Nutcracker Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Hvordan blir det med toll/moms ved bestilling over 200,- f.eks 1-2 tusen? (Tenkte å bestille fra www.play.com da der er billigst og sender ut gratis) Er vel ikke mulig at pakken kommer rett i postkassen uten noe mas? Har nemlig ikke bestillt fra utlandet før, og må høre fra noen med erfaring. Eller er det kanskje best å kjøpe en ting om gangen? (hvis grensen er på 200,- så blir det likevel vanskelig å kjøpe spill da uten extra kostnader) Liker ikke tanken på å betale masse ekstra i moms/toll når pakken kommer fram. Trancton: Hadde sett pris på om du kunne si noe mer om dine erfaringer fra play.com. Og Selvfølgelig all andre som har erfaringer derfra og andre utenlands butikker. Lenke til kommentar
St33l Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg har bestilt endel DVD'er derfra. Det går HELT smertefritt Du bestiller, pass på å bestille til under 200 kroner (skal du ha flere ting, så bare legg inn flere ordrer, ikke slå de sammen slik at alle er under 200), deretter går det fra 5-10 dager, så har du pakken rett i postkassa, uten mere dill dall. Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 er det gratis porto viss du bestiller for under 200,-? (så viss eg ska ha to dvd-ar så bestille eg kvar for seg?) Kva er portoen viss du bestiller fo meir? Kva er valutaen på £ for tiden? Lenke til kommentar
St33l Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 er helt gratis ja om du bestiller for under 200. Ingen frakt/toll kostnader. Vet ikke hvor mye du betaler om du er over, for jeg har aldri gjort det Bestiller bare flere ganger 8) Lenke til kommentar
Ellusion Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg bestiller stort sett alt av dvd/spill fra Play.com, både over og under 200kr. Grensa idag er ca 17 GBP - pass deg for dette da det er utrolig kjipt å betale moms og avgifter fordi sluttpakken endte på 201 kr =) På varer over 200 kr har du flere muligheter, men dette er hva jeg gjør. Bestill og betal på vanlig måte fra Play - leveringstiden vil gå noe opp da pakken stopper i tollen, så forvent ca 1-2 uker. På dette tidspunktet vil du få et brev av tollvesenet som sier du har en ufortollet pakke som venter, samt at dette brevet forteller deg om mulighetene du har. Her vil du finne et valg for "personlig fortolling" som gjøres via internett, en gratis tjeneste du må registrere deg for på tollvesenets websider (automatisk). Når du så er registrert hos tollvesenet kan du koble deg opp via en fortollingsside der du fyller ut et skjema med pris i GBP, avsender, regner ut moms osv (det meste automatisk basert på informasjonen du fikk i brevet). Når dette skjemaet er sendt på mail vil det gå en dag eller to før du får mail fra tollvesenet om at pakken er fortollet. I denne mailen ligger først et forsendelsenummer, og også momsbeløpet du må betale og hvor dette skal betales inn (ie, nettbank er fint å ha) og med hvilken KID/ID. Du har 3 uker på å betale denne "regninga" som vanlig. Kontrollnummeret du får av tollvesenet skal så sendes til posten via mail på en egen mailkonto - posten lagrer alle pakker for tollvesenet og må vite at pakken er fortollet før de kan sende deg den. Pakken kommer så i posten på vanlig måte, og en tid etterpå vil du også få en regning fra posten på "oppbevaring" av pakken - litt merkelig kanskje, men det er nå så det fungerer. Denne oppbevaringen kommer på ca 70 kr. Så der har du det, den billigste måten å gjøre det på, og enklere enn det høres ut kanskje - Moms + 70kr. På et spill eller en dvd til ca 25-30 GBP (normalt for alle nye spill og sesong serier som Futurama/Simpsons) betaler du ca 50-70 kr i moms. De andre måtene å gjøre det på er å la posten ordne med alt for deg, eller enda lage en "fortollings avtale" med dem der de alltid ordner det, men dette er fort hundrelappen dyrere. En annen ting med Play du må huske på er at de sender alle forsendelsene hver for seg - veldig greit når du bestiller 10 dvd'er under 200kr pr stk, men ikke så greit når du bestiller noen spill om gangen da du må ut med dette bevaringsgebyret til posten for hver pakke. Håper det hjalp =) Cheers Lenke til kommentar
Ellusion Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Raggi: Alle forsendendelser fra Play kommer hver for seg, uavhengig av når du bestilte dem. Hvis du bestiller 10 DVD'er i en jafs, vil du få 10 brune enkelt pakker fraktfritt i posten, med hver sin verdi. Det er ikke noen "ordre" på Play og alt håndteres som enkle bestillinger. Dette er stikk motsatt av hva de andre nettbutikkene gjør (feks Amazon som legger alt i en pakke og garanterer at det blir over 200 kr...) og derfor spesielt gunstig for norske forhold. 1 GBP = 11.74 kr for øyeblikket 17 GBP = 199.6 NOK =) For spill vil det være gunstig uansett. De aller fleste spill ligger på rundt 20-27 GBP så du kommer ikke unna momsen, men på den andre siden ser du at prisen er langt under det man finner i norge. Ta et PS2 spill til 24.99 = 293 kr. Med moms og egen fortolling sparer du fort 100-150kr på å kjøpe det i en norsk butikk. Des høyere pris over 200, des mer sparer du, så det er nok opp til enhver. La oss nå bare håpe at forslaget om å øke tollfri grensen ved kjøp over internett økes til kr 1000 går igjennom - da vil alle problemer med kjøp av spill, dvd, musikk, tileggsutstyr etc være borte =) Cheers Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Jeg bestiller stort sett alt av dvd/spill fra Play.com, både over og under 200kr. Grensa idag er ca 17 GBP - pass deg for dette da det er utrolig kjipt å betale moms og avgifter fordi sluttpakken endte på 201 kr =) På varer over 200 kr har du flere muligheter, men dette er hva jeg gjør. Bestill og betal på vanlig måte fra Play - leveringstiden vil gå noe opp da pakken stopper i tollen, så forvent ca 1-2 uker. På dette tidspunktet vil du få et brev av tollvesenet som sier du har en ufortollet pakke som venter, samt at dette brevet forteller deg om mulighetene du har. Her vil du finne et valg for "personlig fortolling" som gjøres via internett, en gratis tjeneste du må registrere deg for på tollvesenets websider (automatisk). Når du så er registrert hos tollvesenet kan du koble deg opp via en fortollingsside der du fyller ut et skjema med pris i GBP, avsender, regner ut moms osv (det meste automatisk basert på informasjonen du fikk i brevet). Når dette skjemaet er sendt på mail vil det gå en dag eller to før du får mail fra tollvesenet om at pakken er fortollet. I denne mailen ligger først et forsendelsenummer, og også momsbeløpet du må betale og hvor dette skal betales inn (ie, nettbank er fint å ha) og med hvilken KID/ID. Du har 3 uker på å betale denne "regninga" som vanlig. Kontrollnummeret du får av tollvesenet skal så sendes til posten via mail på en egen mailkonto - posten lagrer alle pakker for tollvesenet og må vite at pakken er fortollet før de kan sende deg den. Pakken kommer så i posten på vanlig måte, og en tid etterpå vil du også få en regning fra posten på "oppbevaring" av pakken - litt merkelig kanskje, men det er nå så det fungerer. Denne oppbevaringen kommer på ca 70 kr. Så der har du det, den billigste måten å gjøre det på, og enklere enn det høres ut kanskje - Moms + 70kr. På et spill eller en dvd til ca 25-30 GBP (normalt for alle nye spill og sesong serier som Futurama/Simpsons) betaler du ca 50-70 kr i moms. De andre måtene å gjøre det på er å la posten ordne med alt for deg, eller enda lage en "fortollings avtale" med dem der de alltid ordner det, men dette er fort hundrelappen dyrere. En annen ting med Play du må huske på er at de sender alle forsendelsene hver for seg - veldig greit når du bestiller 10 dvd'er under 200kr pr stk, men ikke så greit når du bestiller noen spill om gangen da du må ut med dette bevaringsgebyret til posten for hver pakke. Håper det hjalp =) Cheers Om samtlige varer er under 200kr-grensa, så går varene "rett" til posten eller hur? Lenke til kommentar
charlsen Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 har kansje tenkt å bestille SWG derifra vet noen cirka hvor mye spillet kommer på da? med moms osv? Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Momsen er ikke så gal å betale, det er postens gebyr for som er helt sykt, ligger på litt under 150kr Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg har skrytt mye av Play.com før, og vil fremdeles gjøre det. De er som skreddersydd for oss Nordmenn, og jeg tør vedde at et vanvittig antall Norske internet brukere som vet om Play.com bruker dem jevnlig. En gang bestilte jeg 6 DVD filmer samtidig. Det som skjedde var at filmene kom buntet sammen med strikk i postkassa! hehe Ikke noe problem i det hele tatt Og som andre sier, selv om du går over grensen når det gjelder spill og noen spesielle filmer / serier, blir det uansett MYE billigere enn å kjøpe det i dette svindyre landet kalt Norge (også kalt "den siste kommunist stat", og det med rette). Kjøp kjøtt, røyk og alkohol i Sverige, og filmer / spill fra England :wink: Lenke til kommentar
Nutcracker Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Så et spill til ~25£ blir til (293 + ca 70 i moms + ca 70 i toll) = 433,- Totalt. Det var ikke verst det der. Takk til alle, spesielt dere med egne "guider". PS: Er dere helt sikre på at alle produkter blir sendt i egen pakke, selv om de er drit små og billige. F.eks en GBA Advanced Protector Case til ca 5£. Hadde vært "litt" plagsomt hvis jeg f.eks hadde lagt til den til et spill/dvd til akkurat 17£ og de hadde sendt begge i en pakke. Og igjen, takk til alle! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 har handla over 40 varer hos play.com er så evig fornøyd Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Hadde vært "litt" plagsomt hvis jeg f.eks hadde lagt til den til et spill/dvd til akkurat 17£ og de hadde sendt begge i en pakke. Jeg bestiller aldri varer for over £16,00 jeg, siden kursen endrer seg. Det er noe man bør ta med i beregningen når man bestiller fra utlandet. Lenke til kommentar
Ellusion Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 - Uansett hva du bestiller, eller hvor mange ting du bestiller på en gang, vil alt sendes hver for seg. Hvis du feks bestiller 4 DVD filmer og ett spill i samme omgang vil DVD'ene komme hver for seg rett i postkassa di (3-5 dager ca), mens spillet ligger igjen hos tollvesenet og venter på hva du skal gjøre. Armalite66: 150 kr er når posten gjør fortollingsjobben for deg. Hvis du velger å fortolle selv via internett koster det rundt 70kr. Nutcracker: Alt blir sendt for seg, helt ned til den minste ting. Ikke vær redd, prøv =) Så langt siden jeg oppdaget Play har jeg kjøpt over 120 DVD'er derfra og 20-30 musikk cd'er - sjekk de spesielle tilbudene deres som dukker opp titt og ofte, der du får gode filmer til samlinga helt nede i 50 kr =) - 10-12 spill (med toll) og 5-6 serie pakker (Futurama, Simpsons, Band of Brothers etc - også med toll), helt uten problemer. Det kan trygt anbefales. Det morsomme er å se postmannen prøve å trykke alle disse brune pakkene på plass i kassa =) Cheers Lenke til kommentar
MadMan_X Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Bøker og programvare(spill)er ikke toll på ,mens klær er noe av det dummeste du kan kjøpe utenlands.(kjøpte klær for 900kr ,ble 1850 Lenke til kommentar
Znarf Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 har bestilt varer (mest musikk) fra england lenge nå og har alltid benyttet meg av denne: http://www.xe.net/ucc/ det er en currency converter som oppdateres jevnlig så du kan sjekke hva 200 nok blir i gbp rett før du bestiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå