Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har byttet fra cipralex til zoloft. Opplever tilbakegang på ormådene hvor cipralex hjalp - trenger andres erfaringer

gerrardo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utifra hva du poster så bør du egentlig hoppe over ølen i dag og vurdere en tur ned på legevakta.

Føler at du sliter grundig og alkoholen er sannsynligvis det siste du bør ha i deg i en slik situasjon.

Cipralexen bør du uansett ha i deg inntill legen sier det motsatte, dog så bør man uansett også vurdere andre tiltak enn kun medikamenter, en god psykolog kan faktisk i noen tilfeller være en langt bedre hjelp en noen piller som ikke alltids virker som de burde.

Uansett så bør flere alternativer testes ut, men nå som du først har startet på et opplegg må du gi det tid før du bytter.

Er personlig assistent til ei som går på antidepresiva (mener det er Zyploxone , litt usikker i farta da jeg ikke gir henne medisinen personlig, men hun byttet fra en annen medisin på D tidlig (diazepam derivat eller noe i den dur) ) og resultatene hennes kom ikke før etter en stund. Man kan risikere å få en "down" men det er litt lettere å takkle denne om du er bevist på at den kommer.

Lenke til kommentar

Her var det mye hjelp å få :roll:

Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på

- er det farligere å drikke når man går på zoloft enn cipralex?

Skal ta meg noen pils med en kompis i morgen var planen, derfor spør jeg.

Det er neppe noen her som kan fortelle deg stort mer enn det som står i Felleskatalogen osv. All slik info finner du på nett, http://www.felleskatalogen.no og http://www.legemiddelhandboka.no/xml/

Ingen av oss kan fortelle deg hva som er best for deg og hvilke medisiner du bør gå på. Det virker som om du ikke klarer å la være å lure på det. Du bør nok bare bruke Zoloft slik legen din har sagt, over tid, så merker du selv hva som funker best. Det er stor forskjell på hvor god peiling allmennleger har på psykiatri, så om du kan, bør du helst snakke med en psykiater.

Noen får kjempegod effekt av en medisin, andre får bare bivirkninger eller ingen effekt. Det vet man ikke før man har prøvd dem. Pust med magen og prøv å ikke gruble for mye over medisinene du får og hvordan de virker. Du finner i alle fall ikke ut av det hvis du hopper fram og tilbake mellom forskjellige medisiner annenhver dag. Du må bruke dem jevnlig over tid.

Du finner fort ut om medisinen ikke funker med alkohol... jeg har brukt Efexor (venlafaxin) en stund, og de første par ukene ble jeg fort ganske susete og fjern av et par pils. Men det ga seg, og nå merker jeg ingen forskjell.

Endret av bonkytonk
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Jeg skjønner hva du mener, med at jeg burde kutte ut ølen i dag, men nå har jeg startet på en.. Er ikke sånn at jeg skal drikke meg full liksom, bare kose meg : )

Men har du lest alt jeg har skrevet her?

Er egentlig cipralex jeg bruker, og den hjelper egentlig veldig bra.

Så hvis jeg står over zoloften i dag, og starter på cipralex bare 10mg igjen i morgen, så skulle vell ikke det gjøre noe?

Lenke til kommentar

Da roter du veldig med medisinene , og siden jeg ikke er legepersonal så anbefaler jeg at du ringer legevakta og stiller spørsmålet der direkte, da kan du få et bra og godt svar som du BØR følge ;-)

Uansett så tror jeg det er viktig for deg som bonkytonk sier , pust med magen og ta det rolig og ikke tenk så mye akkurat nå , det vil nok ordne seg etter hvert.

Lenke til kommentar

Derfor mange av oss er her, fordi vi liker å dele meninger og kanskje være til hjelp for noen som har behov for det på en eller annen måte :)

Personlig poster jeg for det meste i Hardware delen, men innimellom tar jeg en titt på siste poster.

Du får gi litt tilbakemelding når du har prata med fagpersonell da, stikker innom denne tråden senere i kveld og følger med på hvordan det går med deg etter jeg har vært og trena litt.

Lenke til kommentar

Men sleit også veldig mye med tvangslidelse, men når jeg tenker meg om, som jeg har gjort i hele kveld/natt, så har det jo også hjulpet sykt mye der. For før så kom tankene trengendes på i hodet mitt heletiden, jeg klarte ikke slutte tenke på de. Men i dag, de kommer fortsatt, tankene, ganske ofte også, det er bedre, mye bedre, men de kommer fortsatt. Kanskje det er jeg som har jobbet for dårlig med meg selv, og trodd at tablettene skal løse alt?

Gerrardo, du har de siste månedene startet mange tråder der du ber om konkrete råd angående usedvanlig detaljerte sider ved din medikamentbruk. Og du ender gjennomgående opp med samme svar: du må ta dette opp med legen din, for ingen på et anonymt forum kan svare deg. Det rådet har du fått av meg, og av mange andre.

Jeg tror at din stadig insistering etter svar og appell om hjelp er et utslag av sykdommen din. Det du her viser for oss, er din tvangspregede opptatthet av detaljer og at du har store vansker med å være alminnelig sikker på de valg du hatt. Dette er - som du sikkert vet - svært vanlig ved tvangslidelse. Sitatet over kan være et eksempel på tvangsgrublingen din.

Nå må du ta sykdommen din på alvor, og komme deg i en behandling som hjelper deg. Som du har blitt fortalt mange ganger, så er det psykologbehandling - aller helst kognitiv terapi - du trenger.

Med hisen

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar
Gjest erfaren

Hei. Har i mange mnd brukt cipralex 20mg mot angst og tvangstanker.

Dette har fungert ganske så bra mot angsten, men føler at det henger igjen mye på tvangen. Jeg var hos legen og bytta over til zoloft.

Har brukt dette nå i et par uker. Føler kanskje at tvangen allerede er bedre, men sosial angst er nå sterkt tilbake. Er nå oppe i 100mg.

Er det sånn at jeg må velge enten,eller?

Vet ikke hva jeg skal gjøre!

Håper virkelig noen kan hjelpe!

Du kunne prøvd testosteron dersom du var en mann og du hadde for lite av det. Ofte starter psykologer med veldig enkle problemstillinger og lager noe veldig komplisert ut av fordi de vil relatere dine symtomer til diagnoser istedenfor å se på de større tingene i livet ditt. Antageligvis har du en overordnet situasjon som skaper stress og eksponerer sårbarhet du har. Istedenfor å bøte på det med SSRI må du se på og tilpasse den større situasjonen. Det neste de kommer til å gjøre om zoloft ikke virker er å tilby deg seroquel. Si nei. Testosteron hadde slått ut stresset fordi det hadde inaktivert kortisol og samtidig tatt seg av den sosiale angsten din. Det beste var om du gjorde større forandringer som å skifte miljø.

Lenke til kommentar
Gjest erfaren

SSRI reduserer testosteron og dopamin i kroppen din og hvis lite testosteron var problemet ditt til å begynne med vil du antageligvis oppleve en stor forskjell om du tar testosteron og etterhvert trapper ned SSRI. Det er mange i USA som har fått SSRI over lang tid før de oppdaget at problemet var lite testosteron. Fordi du er på en veldig høy dose må det trappes ned forsiktig. Testosteron vil virke svakt sentralstimulerende gi deg økt dopamin samtidig som mengden serotonin reduseres. Du vil oppleve økt sosial energi, fokus og også en sterkere kritisk sans. Det blir lettere for deg å oppsøke det sosiale selskap du ønsker fordi du har lyst. Det er heller ikke slik som med SSRI at du begynner å like folk du egentlig ikke liker. Det er forskjellige måter å måle testosteron på. En test som måler det totale nivået vil ha grenseverdiene 8-35 for en mann. Du vil kunne ha en effekt om du har under 15 og behandlingen bør få deg opp til mellom 24-28. I slutten av puberteten kan du ha helt opp mot 35. Det er ikke farlig. Det er så mange sure gamle menn som går rundt og klager. Egentlig burde de hatt testosteron slik at de kunne holde kjeft. Å gi dem SSRI er helt meningsløst når de kunne følt seg som nye menn med testosteron.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Veronica

Heisann..

Jeg også har byttet fra cipralex til zoloft, fordi jeg ammer å hun mente at soloft skulle vere bedre da..

Begynte på dem i går og da snappet jeg til alle og alt.. særlig kjæresten min ..

Uansett hva han sa så klikket jeg nesten .. Er dette normalt ???

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt jeg.. Men det hørtes ikke særlig logisk ut..

Du gikk rett over fra cipralex til zoloft?

Da har jo ikke zoloften fått tid til å virke i kroppen ennå, da har du jo fortsatt cipralex i blodet..

Kanskje placebo? :hmm:

Jeg er forøvrig tilbake på cipralex :love:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

jeg gikk på cipralex en stund,og det forverret alt av depresjoner osv,men det er så klart forskjellig fra person til person,men de fleste jeg har snakket med som går på cipralex syns ikke det funker som det skal.

en ting som er VIKTIG,er kombinasjonen av alkohol og slike tabletter..drikk med måte og ikke sterke ting.

når jeg drakk altfor mye sist gang,fikk jeg altfor høyt blodtrykk og besvimte tvers på baderommet.

jeg skal selv begynne på zoloft nå,men det tar som regel 4-8 uker før du vil merke noen endringer.

for du har fortsatt stoffet fra cipralex i blodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...