luminositymasks/luminositymasks-1.html Ikkje den eg leita etter, men virka kult. Skal prøva den sjølv no. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Sommeren er en fin tid for landskapsfotografering, selv bruker jeg de lyse månedene til å ta bilder, så kan redigeringen vente til mørke høstkvelder. Har tatt en del serie-eksponeringer for HDR i sommer, men sliter for øyeblikket med at det tonemappede resultatet enten blir flatt og livløst, eller radioaktivt. Dersom noen graver opp en god guide for slikt blir jeg takknemlig! Så over til et par tips/erfaringer: - Å senke luminansen til himmelen/blåkanalen er en fin måte å redde en litt blass himmel på. I lightroom gjøres dette ved å velge Develop->HSL->Luminance, velg "adjust luminance by dragging in photo" og juster ivei. Om effekten overdrives vil det oppstå "ghosting" rundt kanter med høy kontrast, så sjekk horisonten etterpå! - Å bruke maskering aktivt under oppskarping er viktig for å oppnå lite støy i himmel og vann, noe som kan være viktig om man skal lage store forstørrelser av bilder. Enkle og banale tips, men føler at de gir merkbar forskjell på svært kort tid! Lenke til kommentar
Inc Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Sommeren er en fin tid for landskapsfotografering, selv bruker jeg de lyse månedene til å ta bilder, så kan redigeringen vente til mørke høstkvelder. Har tatt en del serie-eksponeringer for HDR i sommer, men sliter for øyeblikket med at det tonemappede resultatet enten blir flatt og livløst, eller radioaktivt. Dersom noen graver opp en god guide for slikt blir jeg takknemlig! Så over til et par tips/erfaringer: - Å senke luminansen til himmelen/blåkanalen er en fin måte å redde en litt blass himmel på. I lightroom gjøres dette ved å velge Develop->HSL->Luminance, velg "adjust luminance by dragging in photo" og juster ivei. Om effekten overdrives vil det oppstå "ghosting" rundt kanter med høy kontrast, så sjekk horisonten etterpå! - Å bruke maskering aktivt under oppskarping er viktig for å oppnå lite støy i himmel og vann, noe som kan være viktig om man skal lage store forstørrelser av bilder. Enkle og banale tips, men føler at de gir merkbar forskjell på svært kort tid! At det blir "radioaktivt look" betyr bare at du har dradd for hardt i spakene. Området eller bilder du fanger trenger en del kontrast for at HDR skal fungere skikkelig og ikke lett å legge til i ett bildet som har for mye lys (ikke overeksponert). Spesielt ved overskyet vær i landskap, da kan det ble bli for blast som du sier. Et lite triks i photoshop er å bruke selectiv color-velg black og justere "black" spaken og white for å justere det hvite. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Bruker naturligvis kun HDR når dynamikkspennet til motivet er større enn kameraet klarer å håndtere, evt. i tilfeller der man ønsker en lys eksponering for å få mindre støy i mørke områder. Jeg justerer alltid så sort og hvitt blir plassert på sine respektive "ender" av histogrammet som første del av tonemappingen, den utfordrende delen er å få korrekt lokal kontrast i bildet. Ved å gjøre kurven brattere i enkelte områder (for høyere kontrast) må den nødvendigvis bli ganske flat i andre områder, jeg føler at det er vanskelig å få til et godt kompromiss her. En lettvint løsning, som ofte gir mer realistiske resultater er "exposure blending", dvs å hente himmelen fra en eksponering og alt annet fra en annen. Det fungerer dessverre dårlig på scener med mer kompleks tonefordeling. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Bruker naturligvis kun HDR når dynamikkspennet til motivet er større enn kameraet klarer å håndtere, evt. i tilfeller der man ønsker en lys eksponering for å få mindre støy i mørke områder. Jeg justerer alltid så sort og hvitt blir plassert på sine respektive "ender" av histogrammet som første del av tonemappingen, den utfordrende delen er å få korrekt lokal kontrast i bildet. Ved å gjøre kurven brattere i enkelte områder (for høyere kontrast) må den nødvendigvis bli ganske flat i andre områder, jeg føler at det er vanskelig å få til et godt kompromiss her. En lettvint løsning, som ofte gir mer realistiske resultater er "exposure blending", dvs å hente himmelen fra en eksponering og alt annet fra en annen. Det fungerer dessverre dårlig på scener med mer kompleks tonefordeling. Jupp men prøv blacks justering etter hovedbalansen. den har forøving ingenting med utbrent høylys eller undereksponering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå