Gå til innhold

Bensinstasjon uten bankterminal?


kreppsen

Anbefalte innlegg

Var idag innom Esso for å fylle bensin. Da jeg skulle betale så jeg at han foran meg hadde problemer med kortet, jeg prøvde også og betale men kortterminalen ville ikke lese kortet og det kom opp "lesefeil, trekk kortet på nytt" hver gang. Det hele endte med at vi gikk over og prøvde alle kortterminalene på bensinstasjonen før vi begge måtte kjøre 10 minutter inn i byen, ta ut penger, kjøre tilbake for så å betale. Hadde dette vært en butikk hadde jeg slengt fra meg varene og gått, men det er veldig vanskelig og levere tilbake bensin.

 

Det jeg lurer på er, kan man kreve at kunden skal kjøre å ta ut penger for så å komme tilbake senere?

Jeg kunne ikke få tilsendt en giro hjem for så å betale den hjemme.

 

Dette er jo fullt og helt på bensinstasjonens skuldre, og de sa at den ene av kortterminalene ikke hadde virket på lenge og at nå hadde den andre også streiket. Hadde de ordnet litt opp i sakene sine hadde dette vært ungått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Butikker er faktisk ikke lovpålagt å ta kort. Sånn sett kan man ikke si at det direkte er bensinstasjonen sin feil (selv om det er latterlig å ikke ha kortterminal som funker).

 

Med tanke på hvor ofte de sender faktura til folk som glemmer å betale er det merkelig han ble med deg til byen for å ta ut penger med en gang.

Lenke til kommentar

Trodde faktisk at de aller fleste seriøse bedrifter skal ha bankterminal. Dette var tross alt en av Norges største, og en internasjonal bedrift. I mine øyne er det å betrakte som å drive useriøst viss man ikke har fungerende bankterminal.

 

Det var 2 sommervikarer på jobb som virket rimelig hjelpesløse, og det kunne virke som om de gikk deres første uke der.

Lenke til kommentar

Da hadde jo bankterminal, men de fungerte ikke. Er en stor forskjell. Feil på datasystemer og betalingsterminaler skjer faktisk og er man i tillegg ny så er det ikke alltid man vet hvordan man skal takle situasjonen.

 

Eneste pålagte betalingsmiddelet i Norge er faktisk kontanter. Kort er noe de fleste tilbyr som en tilleggstjeneste. Men i dag er det blitt såpass vanlig at om de ikke tilbyr kort så mister de nok kunder.

Lenke til kommentar

De hadde bankterminaler, men jeg synes det er på grensen til hårreisende at man ikke fikser slikt fortest mulig i tilfelle det samme problemet skulle oppstå på den andre terminalen også. Han ene som jobbet der sa den hadde vært i ustand siden starten av sommeren.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er kontakt, eller at kortsystemet av en annen grunn ikke skulle fungere skikkelig, pleier det da ikke å komme reserveløsning?

(En papirlapp med kortnummer på, som du så må underskrive på og denne sendes banken og du blir trekt i ettertid?)

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er kontakt, eller at kortsystemet av en annen grunn ikke skulle fungere skikkelig, pleier det da ikke å komme reserveløsning?

(En papirlapp med kortnummer på, som du så må underskrive på og denne sendes banken og du blir trekt i ettertid?)

 

Slik er det lenge siden det fungerte. Ved reserveløsning i dag, lagrer terminalen opplysnigene og sender disse til BBS så fort den kommer online igjen.

 

For sikkerhetsskyld må kunden skrive under og kontrollsifre noteres, men kvitteringen sendes ikke til banken om de ikke etterlyser den.

Dette er fordi det kan i spesielle tilfeller gå flere dager før reservasjonen går i gjennom, og f.eks kunden sier at transaksjonen er ukjent.

 

Dette gjelder de nyeste bankterminalene som stort sett alle matbutikker har, så vidt jeg vet.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Reserveløsning funker uansett ikke på rene minibankkort (uten VISA-del) eller VISA Electron-kort.

Hm, dette er riktignok mange år siden, men en gang jeg skulle betale med et kort som kun var Bank-aksept og Maestro på Rema1000 og bankterminalen ikke fikk kontakt, noterte de bare noe informasjon fra kortet og så var det greit, tror ikke jeg måtte signere engang.

 

Edit: Antar at stasjonen ikke har giddet å lære opp sommervikarene sine.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

De hadde bankterminaler, men jeg synes det er på grensen til hårreisende at man ikke fikser slikt fortest mulig i tilfelle det samme problemet skulle oppstå på den andre terminalen også. Han ene som jobbet der sa den hadde vært i ustand siden starten av sommeren.

Om det er sant at bankterminalen faktisk ikke har fungert siden starte av sommeren så er eg enig i at det er hårreisende. Men misfornøyde ansatte(eller ansatte generelt for den del) kan ha en tendens til å misforstå eller overdrive sannheten litt. Det kan være at de har hatt problemer med den siden starten på sommeren, og at den da bare virker av og til, og at leverandøren ikke har klart å løse problemet. Kanskje linja er ustabil? Det er mye som kan være årsaken og du skal ikke se bort i fra at det du har hørt kanskje er en litt overdreven eller feiltolket versjon av sannheten.

Lenke til kommentar

Uansett, det eneste du kan kreve å betale med er altså kontanter. Ingen kan nekte deg å betale med kontanter (dog kan de nekte å gi deg veksel tilbake, f. eks. under vekterstreik, og dermed anbefale deg å bruke kort), men det er ikke akkurat veldig bra for butikken at de ikke har fungerende kort. Kun rundt 10-20% av omsetning på bensinstasjoner er kontant, typisk. Det betyr at 80-90% av kundene drar derifra (mer eller mindre) misfornøyd, og svært mange av dem vil begynne å bruke en annen butikk/bensinstasjon.

 

Men dette er uansett ikke relevant. De kan kreve å få betalt selv om deres tekniske løsninger fungerer. Selvfølgelig kan de det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...