Gå til innhold

10 spørsmål til ateister


Anbefalte innlegg

Det er et prinsipp for meg at de kristne ikke kan kalle sin gud for "Gud". Derfor protesterer jeg med grammatikk. Det er ikke grammatikken jeg protesterer mot, derfor er det ikke det som er prinsippet.

 

Selvsagt hører jeg forskjell på det når noen sier "Jeg skal til Fjell" og "Jeg skal på fjellet". Det er to måter å bruke et ord på. Dette er noe alle lærer på barneskolen.

Ja, men skriver du "fjell", i stedet for "Fjell" når du skal til selve kommunen? Jeg skal stoppe på fjell for å spise?

 

Hvis ikke er du ikke konsekvent.

 

Ok, da skjønner jeg. Prinsipp er feil ord, du mener standpunkt eller mening. Prinsipp er en regel du følger, en grunnregel. Noe som gjelder over alt.

 

Men er det ikke feil at Vestlendingene kan kalle kommunen sin for Fjell da?

 

Er kommunen Fjell et fjell? Eller er det en kommune? Hvis jeg spør en muslim om han tror på "Gud" og han svarer ja, tror han da på den kristne guden? Eller misforsto han meg da jeg benyttet et ord som også beskrev Allah?

Du svarer jo ikke på spørsmålene mine! De er ikke retoriske.

 

Ja, da tror han på den kristne Guden, om han ikke har misforstått spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et prinsipp for meg at de kristne ikke kan kalle sin gud for "Gud". Derfor protesterer jeg med grammatikk. Det er ikke grammatikken jeg protesterer mot, derfor er det ikke det som er prinsippet.

 

Selvsagt hører jeg forskjell på det når noen sier "Jeg skal til Fjell" og "Jeg skal på fjellet". Det er to måter å bruke et ord på. Dette er noe alle lærer på barneskolen.

Ja, men skriver du "fjell", i stedet for "Fjell" når du skal til selve kommunen? Jeg skal stoppe på fjell for å spise?

 

Hvis ikke er du ikke konsekvent.

 

Ok, da skjønner jeg. Prinsipp er feil ord, du mener standpunkt eller mening. Prinsipp er en regel du følger, en grunnregel. Noe som gjelder over alt.

 

Men er det ikke feil at Vestlendingene kan kalle kommunen sin for Fjell da?

 

Er kommunen Fjell et fjell? Eller er det en kommune? Hvis jeg spør en muslim om han tror på "Gud" og han svarer ja, tror han da på den kristne guden? Eller misforsto han meg da jeg benyttet et ord som også beskrev Allah?

Du svarer jo ikke på spørsmålene mine! De er ikke retoriske.

 

Ja, da tror han på den kristne Guden, om han ikke har misforstått spørsmålet ditt.

 

Nei, Fjell kommune skrives med stor F. Regelen jeg følger er at jeg ikke skriver "Gud" når jeg mener den kristne guden, enten skriver jeg "den kristne guden" eller så skriver jeg bare "gud". Sistnevnte er egentlig mest et stikk mot de kristne fordi jeg vet at de kristne ikke liker det. Vestlendingene kan kalle kommunen sin for Fjell, jeg har ingen problemer med alle ord, bare ordet "gud" og dens bruk.

Lenke til kommentar

Noe som alltid slår meg når jeg leser noen av disse spørsmålene, er at alle sporentreks svarer på en måte de har grunnlag for, ut ifra sin tro (eller manglende tro). Spesielt på spørsmålet om hvordan energien ble organisert. De troende mener det er en gud (eller Gud) bak, ateister mener vitenskapen ikke har svar. Har noen tenkt på at det er en tilfeldighet?

 

Hvis ikke energi, kjemiske reaksjoner, magnetisme og fysiske "lover" hadde vært her i utgangspunktet, hadde ikke mennesker vært her til å stille disse spørsmålene. Hadde ikke gasser blitt dyttet sammen til å bli planeter og andre himmellegemer, ville ikke vi sittet på jorden, og kunne dermed ikke finne opp gud/vitenskapen.

Lenke til kommentar

"Det finnes ikke noen bevis for en gud, men heller ikke noen motbevis"

Motbeviset er vitenskapen, som jeg mener er langt mer overbevisende en Kristendommen og andre religioner. Tror ikke religiøse folk kunne svart på de spørsmålene heller. Muslimene sier bare at Allah alltid har vært, har ingen alder, utseende, alltid kommer til å være etc, men dette gir jo ikke noe mening, han/hun (det?) må jo ha blitt skapt på et tidspunkt, og då følger spørsmålet, hvordan og hvorfor?

Lenke til kommentar

Muslimene sier bare at Allah alltid har vært, har ingen alder, utseende, alltid kommer til å være etc, men dette gir jo ikke noe mening, han/hun (det?) må jo ha blitt skapt på et tidspunkt, og då følger spørsmålet, hvordan og hvorfor?

Litt av poenget er vel at de som mener Allah (eller andre religiøse personer) alltid har eksistert, ikke stiller de samme spørsmålene som deg og meg. Derfor gir "hvordan og hvorfor" like lite mening for dem som "alltid vært" gjør for deg.

Lenke til kommentar

"Det finnes ikke noen bevis for en gud, men heller ikke noen motbevis"

Motbeviset er vitenskapen, som jeg mener er langt mer overbevisende en Kristendommen og andre religioner. Tror ikke religiøse folk kunne svart på de spørsmålene heller. Muslimene sier bare at Allah alltid har vært, har ingen alder, utseende, alltid kommer til å være etc, men dette gir jo ikke noe mening, han/hun (det?) må jo ha blitt skapt på et tidspunkt, og då følger spørsmålet, hvordan og hvorfor?

Faktum er at du ikke kan motbevise eksistensen av en Gud. Det må du leve med, enten du liker det eller ikke.

 

Enten det er Zevs eller Gud.

Lenke til kommentar

"Det finnes ikke noen bevis for en gud, men heller ikke noen motbevis"

Motbeviset er vitenskapen, som jeg mener er langt mer overbevisende en Kristendommen og andre religioner. Tror ikke religiøse folk kunne svart på de spørsmålene heller. Muslimene sier bare at Allah alltid har vært, har ingen alder, utseende, alltid kommer til å være etc, men dette gir jo ikke noe mening, han/hun (det?) må jo ha blitt skapt på et tidspunkt, og då følger spørsmålet, hvordan og hvorfor?

Faktum er at du ikke kan motbevise eksistensen av en Gud. Det må du leve med, enten du liker det eller ikke.

 

Enten det er Zevs eller Gud.

 

Men de religiøse kan så absolutt ikke bevise det heller, så vi ateister står helt klart sterkest her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det finnes ikke noen bevis for en gud, men heller ikke noen motbevis"

Motbeviset er vitenskapen, som jeg mener er langt mer overbevisende en Kristendommen og andre religioner. Tror ikke religiøse folk kunne svart på de spørsmålene heller. Muslimene sier bare at Allah alltid har vært, har ingen alder, utseende, alltid kommer til å være etc, men dette gir jo ikke noe mening, han/hun (det?) må jo ha blitt skapt på et tidspunkt, og då følger spørsmålet, hvordan og hvorfor?

Faktum er at du ikke kan motbevise eksistensen av en Gud. Det må du leve med, enten du liker det eller ikke.

 

Enten det er Zevs eller Gud.

 

Godt sagt, men da burde du kanskje ta inn over deg at begge to er like sannsynlige også.

Lenke til kommentar

Jeg mener helt klart at Jesus' gud er mye mer sannsynlig enn en gud ingen tror på mer. Jesus er dokumentert levd og at han gjort et inntrykk på tusener av mennesker. Såpass stort inntrykk at flere personer viet livet sitt til å skrive om ham og hans underverker.

 

Han fikk laget et følge som har vokst seg størst i verden innen sin disiplin.

Lenke til kommentar

 

10. How can mutations (recombining of the genetic code) create any new, improved varieties? (Recombining English letters will never produce Chinese books.)

-Dr. Kent Hovind

 

 

 

10. Kanskje lettere å tenke at det er ikke engelsk som går over til kinesisk, for språket i DNA er likt hos alle organismer. Det er ikke slik at menneskets DNA har ett helt annet "språk" enn i en hest for eksempel. Det er rekkefølgen på bokstavkodene i DNA som endres. Dvs du kan heller si at det er fonten som endres, altså de visuelle forskjellene på organismer.

 

Det blir som datakode. Ett program som du kan redigere video i er fundamentalt forskjellig fra ett program du skriver brev i, men går du dypt nok ned så består begge programmene av nuller og enere - bare i forskjellige rekkefølger.

Lenke til kommentar

Jeg mener helt klart at Jesus' gud er mye mer sannsynlig enn en gud ingen tror på mer. Jesus er dokumentert levd og at han gjort et inntrykk på tusener av mennesker. Såpass stort inntrykk at flere personer viet livet sitt til å skrive om ham og hans underverker.

 

Han fikk laget et følge som har vokst seg størst i verden innen sin disiplin.

 

Og siden èn million fluer ikke kan ta feil så....

 

Hva gjør du når islam blir størst? Konverterer, ifølge din tankegang er jo da dette mest sannsynlig.

 

Vi kan godt diskutere hvordan kristendom har blitt størst, det er ikke akkurat pga kosestunder og kirkekaffe i guds hus for å si det sånn....

 

Det spesielle med kristendom er at de verdsetter de normer og regler som menneskene alltid har hatt, derfor er den så lett å følge, derfor har den mange tilhengere. Muslimene gjør nå, det de kristne gjorde for tusen år sida, de fremmer religionen sin med tvang og trusler, og jaggu så funker det, og se hvilken utvikling den har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener helt klart at Jesus' gud er mye mer sannsynlig enn en gud ingen tror på mer. Jesus er dokumentert levd og at han gjort et inntrykk på tusener av mennesker. Såpass stort inntrykk at flere personer viet livet sitt til å skrive om ham og hans underverker.

 

Han fikk laget et følge som har vokst seg størst i verden innen sin disiplin.

 

Dokumentert hvor ?

Lenke til kommentar

Jeg mener helt klart at Jesus' gud er mye mer sannsynlig enn en gud ingen tror på mer. Jesus er dokumentert levd og at han gjort et inntrykk på tusener av mennesker. Såpass stort inntrykk at flere personer viet livet sitt til å skrive om ham og hans underverker.

 

Han fikk laget et følge som har vokst seg størst i verden innen sin disiplin.

 

Dokumentert hvor ?

Han tror det fordi det står i bibelen sikkert :!:

Lenke til kommentar

Jeg mener helt klart at Jesus' gud er mye mer sannsynlig enn en gud ingen tror på mer. Jesus er dokumentert levd og at han gjort et inntrykk på tusener av mennesker. Såpass stort inntrykk at flere personer viet livet sitt til å skrive om ham og hans underverker.

 

Han fikk laget et følge som har vokst seg størst i verden innen sin disiplin.

 

Og siden èn million fluer ikke kan ta feil så....

 

Hva gjør du når islam blir størst? Konverterer, ifølge din tankegang er jo da dette mest sannsynlig.

 

Vi kan godt diskutere hvordan kristendom har blitt størst, det er ikke akkurat pga kosestunder og kirkekaffe i guds hus for å si det sånn....

 

Det spesielle med kristendom er at de verdsetter de normer og regler som menneskene alltid har hatt, derfor er den så lett å følge, derfor har den mange tilhengere. Muslimene gjør nå, det de kristne gjorde for tusen år sida, de fremmer religionen sin med tvang og trusler, og jaggu så funker det, og se hvilken utvikling den har.

Fluene tar jo ikke feil, bare så det er sagt. De gjør det de kan for å overleve og er med på å rydde jorda fra ekstrementer osv.

 

Jeg har aldri sagt at den største religionen er mest sannsynlig.

 

At kristendommens størrelse er så sterkt avhengig av voldelig misjon er en myte. Det skjer knapt voldelig misjon, og kristendommen vokser enda sterkt. F.eks. er store deler av Russland kristnet, helt uten voldelig misjon. Og kun få år etter sovjets fall.

 

Jeg mener helt klart at Jesus' gud er mye mer sannsynlig enn en gud ingen tror på mer. Jesus er dokumentert levd og at han gjort et inntrykk på tusener av mennesker. Såpass stort inntrykk at flere personer viet livet sitt til å skrive om ham og hans underverker.

 

Han fikk laget et følge som har vokst seg størst i verden innen sin disiplin.

 

Dokumentert hvor ?

Vi har store verk om Jesus, som i etterkant har blitt samlet og kalt for evangelier. Vi har historikere, både jøder og romere. Og vi har omtale i andre religioners hellige skrifter.

 

Ingen seriøse og/eller annerkjente historikere betviler at Jesus fra Nasaret levde.

Lenke til kommentar

Så det faktum at AKURRAT det samme som skjedde med jesusen din, har skjedd i følge andre kilder minst et dusin andre ganger, noen ganger 1000 eller flere år før jesus liksom skulle ha levd, det er bare en gjentagelse av de samme gammle mytene, det er helt random at jesus myten ble den store, og ikke horus myten plager deg ikke?

Lenke til kommentar

Så det faktum at AKURRAT det samme som skjedde med jesusen din, har skjedd i følge andre kilder minst et dusin andre ganger, noen ganger 1000 eller flere år før jesus liksom skulle ha levd, det er bare en gjentagelse av de samme gammle mytene, det er helt random at jesus myten ble den store, og ikke horus myten plager deg ikke?

Ok, si meg 10 likheter mellom Horus og Jesus.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at ting har skjedd før Jesus har levd, jeg refererer til at f.eks. islam også inkorporerer Jesus i historien.

 

 

Vi har store verk om Jesus, som i etterkant har blitt samlet og kalt for evangelier

Å bruke bibelen som kilde på at bibelen er historisk korrekt er svakt. Harry Potter er svært godt dokumentert, bare se i alle bøkene om ham... :roll:

Det er vel like svakt som å bruke historiske verk om Julius Cæsar som kilde på hans liv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...