Gå til innhold

Vil ha et beist av en PC.

Anbefalte innlegg

Er dette oppsettet godkjent? Skal bruke maskina til harddiskrecording og ganske heftige mixer.

[*]Asus P4C800 kr. 1´664,-

[*]P4 2,4GHz PC800 boxed kr. 1´819,-

[*]TwinMOS 512MB PC3200 kr. 800,-

[*]Raptor 36,7GB kr. 1´542,-

[*]Sapphire Radeon 7000 32MB SD-RAM kr. 287,-

[*]Asus CRW5224A,sort kr. 472,-

[*]Sony diskettstajon, sort kr. 137,-

[*]Chieftec 19" 4U UNC-410B 340W-ATX, sort kr. 1´997,-

[*]Chieftec tråløst tastatur med mus, sort kr. 319,-

[*]Windows XP Pro OEM, norsk kr. 1´502,-

kr. 12´881,-

Planen er å oppgradere skjermkoret til et Matrox Millenium P750 64MB Dual Head etterhvert når jeg får råd, og å kjøpe et Tekram 1394 firewire kontroller kort til kr. 323,-

Hvor mye støy kommer denne maskina til å generere? Har aldri bygd i rack før, så jeg har ikke peiling.

Bør jeg heller gå for et Dragon Midi kabinett med støydempende matter? Eller må jeg rett og slett ofre Raptor diskene og gå får Barracuda diskene istedenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke så galt ut det der, men ja du bør skaffe et heftigere skjermkort. :) Hvordan kommer du til kr. 12,881,- ? Når jeg legger sammen får jeg 10,539,- . :-? Hva slag psu sitter det i Chieftec 19» 4U UNC-410B 340W-ATX. Det kan være en støyende sak. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt meg unna Chieftec tastaturet og musa. En kompis av meg har det, og det er ikke no bra. musa virker ikke som den skal og det lagger litt. Ville heller gått for Logitech :)

Hva slags harddisk recording er det snakk om? video eller? Trur at du trenger en større disk da... Kanskje mer Ram? :) Eller Dual channel? Vet ikke om det hovedkortet støtter det da.. Men jeg får sikkert høre... :p

Lenke til kommentar

Om du skal ha et "beist" av en pc ville jeg gått for en AMD XP2800+ eller no...den er billigere tror jeg (om ikke XP2500+ hadde vært noe den er ihvertfal veldig billig)

Skjermkortet du har valg (sorry å måtte si det) er helt utdatert,,,jeg trodde ikke det fantes lengre og må være det aller første kortet radeon noen gang må ha kommet ut med :roll:

Og harddisekn...rask ja, men det er veldig lite forskjell på på den og en "vanlig" harddisk dessuten blir 36 gb litt i knappeste laget blir det ikke?

Det jeg ville gjort var å skaffe meg en AMD XP2500+ cpu, da sparer du minst en tusing i forhold til p4 prosessoren så kan du heller legge de til et bedre skjermkort å kjøpe Radeon 9500 pro

HK: Asus A7N8X DELUXE...det er noen hundrelapper billigere enn p4 hovedkortet du har valgt.

Det er sant at en raptor disk kommer til å bråke litt ja, og jeg tror erlig talt ikke du vil merke noen forskjell mellom en Barracuda disc og den raptor discen du har valgt, og du får minst 120 gb for samme prisen som for den raptor discen du har.

Harddisken ville jeg byttet ut med en vanlig 120 gb harddisk da får du mye plass om du ikke absolutt SKAL ha raptor disken da :wink:

Jeg kan forresten annbefale Segate Barracuda sine :wink:

Dualchannel er jo alltid gøy å ha, men det er ikek så veldig stor forskjell...du får et par prosent bedre ytelse, men om du skal ha det så må du ha enten 2x256 mb brikekr eller 2x512, men Twinmos er bra (med winbond er bedre)

Lenke til kommentar

oppsett: (Prisene er hentet hos mpx) www.mpx.no

cpu: AMD Athlon XP2500+ 1.83GHz 775 kr

HK: Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD (force2) 1 087 kr

ram: TwinMOS 512MB PC3200 DDR Winbond 806 kr

skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128 mb 1690 kr

Harddisk: Seagate 120GB Barracuda 7200.7 Harddisk 1017 kr

Cd/disk:sony 52x cd-rom + sony floddy diskettstasjon: 377 kr

Operativsystem: Windows XP pro 1471 kr

Tast/mus: Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical - Trådløs tastatur/optisk mus, USB/PS2 589 kr

Tilsammen: 7812 kr + frakt (200?)

For 2000 kr får du et Thermlake Xaser 3 alu kabinett ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=V2000A) + strømforsyning som du sikkert finner selv. Skal helst være over 300 w

Dette kabinettet har 7 innebygde vifter som sørger for god kjøling, men det kommer ann på di nsmak da :wink:

Som du ser her har du et komplett sett til under 10 000 kr som MINST er like bra som det du har sotte opp, og hovedkortet har integrert nettverkskort og dolby surround lydkort fra nvidia.

Her sparer du ikke bare penger men får et mye bedre system ihvertfal i mine øyne :yes:

AMD XP2500+ tillsvarer en 2,5 ghz p4, så ikke la mhz`en lure deg :wink:

Hiver du inn en 550 kr ekstra får du Dette høyttalersystemet so mkomemr godt med :wink:

Lenke til kommentar

Takk for masse gode svar.

Hvordan kommer du til kr. 12,881,- ? Når jeg legger sammen får jeg 10,539,- . :-?  

Jeg var veldig trøtt da jeg skrev dette og glemte selvsagt å si at jeg skulle ha to 512MB brikker (dual channel) og to Raptor disker (ikke i raid.) Og da skulle prisen bli 12´881,- hvilket er så høyt jeg er villig til å gå i pris.

Grunnen til at jeg har sattt opp Raptor diskene er at de virker som "SCSI-light". De kjører på 10´000RPM og har 5,7 ms søketid mens Barracuda diskene har 8,5 ms og kjører på 7´200RPM. Ikke dårlig noen av delene, men jeg har uansett tenkt å supplere med firewire disker, derfor vil jeg kjøpe firewire kontroller etterhvert.

Her er en link til kabinettet. Det jeg lurte mest på var støynivå på rack vs. vanlig kabinett, og hvor god kjøling det er i forhold til vanlige kabinetter.

Som jeg sa har jeg tenkt å oppgradere skjermkortet til et Matrox Millenium P750 når jeg får råd. Derfor har jeg valgt Radeon 7000 kortet inntil videre. Bare jeg får bilde på skjermen og skjermkortet ikke spiser opp det jeg har av RAM er jeg egentlig fornøyd. Er det fremdeles et dumt valg?

Jeg har et ATi Rage 8MB SD-RAM kort jeg evt. kan bytte det ut mot. :lol:

Maskina skal bare brukes til lydredigering og mixing av lyd, ikke spill. En heftig CPU er et "must" og jeg har derfor vurdert AMD, men er litt bekymret for temperaturen i kabinettet. Særlig sammen med Raptor diskene i.o.m. at de kjører på 10´000RPM.

Hørte at en her inne på forumet sa at AMD er like bra som P4 på spill, men er dårligere på videoredigering osv. Stemmer dette? Hvordan er det med stabiliteten på AMD i forhold til Intel? Vet at mange valgte AMD til lyd for to år siden, men nå har veldig mange ihuga AMD fans gått over til Intel pga. at det var ganske ustabilt i forhold til lydbearbeiding. Hvordan vil en AMD CPU trives i 19" kabinettet jeg har sett ut? Har forøvrig også hørt at AMD er bedre på flyttall og derfor er bedre til lydredigering fordi det er det er det effekter bruker. Stemmer dette?

Hvordan er det med boxed CPUene til AMD? Er viftene okey? Er det goop på dem, eller må man kjøpe i tillegg?

Jeg har et EMI 2|6 lydkort og Alesis MK2 Aktive høytalere, så lyd er ikke noe jeg trenger å ha med i regnestykket.

Det ble en lang post, men jeg håper dere gadd å lese alt.

Lenke til kommentar

Jeg vilel heller gått for et Geforce MX 440 kort istede da det fpr du vel for rundt 400 kr og har 64 mb ddr ram og er ikke så verst (mye bedre enn radeon 7000 ihvertfal)

Jeg tror ikke forskjellen mellom p4 og amd er noe nevneverdig stor, dessuten får du en amd prosessor til godt under halve prisen og jeg tror ytelse er minst den samme om ikke bedre :roll:

vilel ikke valgt boxed, ville sett etter en kjøleribbe hos en av disse 3 butikkene:

www.microplex.no

www.3dfxcool.no

www.netconnection.no

goop/pasta følger med av og til med ribbene, men om ikke er det lurt og ha.

Ha også en god vifte som takler prosessoren.....

Forskjellene på raptor diskene og de vanlige IDE diskene er 2,1 ms....og det er ikek mye....om det er merkbart mht lyd vet ikke jeg ,men det er opp til deg hva du vil ha :wink:

Lenke til kommentar

Virker som du skal drive med lyd/mixing? Da vil jeg anbefale deg et p4 system, og et heftig lydkort. Skjermkortet slabbedasken anbefalte (g4mx440) er et greit alternativ for en billig penge. Hvorfor ikke kjøpe et hovedkort som har innebyd firewire med en gang? Så slipper du å tenke på det. Ellers er også raid en god ting om du først skal ha rask disk ytelse. Kjøp de to super diskene og sett dem i raid0 så blir det bra.

Lenke til kommentar

Radeon 7000 er et helt OK kort, dersom maskinen _ikke_ skal brukes til spill. Hadde selv et slikt før jeg kjøpte Radeon 8500. Jeg er også ganske sikker på at 2D på det radeon kortet er bedre enn 2D på de billigste NVidia kortene, hvertfall de jeg har sett av diverse MX kort.

Utover det er en P4 løsning ganske bankers mht ytelse og stabilitet, kjøleren og viften er greie å montere på HK og du trenger ikke å bekymre deg for varme etterpå, dvs det er min oppfatning og erfaring. AMD systemer har en tendens til å være mer problemaktige mht til varme, det er min bitre erfaring hvertfall. Ellers er vel ytelse og stabilitet relativt likt dersom du setter opp systemet riktig, med drivere etc(men tror også Intel er mindre sensitivt mht dette). Dere må også huske at P4 med 800 FSB yter bedre enn 400/533 utgavene, slik at 2.4ern vil nok tilsvare en 2500+ i ytelse, utover det kan jo begge CPUene overklokkes, men det er det kanskje ikke noe poeng med for lydgreier.

Som de fleste her sier, en raskere litt større HD kan nok være en ide, selv lydspor tar ganske stor plass, og da kan de være greit å ha en plass å lagre dem hvertfall(f.eks en stor HD utenom)

Lenke til kommentar
Skjermkortet du har valg (sorry å måtte si det) er helt utdatert,,,jeg trodde ikke det fantes lengre og må være det aller første kortet radeon noen gang må ha kommet ut med :roll:

Hvorfor det?

Til hans bruk trenger man ikke no bedre kort.

Har selv et Radeon 7500 kort i "video-avspiller" maskinen min som jeg har kobla til tv'en. Det kortet slår tv-ut kvaliteten til alle Geforce kortene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Må si til alle alle de som sier at AMD sliter med dårlig ytelse, stabilitet og mye varme er bare fulle av vås. Et AMD system med et nForce2 hk og en grei kjøler til 200-300kr er kjølig nok, stabilt og støyer lite! :grumpy:

Er ikke meningen å dra igang en AMD vs Intel diskusjon, men vil bare få fram at AMD ikke er så dårlig som mange her skal ha det til!

Lenke til kommentar

Har pratet litt med noen forskjellige folk som driver profft med musikk i løpet av dagen om AMD vs. Intel til lydredigeringsmaskin. Alle bifaller AMD, men jeg fikk noen advarsler. Sånn som at jeg måtte laste ned nyeste biosen med alarm slik at maskina skrus av når den når en viss terskel for å unngå overopphetning.

Ellers har jeg hørt at det er en del kompabilitetsproblemer mellom AMD og diverse lydkort, og at jeg derfor må prøve å få butikken til å ta tilbake HK og CPU hvis det ikke funker. Vedkommende som sa dette hadde til og med fått problemer med det innebygde lydkortet på HKet på en maskin han bygde nå nylig(!) Det har visst å gjøre med ASIO driverne, og de må man jo ha.

Jeg fikk også mer eller mindre beskjed om å gå til anskaffelse av et TC Powercore eller Mackie UAD-1 kort hvis jeg valgte AMD til henholdsvis kr. 8´990,- og kr. 7´989,-!! :o Plutselig ble det ekstremt dyrt med AMD. Jeg vil gjerne ha et ekstre DSP kort men har jo absolutt ikke råd til ett.

De gamle Matrox G kortene er visst bedre (til AMD?) enn nye, fordi nyere kort lett kommer i konflikt med lydkortene. Så da går jeg nok for et Matrox G550 kort med en gang i.o.m. at det er billigere enn Matrox P750.

Jeg vil gjerne oppfordre folk til å dele erfaringer når det gjelder rack kabinetter hvis det er noen som har det. Er veldig nysgjerrig. :D

Sist men ikke minst. Er XP det beste OSet til mitt bruk eller bør jeg heller velge 2000?

2000 støtter vel ikke firewire gjør det vel?

Nå drar jeg på ferie, men foreløpig er alternativene da altså:

[*]Asus P4P800 Deluxe kr. 1´395,-

[*]P4 2,4GHz PC800 boxed kr. 1´819,-

[*]2 x TwinMOS PC3200 512MB m/Winbond á kr. 955,- = kr.1´910,-

[*]2 x Barracuda 80GB S-ATA á kr. 1´178,- = kr. 2´356,-

[*]Matrox Millenium G550 32MB Dual Head kr. 996,-

[*]Asus 52x/24x/52x CRW5224A, sort kr. 472,-

[*]Sony diskettstasjon, sort kr. 137,-

[*]Chieftec 19" 4U 340W rack kabinett, sort kr. 1´997,-

[*]Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical, tastatur og mus kr. 582,-

[*]XP Pro OEM norsk kr. 1´502,-

[*]Totalt: kr. 13´166,-

Evt. samme oppsett med

[*]Asus A7N8X Deluxe 1`087,-

[*]XP 2800+ "Barthon" 1´495,-

[*]Volcano 7+ 315,-

[*]Arctic Silver 3 48,-

[*]Totalt: kr. 12´897,-

Har tenkt å kjøpe/bestille maskina når jeg kommer hjem om en ukes tid. Så det er bare å poste kommentarer og diskutere litt frem og tilbake frem til da. :)

Lenke til kommentar
Radeon 7000 er et helt OK kort, dersom maskinen _ikke_ skal brukes til spill. Hadde selv et slikt før jeg kjøpte Radeon 8500. Jeg er også ganske sikker på at 2D på det radeon kortet er bedre enn 2D på de billigste NVidia kortene, hvertfall de jeg har sett av diverse MX kort.

Utover det er en P4 løsning ganske bankers mht ytelse og stabilitet, kjøleren og viften er greie å montere på HK og du trenger ikke å bekymre deg for varme etterpå, dvs det er min oppfatning og erfaring. AMD systemer har en tendens til å være mer problemaktige mht til varme, det er min bitre erfaring hvertfall. Ellers er vel ytelse og stabilitet relativt likt dersom du setter opp systemet riktig, med drivere etc(men tror også Intel er mindre sensitivt mht dette). Dere må også huske at P4 med 800 FSB yter bedre enn 400/533 utgavene, slik at 2.4ern vil nok tilsvare en 2500+ i ytelse, utover det kan jo begge CPUene overklokkes, men det er det kanskje ikke noe poeng med for lydgreier.

Som de fleste her sier, en raskere litt større HD kan nok være en ide, selv lydspor tar ganske stor plass, og da kan de være greit å ha en plass å lagre dem hvertfall(f.eks en stor HD utenom)

Jeg så en test der de testen denne teorien og forskjellen mellom en p4 3,0 ghz 800 mhz fsb og en amd xp3000+ var ingenting, og amd er ikke en problem prosessor den er dønn stabil akkurat som p4.

p4 systemet er mye dyrere...er det verdt de ekstra tusenlappene?

Lenke til kommentar

p4 systemet er mye dyrere...er det verdt de ekstra tusenlappene?

Det ble ihvertfall P4 denne gangen for min del...kjører for øyeblikket på 3352 mhz i Prime95 MUSESTILLE med en Zalman 7000cu kjøler. Hyperthreadingen fungerer også bra ser det ut til...forresten på et P4C800 her også.

Om det er verdt det? Ja, hvis man har pengene. Hvis man har et litt mindre budsjett, aldri i verden. Forskjellen er ikke stor. Og da snakker jeg om et overklokket P4 system.

Når det gjelder diskusjonen om stabilitet AMD vs Intel, bør man heller kanskje diskutere brikkesett og hovedkortprodusenter. Prosessorene er dønn stabile i seg selv. De fleste med litt historie i bakhodet kan vel huske at VIA har laget en del grå hår i hodet på mange...

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor folk gir 1500 kr for win xp pro. Kjører en kopi av xp, den fungerer akkurat like bra som vanlig xp og jeg 2000 på dette. Ikke et eneste windows er egentlig verdt 1500 kr synes jeg. skaff deg en kopi og bruk de resterende 1500 på fetere hardware eller kjøp deg noen kasser pils :wink:

Lenke til kommentar
Fatter ikke hvorfor folk gir 1500 kr for win xp pro. Kjører en kopi av xp, den fungerer akkurat like bra som vanlig xp og jeg 2000 på dette. Ikke et eneste windows er egentlig verdt 1500 kr synes jeg. skaff deg en kopi og bruk de resterende 1500 på fetere hardware eller kjøp deg noen kasser pils :wink:

Om ingen hadde kjøpt windows ville ikke microsoft eksistert. Så om du ikke vil bruke 1500kr til winxp pro, da burde du heller ikke bruke det :wink:

Så er det heller ikke smart å oppfordre folk til å kjøpe en kopi? Ville du likt det om det var du som laget winxp? Nope, tror nok ikke det.

Lenke til kommentar

Flere jeg kjenner har fått maskinene sine totalt ødelagt av microsoft over nettet.....er litt skummelt......sjangsen er jo liten, men for en som er ofte på nettet kan det være litt risky å ha piratkopi, men som jeg sa sjangsene er jo små, men de er der :roll:

Lenke til kommentar

Om ingen hadde kjøpt windows ville ikke microsoft eksistert. Så om du ikke vil bruke 1500kr til winxp pro, da burde du heller ikke bruke det :wink:

Så er det heller ikke smart å oppfordre folk til å kjøpe en kopi? Ville du likt det om det var du som laget winxp? Nope, tror nok ikke det.

hvem snakket om å kjpøpe en kopi??

det er jo bare og laste den ned :lol::lol::lol:

Jeg syns at 1500 kr for et os er ganske drøyt.

Med tanke på hvor mange kopier det blir solgt av det og i begynnelsen kosta 3-4 tusen.så burde utviklingskostnadene og markedføringen vært dekka for LENGE siden.

Da står man igjen med produksjonskostnadene som ikke er så altfor høye.

tipper at det koster dem mindre en tieren og produsere en win xp.

Win xp er overprisa.

En sum av 3-400 kroner hadde vært en grei pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...