Gå til innhold

Vil ha et beist av en PC.

Anbefalte innlegg

tipper at det koster dem mindre en tieren og produsere en win xp.

Win xp er overprisa.

En sum av 3-400 kroner hadde vært en grei pris.

Joda er enig med deg i det, men de leker jo ikke butikk. Så å betale ca 1500kr for winxp pro er da ikke så ille. Ca 1500kr for oem engelsk winxp pro og ca 1000 for home oem.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jeg tilbake fra ferien og er noen tusenlapper fattigere, så jeg måtte spare inn litt på oppsettet.

Leste et review der det gikk frem at ytelses forskjellen mellom en P4 2,4GHz PC800 og XP 2800+ ikke var så stor. Ble faktisk ganske overrasket over hvor bra P4 2,4GHz PC800 yter!

Det sammenlagt med hvor stressende det hørtes ut bygge en AMD maskin til arbeid når jeg ikke har gjort det før gjorde at jeg valgte Intel.

Men jeg har planer om å bygge en "leke-maskin" når jeg får råd, og da kommer jeg nok til å velge et AMD basert system. Kommer nok til å ligne ganske mye på oppsettet Slabbedasken foreslo, men forhåpentligvis litt billigere.

Har bestillt følgende fra komplett:

[*]Asus P4P800 Deluxe

[*]P4 2,4GHz PC800 boxed

[*]2 x TwinMOS PC3200 512MB CL2

[*]2 x Barracuda 80GB S-ATA

[*]Abit Siluro Geforce4 Ti4200 64MB

[*]Samsung CD-brenner IDE 52x/24x/52x/16x , sort

[*]Sony diskettstasjon, sort

[*]Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort m/350W

[*]Labtec Mus Optical Mouse PS/2

[*]Keytronic Tastatur KT1000 Sort PS/2

[*]XP Home OEM norsk

[*]Totalt m/frakt: kr. 11´330,-

Har tenkt å bytte ut kabinettet med et sort Lian-Li kabinett når jeg får råd, oppgradere til en 3GHz CPU etterhvert, kjøpe en 17" LCD til å ha ved siden av 19" CRTen min og kanskje slenge inn to 512MB brikker til. (Men det kan jo være jeg går rett på et "Prescott" eller Athlon 64 system istedenfor innen den tid.)

Håper skjermkortet er bra og at det ikke kommer i konflikt med lydkort og sånn. De hadde demobrukt kort på komplett til en billig penge, og siden det hadde dobbelt så mye RAM som og støttet to skjermer tenkte jeg det var lurt. Noen erfaringer med det?

Glemte selvsagt å bestille strømkabler til SATA diskene, så det må jeg løpe ned å til byen for å kjøpe. Men ellers gleder jeg meg stort til å sette sammen vidunderet! :D

Takker og bukker for all god hjelp og råd.

Lenke til kommentar

Jeg så en test der de testen denne teorien og forskjellen mellom en p4 3,0 ghz 800 mhz fsb og en amd xp3000+ var ingenting, og amd er ikke en problem prosessor den er dønn stabil akkurat som p4.

p4 systemet er mye dyrere...er det verdt de ekstra tusenlappene?

Ikke for å være slem og ond og Intel bruker og jeg prøver heller ikke å starte en amd vs intel diskusjon, jeg bare legger fakta på bordet,(hvem slår hvem i ramtestene på pcmark? og for ikke å nevne sisoft sandra,) , MEN:

Slik jeg ser det så har Intel mye raskere båndbredde når det kommer til lyd streaming osv som jeg vil tro trenger heller raskere båndbredde enn aggressive instillinger, derfor brukes jo for det meste intel i servere, det som også muligens (hvis programmene dine støtter det) vil utgjøre endel bedre er bw på ram med HT enabled! og hey, alle sammen, skulle han ikke ha et beist til streaming o.l da kreves high end for det meste og ikke oc egenskaper, eller tar jeg feil?

Correct me if I'm wrong :yes:

Lære av dine feil ikke sant :)

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor folk gir 1500 kr for win xp pro. Kjører en kopi av xp, den fungerer akkurat like bra som vanlig xp og jeg 2000 på dette. Ikke et eneste windows er egentlig verdt 1500 kr synes jeg. skaff deg en kopi og bruk de resterende 1500 på fetere hardware eller kjøp deg noen kasser pils :wink:

Om ingen hadde kjøpt windows ville ikke microsoft eksistert.

Den dagen micro$oft går konkurs skal jeg gi 500000 kr til alle på dette forumet. Ikke tro at jeg liker dem, de kan gjerne gå konkurs for meg, tenk dere en verden dominert av mac og linux :D *sikle*

Lenke til kommentar

Apropos XP, jeg har sikkelig problemer med å installere på overnevnte oppsett. Har fått en rekke error meldinger og tre bsoder når jeg har forsøkt. Først var det booting fra CD som var problemet, så var det formateringen av HD og så var det masse ødelagte sys filer på disken, deriblandt cdrom.sys og isapnp.sys :???:

Har for øyeblikket bare satt i en HD fordi jeg mangler 2,5" -> 3,5" skinner, så jeg kan jo godt bytte ut disken som står i med den jeg har liggende, men er ikke så lysten på det før jeg vet hva problemet er.

Har satt HD´n på SATA 1 og CD brenner som master på IDE 1 på HK.

Noen som kan hjelpe? Skjønner liksom ikke helt hvor problemet sitter. :shrug:

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor folk gir 1500 kr for win xp pro. Kjører en kopi av xp, den fungerer akkurat like bra som vanlig xp og jeg 2000 på dette. Ikke et eneste windows er egentlig verdt 1500 kr synes jeg. skaff deg en kopi og bruk de resterende 1500 på fetere hardware eller kjøp deg noen kasser pils :wink:

For den kommentaren der burde adminsa banna deg fra Forumet.

Windows er jo et operativsystem laget av microsoft. Hvis du vil ha et "STJÅLET" copi av WinXp verse god. Men du trenger ikke å oppfordre andre til å gjøre det samme. Jeg synes det er bra at han kjøper WinXP og ikke copierer det. Du burde egentlig skamme deg Trumic. :grumpy:

Lenke til kommentar
Har pratet litt med noen forskjellige folk som driver profft med musikk i løpet av dagen om AMD vs. Intel til lydredigeringsmaskin. Alle bifaller AMD, men jeg fikk noen advarsler. Sånn som at jeg måtte laste ned nyeste biosen med alarm slik at maskina skrus av når den når en viss terskel for å unngå overopphetning.

Dette har AMD fikset på for lenge siden. Alle hovedkort for AMD som selges i dag har støtte for å skru av PC'en dersom CPU blir for varm.

Det sammenlagt med hvor stressende det hørtes ut bygge en AMD maskin til arbeid når jeg ikke har gjort det før gjorde at jeg valgte Intel.

Stressende å bygge AMD maskin? Det er faktisk like stressende å bygge en Intel P4 maskin... Eneste jeg kan tenke på er at det er lettere å knuse kjernen på en AMD prosessor, men er man forsiktig så skal det noe til for å klare det. :)

Lenke til kommentar

Det du leter etter er følgende:

Intel system. Vil du ikke ha det er eneste utvei Apple !!

AMD fungerer IKKE i et profesjonelt studio pr. dags dato.

Og slik er det desverre bare! (synd)

Rack kabinett er ok så lenge du har en god vifte som "suger" luften ut.

Papst 3412NGH 3000RPM 94 m³/time 36 db(A) Og husk at velger du en god CPUkjøler som feks. Thermalright SLK 900 eller Zalman CNPS7000CU så pass på at kabinettet er høyt nok og at kjøleren passer til hovedkortet.

Pass også på å ikke sett racket oppå andre 19" som avgir MYE varme!

Videre velger du Windows 2000 fordi dette er mer stabilt en XP til lydproduksjon. Det er også svært mye enklere å få tak i drivere til dette OS'et

Når du kar gjort dette laster du ned denne:

http://www.tascam.com/products/computer_re...XP_Optimize.pdf

Dette er din BIBEL fra nå av og SKAL leses FØR oppsett!! Du skal kunne den utenatt og må ALDRI svikte den!!!!!!!

Du får ikke fancy animerte menyer! Du får heller ikke skygger og dill. Du får et stabilt PROFFESJONELT lydstudio på PC.

Gjør du noe annet gjør du noe dumt!!

Lars.

Lenke til kommentar

Hmmmm!

2 x TwinMOS PC3200 512MB CL2

Burde ha valgt TwinMos med winbond brikker (mer stabilt!!)

2 x Barracuda 80GB S-ATA

Ikke mye å hente på S-ATA enda! Raptor var et bedre valg!

Pass også på å lese manualen GODT for med sata disker blir

konfigen Ånkli artig!!

Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort m/350W

Skranglekasse med elendig strømforsyning! (ustabilt!)

XP Home OEM norsk

Please DuDe.... Æhhh XP Home uff ...

Men OK... Leser du BIBELEN ser du muligens lyset snart!!

Hilsen:

Blind og døv!

Lars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...